Gospodarka » Żywność

Polska żywność ponownie doceniona

Polska żywność ponownie doceniona
Zobacz więcej zdjęć »
W trakcie IX audytu produktów spożywczych biorących udział w Ogólnopolskim Programie Promocyjnym „Doceń polskie”, eksperci oceniali zgłoszone wyroby i decydowali, które z nich powinny zostać wyróżnione certyfikatem.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Program „Doceń polskie” jest realizowany od 2011 roku. Od samego początku jego istnienia, honorowy patronat nad przedsięwzięciem sprawuje Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Pomimo upływu czasu, regulamin określający zarówno warunki przystąpienia firm do tego przedsięwzięcia, jak i kryteria oceny artykułów spożywczych jest stały.

W programie może wziąć udział każdy producent, którego wyrób posiada tzw. polski akcent. Pod pojęciem tym kryje się tradycyjna receptura, bazowanie na rodzimych składnikach, czy produkcja na terenie naszego kraju. Wyrób spełniający jeden z tych wymogów może przystąpić do audytu, w trakcie którego jest oceniany przez Lożę Ekspertów. Każdy członek tego pięcioosobowego grona samodzielnie przyznaje punkty produktowi, dokładnie rzecz biorąc - ocenia jego smak i wygląd, a także stosunek jakości wyrobu do jego ceny.
Jurorzy mają do dyspozycji dziesięciopunktową skalę ocen. - Produkt, któremu zostaną przyznane najwyższe noty otrzymuje certyfikat „Doceń polskie”, zaś wyroby „trafione w 10”, które zdobyły maksymalną liczbę punktów otrzymują także tytuł TOP PRODUKT - precyzuje Katarzyna Salomon z Loży Ekspertów programu „Doceń polskie”.

Choć kryteria oceny produktów i sama procedura przeprowadzenia audytu zawsze są takie same, poszczególne certyfikacje różnią się od siebie. Tym, co decyduje o ich unikalności są produkty spożywcze biorące udział w poszczególnych audytach. Dotychczas znakiem promocyjnym wyróżniono ponad 500 wyrobów.
Podczas IX certyfikacji o zdobycie godła „Doceń polskie” starały się kolejne wyroby 50 producentów. Warto zaznaczyć, że pod względem liczby wytwórców IX audyt był rekordowy.
Obecność niektórych artykułów spożywczych  zainspirowała członków Loży Ekspertów do rozważań na temat polskiej kuchni i tym, co w niej najcenniejsze.

Tym razem do oceny zgłoszono m.in. wyroby z gęsiny. Choć mięso z polskiej gęsi owsianej jest znane i cenione np. przez naszych zachodnich sąsiadów, w naszym kraju gęsina nadal jest zbyt rzadko spożywana. - Odpowiednie przygotowanie gęsiny wymaga czasu i umiejętności. Nawet profesjonalni kucharze mają problem z przyrządzeniem tego mięsa, także dlatego, że nie często mają okazję podawać je w restauracjach. Tymczasem z gęsi możemy uzyskać nie tylko wyborne mięso, ale i bardzo dobrej jakości smalec, który ma wiele zastosowań. Najwyższy czas docenić gęsinę - zachęca Mirek Drewniak z Fundacji Klubu Szefów Kuchni, przewodniczący Loży Ekspertów programu „Doceń polskie”.

Niezależnie od liczby i rodzaju produktów biorących udział w certyfikacjach, mottem każdego audytu może być powiedzenie Cudze chwalicie swego nie znacie, sami nie wiecie co posiadacie. Tę słynną myśl Stanisława Jachowicza należałoby przytaczać w kontekście wielu produktów spożywczych z oferty rodzimych wytwórców, które biorą udział w certyfikacjach.
Choć nie ma nic złego w poznawaniu specjałów innych państw i kultur, powinniśmy jednak najpierw dobrze poznać produkty charakterystyczne dla naszej rodzimej kulinarnej tradycji.
Najlepszym tego przykładem jest (wydawałoby się niepozorny) olej rzepakowy - kolejny produkt biorący udział w przeprowadzonym ostatnio audycie.

