Firma » Praca
Polacy pełni obaw o miejsca pracy
W warunkach wysokiego poczucia ryzyka utraty pracy, jesteśmy najbardziej otwartym na zmianę pracodawcy narodem Europy. Tymczasem oczekiwania firm od kandydatów do pracy wzrosły i spodziewany jest ich dalszy wzrost w przyszłości. Co trzeci badany nie wierzy, że im sprosta.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Przedwakacyjny entuzjazm pracowników minął - Polacy znowu pełni obaw
Jak pokazują wyniki najnowszej edycji sondażu Monitor Rynku Pracy realizowanego przez Instytut Badawczy Randstad, aż 36% polskich respondentów odczuwa duże lub umiarkowane ryzyko utraty pracy w nadchodzącym półroczu. Wynik ten plasuje Polskę kilka punktów powyżej średniej europejskiej (31%) i jest najwyższym wskazaniem obaw w tym obszarze w ponad trzy letniej historii badania.
Odczuwanie obawy utraty pracy jest silnie związane z wiekiem respondentów. Grupą najbardziej odczuwającą zagrożenie dla trwającego zatrudnienia w nadchodzącym półroczu byli młodsi uczestnicy badania - 48% osób w wieku od 25 do 34 lat oraz 47% osób w wieku od 18 do 24 lat. Zarazem najmniejsze ryzyko tego obszaru odczuwają osoby w wieku 35-44 lat - wynik w tej grupie był dwukrotnie niższy (łącznie 24%).
Kajetan Słonina, Dyrektor Zarządzający agencji doradztwa personalnego i pracy tymczasowej Randstad podkreśla: „W przedwakacyjnej edycji naszego badania widzieliśmy pewne przebłyski entuzjazmu w gronie badanych Polaków, jednak to pozytywne nastawienie nie utrwaliło się. Wynika to z faktu, że pomimo komunikatów o poprawie trendu dla naszego kraju, płynących zarówno ze strony ekspertów ekonomicznych, jak i przedsiębiorców, rezultaty spodziewanego wzrostu nie są odczuwane przez pracowników. Nie odczujemy ich optymizmu, dopóki zapowiedzi wzrostu nie przerodzą się w faktyczny wzrost produkcji, czy sprzedaży usług ich zakładu pracy i ich własnej sytuacji. Dlatego też w tym okresie warto zwrócić dodatkową uwagę na komunikację z pracownikami i przekazywanie dobrych wieści - mają one istotny wpływ na poprawę entuzjazmu i ograniczenie obaw pracowników."
„Spadek stopy bezrobocia rejestrowanego, jaki obserwujemy od marca 2013 roku, ma charakter czysto sezonowy i za chwilę się skończy, toteż na sytuację osób zatrudnionych - a takie przecież są ankietowane w badaniu Randstad - nie miał żadnego wpływu. Wspomniane badanie pokazuje, że z punktu widzenia pracowników generalna sytuacja na rynku pracy się nie poprawia i mimo wymuszonej raczej czynnikami zewnętrznymi niż wewnętrznymi aspiracjami mobilności patrzą w przyszłość nie oczekując zbyt wielu dobrych wiadomości." - ocenia Łukasz Komuda, ekspert rynku pracy Fundacji Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych.
Gotowość do zmiany pracy najwyższa w Europie
Utrzymujący się w gronie pracowników duży poziom obaw o stabilność zatrudnienia znajduje przełożenie w bardzo wysokim poziomie otwartości na zmianę pracy. W ciągu ostatniego kwartału gotowość Polaków do zmiany pracy wyraźnie wzrosła - indeks mobilności dla naszego kraju wyniósł 111 punktów, podwyższając się o 4 punkty wobec poprzedniego badania (107 w V/13). Jest to obecnie najwyższa wartość tego indeksu w krajach europejskich, dla których średnia wynosi 99 punktów (najniższą wartość ma Holandia: 87 punktów).
Dynamika rotacji na rynku pracy również pozostaje na wysokim poziomie. W okresie ostatniego półrocza niemal co czwarty respondent badania zmienił pracę (23%), co - wziąwszy pod uwagę, że średnia dla badanych krajów Europy wyniosła 17% - stawia Polaków w gronie najczęściej zmieniających pracę narodów Europy.
Jak komentuje Kajetan Słonina: „Dla większości badanych w naszym kraju zmiana pracy wynika z poszukiwania lepszych warunków zatrudnienia lub niezadowolenia z aktualnego pracodawcy. Jednak alarmującym faktem jest, że dla blisko co trzeciego respondenta zmiana ta była koniecznością związaną ze zmianami strukturalnymi w poprzedniej firmie. Aspekt ten dodatkowo wpływa na obniżenie poczucia bezpieczeństwa pracowników."
Indeks mobilności rynku pracy w Polsce wzrósł do poziomu najwyższego w Unii Europejskiej. To dobrze, bo otwartość na zmianę pracy zwiększa efektywność rynku pracy, co jest szczególnie istotne w państwie o skromnych zasobach kapitału i znacznych zasobach pracy. Żałuję, że powodem zmiany pracy coraz częściej jest niezadowolenie z aktualnego pracodawcy, a coraz rzadziej osobiste ambicje." - dodaje Jeremi Mordasewicz, ekspert rynku pracy Konfederacji Lewiatan.
Przekonanie o możliwości znalezienia pracy nie tak mocne
Przy relatywne dużym otwarciu na zmianę pracy, traci na sile charakterystycznie wysokie przekonanie Polaków o możliwości znalezienia nowej pracy. Po letnim wzroście optymizmu badanych, w ostatnim kwartale tylko w niewielkim stopniu zmieniły się oceny w obszarze możliwości znalezienia pracy. „W gronie badanych 64% jest przekonanych, że w razie takiej potrzeby może znaleźć porównywalną pracę w okresie pół roku, 72% ocenia, że w tym czasie znalazłoby jakąkolwiek pracę. Wyniki te są wysokie na tle średniej krajów europejskich, jednak trzeba zauważyć około dziesięciopunktowy spadek tych wyników w porównaniu do najlepszych wskazań w okresie minionych 3 lat trwania badania." - dodaje Kajetan Słonina.
Optymizm Polaków w ocenie możliwości znalezienia nowej pracy jest dodatkowo specyficznie niższy w grupach najstarszych badanych. W gronie respondentów, którzy ukończyli 45. rok życia rzadziej, niż co drugi zakłada, że mógłby znaleźć porównywalną do obecnej pracę (odpowiednio 44% dla grupy 45-54 i 46% dla grupy 55-65 lat). Wyniki badania pokazują, że również mniejsza wiara w poczucie dostępności ofert pracy dotyczy kobiet, których oceny były o 10 punktów niższe niż wskazania mężczyzn (odpowiednio 55% dla porównywalnej pracy dla kobiet wobec 65% dla mężczyzn).
„Niezmiennie od kilku edycji badania młodsi pracownicy obawiają się zwolnienia bardziej, niż ci starsi i bardziej doświadczeni. Ale młodzi ludzie na równi z tymi w średnim wieku spodziewają się, że z dużym prawdopodobieństwem po zwolnieniu znajdą nową pracę (67-75% - podobną do wykonywanej dotychczas). Takie przekonanie ma o przeszło 1/3 mniej osób w wieku 45-54 lata i 55-65 lat. Ich ocena własnej pozycji na rynku pracy jest znacznie gorsza niż młodych, którym Unia Europejska i nasz rząd poświęca tak wiele uwagi." - analizuje Łukasz Komuda.
Oczekiwania pracodawców rosną. Pracownicy niepewni czy zdołają je spełnić.
Zdecydowana większość badanych pracowników ocenia, że w okresie minionych 5 lat zwiększył się poziom oczekiwań odnośnie kwalifikacji ze strony pracodawców (84%). Nieco częściej odczucie to dotyczy pracowników sektora publicznego (87%) niż firm prywatnych (82%).
W ocenie respondentów oczekiwania pracodawców najbardziej wzrosły w obszarze umiejętności posługiwania się narzędzia elektronicznymi (88%) i umiejętności interpersonalnych (81%). W nieco mniejszym zakresie, ale również wysoko, podniosły się też oczekiwania pracodawców w obszarze doświadczenia kandydata (76%) i posiadanego wykształcenia (73%).
Badani nie mają też wątpliwości, że oczekiwania pracodawców wobec pracowników będą się dalej zwiększały w kolejnych 5 latach (78%), choć rzadziej zdanie to podzielają pracownicy sektora publicznego niż prywatnego (odpowiednio 74% i 80%).
Jak zaznacza Kajetan Słonina: „Nie jest tajemnicą, że w czasach spowolnienia gospodarczego kompetencje pracowników i ich efektywność są kluczowe dla sukcesu firm. Dlatego też rosną oczekiwania pracodawców, którzy potrzebują nowego, bardziej kreatywnego podejścia do znanych już problemów i wyzwań. W naszym badaniu widzimy, że w związku ze spodziewanym wzrostem wymogów pracodawców, 9 na 10 respondentów deklaruje, że dołoży wszelkich starań, by spełnić kryteria swojego stanowiska pracy. Jednak co trzeci badany przyznał, że ma obawy czy w przyszłości temu zadaniu podoła. Ważne przy tym, by zauważyć, że w ocenie badanych zarówno pracodawca, jak i pracownik dzielą odpowiedzialność za dopasowanie kompetencji pracownika do wymogów stanowiska pracy. Głosy respondentów były w tym obszarze bardzo wyrównane: 80% badanych widzi w tym zadaniu rolę pracodawcy, zarazem niemal taka sama grupa czuje odpowiedzialność po stronie pracownika. Powstaje zatem pytanie, w jakim zakresie przedsiębiorcy są w stanie pomóc swoim pracownikom w rozwoju umiejętności i nadążaniu za rosnącymi oczekiwaniami, ale też na ile faktycznie dbamy o swój rozwój zawodowy, by pozostać atrakcyjnym pracownikiem."
Wyniki badania podsumowuje Jeremi Mordasewicz: „Zdaniem badanych wzrastają oczekiwania pracodawców odnośnie kompetencji pracowników, szczególnie w zakresie umiejętności cyfrowych, ale również interpersonalnych. Badani obawiają się, że nie będą w stanie im podołać, ale deklarują, że zrobią wszystko, co w ich mocy, by sprostać wymaganiom swoich stanowisk. Jeżeli pracownicy są rzeczywiście gotowi podnosić kwalifikacje, to mamy szanse na szybszy wzrost wydajności pracy i tym samym wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw. Odpowiedzią przedsiębiorców powinno być odejście od dominującego w naszym kraju autorytarnego stylu zarządzania, aby nie osłabiać motywacji do pracy i nauki oraz kreatywności.
Dostrzegamy oznaki ożywienia gospodarczego, ale ze względu na niski poziom wykorzystania mocy produkcyjnych zatrudnienie nie rośnie. Polacy oceniają, że wzrasta ryzyko utraty pracy i maleją szanse na znalezienie pracy porównywalnej jakości. Skoro słabnie optymizm, nie należy liczyć na znaczący wzrost wydatków. Krajowy popyt nie będzie więc w najbliższym czasie kołem napędowym gospodarki."
"Monitor Rynku Pracy" jest kwartalnym sondażem realizowanym w 32 krajach Europy, Azji, Australii i obu Ameryk (kraje biorące udział w badaniu: Argentyna, Australia, Belgia, Brazylia, Kanada, Chile, Chiny, Czechy, Dania, Francja, Niemcy, Grecja, Hong Kong, Węgry, Indie, Włochy, Japonia, Luksemburg, Malezja, Meksyk, Nowa Zelandia, Norwegia, Polska, Singapur, Słowacja, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria, Holandia, Turcja, Wielka Brytania, Stany Zjednoczone).
Badanie po raz pierwszy przeprowadzono w Polsce na początku 2010 roku.
Sondaż jest przeprowadzany poprzez ankiety on-line w grupie respondentów w wieku od 18 do 64 lat, pracujących minimum 24 godziny w tygodniu (z wykluczeniem osób samozatrudnionych).
Dobór prób dla badanych populacji jest przeprowadzany przez międzynarodowy instytut Survey Sampling International. Próba w Polsce wynosi 405 respondentów (w całym badaniu wzięło udział w tej fali 13.967 osób).
Bieżąca, 13 edycja badania, została zrealizowana w okresie od 17 sierpnia do 5 września 2013r.
Randstad Polska Sp. z o.o. (część holenderskiego Randstad Holding nv) jest jedną z wiodących na polskim rynku agencją doradztwa personalnego i pracy tymczasowej oferującą rozwiązania
w zakresie:
doboru i zatrudnienia personelu tymczasowego, w tym także rekrutacji
i zarządzania dużymi grupami pracowników tymczasowych w siedzibie Klienta (inhouse service),rekrutacji pracowników stałych, w tym specjalistów z dziedziny finansów, informatyki, produkcji i łańcucha dostaw,
długoterminowego zatrudnienia zewnętrznego pracowników poprzez oddelegowanie ich do pracy w siedzibie Klienta, zachowującego kontrolę nad personelem,
Assessment i Development Center oraz projektów outplacementowych,
administracji wynagrodzeniami oraz dokumentacją kadrową.
Randstad działa poprzez sieć ponad 70 biur regionalnych, zlokalizowanych w głównych miastach Polski (w tym ponad 30 biur typu ‘inhouse'). Ponad 600 pracowników firmy obsługuje ponad 1500 klientów, do których oddelegowuje codziennie średnio 20.000 pracowników tymczasowych. W zakresie rekrutacji stałych realizowanych jest ponad 1200 projektów rocznie. Wysoką jakość usług firmy potwierdza pierwszy uzyskany w branży certyfikat ISO 9001:2008.
Więcej o naszej firmie na stronie: www.randstad.pl
Kontakt dla mediów:
Katarzyna Gurszyńska
Communication Manager Randstad
Tel.: 695-155-355
E-mail: katarzyna.gurszynska@pl.randstad.com
Nadesłał:
slawek
|
Komentarze (0)