Polskie złoto
- tak olej rzepakowy nazywa Jarosław Kujawa z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, członek Loży Ekspertów przyznającej znak „Doceń polskie”. Nasz polski olej z rzepaku może z powodzeniem konkurować z oliwą z oliwek nie tylko smakiem, ale i właściwościami. Warto przy tym pamiętać, że oferta rodzimych producentów nie ogranicza się jedynie do „zwykłego” oleju. Mogli się o tym przekonać także eksperci, którzy w trakcie lipcowego audytu oceniali serię olejów rzepakowy wzbogaconych ziołami i aromatycznymi przyprawami.
Do grona produktów, po które Polacy powinni zdecydowanie częściej sięgać należą także kasze. Zbigniew Kurleto z Fundacji Klubu Szefów Kuchni zwraca uwagę na ich uniwersalny charakter.
- Kasza ma w kuchni wiele zastosowań, co więcej - jej przygotowanie nie jest pracochłonne.  Dodatkowo do dyspozycji mamy szeroki wybór różnych kasz, a każda jest cenna dla naszego zdrowia - podkreśla członek Loży Ekspertów.

Mówiąc o produktach zbożowych nie sposób pominąć mąki oraz wypieków, które także zabiegały o uznanie Loży Ekspertów. Tym razem do oceny przystąpiły także wyroby kilku piekarni oraz produkty młynów z różnej części kraju. Zboża uprawiane w poszczególnych regionach różnią się jakością, co wpłynęło na gotowe produkt, mimo to  znakomita większość mąk i wypieków zrobiła na Loży Ekspertów bardzo pozytywne wrażenie. Wysokie noty przyznano tradycyjnym wypiekom, które powstają wg  receptur stosowanych jeszcze przez nasze babcie. Takich naturalnych, nie poddanych skomplikowanym procesom przetwórczym wyrobów w tej certyfikacji było znacznie więcej. - Soki tłoczone naturalnymi metodami, doskonałej jakości wypieki, wspaniałe kiszonki, przetwory owocowe, wędliny – wylicza członkini Loży Celina Nierodkiewicz  i dodaje, że ten audyt był wyjątkowy właśnie z uwagi na dużą liczbę produktów zasługujących na zdobycie tytułu TOP PRODUKT.
- Korzystajmy z naszych sezonowych warzyw i owoców, nie tylko latem, ale i jesienią. Sięgajmy po produkty, które urosły w naszym klimacie i na polskiej ziemi. One są nie tylko zakorzenione w naszej tradycji kulinarnej, ale jest do nich przyzwyczajony także nasz organizm – zauważa C. Nierodkiewicz.

Wysoka jakość polskiej żywności to z pewnością powód do dumy i zadowolenia. Cieszy także zainteresowanie producentów żywności programem i rosnąca liczba wyróżnień przyznawanych przez Lożę Ekspertów. Wysoka jakość artykułów spożywczych to ważna, ale tylko jedna z części składowych całego procesu odżywiania się. Eksperci programu „Doceń polskie” zauważają, że  (mimo popularności programów o gotowaniu) Polakom nadal brakuje wiedzy o tym jak najlepiej wykorzystywać dostępne na naszym rynku produkty. Taki proces edukowania naszego społeczeństwa z pewnością wymaga czasu i dużego nakładu pracy, ale jest bardzo istotny. Biorąc pod uwagę, że dzieci przejmują nawyki żywieniowe rodziców - na formowanie gustów młodych Polaków nigdy nie jest za wcześnie.


IX audyt produktów spożywczych przeprowadzony w ramach Ogólnopolskiego Programu Promocyjnego „Doceń polskie” miał miejsce 10 lipca br. w Krakowie.
O certyfikat programu starało się ponad 100 wyrobów spożywczych różnego typu: warzywa, napoje (w tym alkohole), miód, słodycze, przetwory owocowe i warzywne, przyprawy, słodycze, produkty zbożowe, nabiał oraz wędliny i mięsa. W audycie tym uczestniczyła rekordowa liczba producentów – blisko 50 firm i marek zgłosiło swoje wyroby do oceny.
Zestawienie wszystkich nagrodzonych produktów można znaleźć na stronie programu: http://blog.docenpolskie.pl/produkty-z-docen-polskie.



* * *
Ogólnopolski Program Promocyjny „Doceń polskie”
www.blog.docenpolskie.pl
Celem programu „Doceń polskie”  jest promocja wysokiej jakości produktów spożywczych dostępnych na polskim rynku. Ich selekcją, oceną i przyznaniem certyfikatu „Doceń polskie” zajmuje się piątka specjalistów zawodowo związana z żywnością i technologią żywienia, która tworzy Lożę Ekspertów. Zasiada w niej m.in. reprezentant Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a także członkowie Fundacji Klubu Szefów Kuchni.
Twórca programu „Doceń polskie” jest  także organizatorem projektu BlogerChef (blogerchef.pl) – innowacyjnego projektu skierowanego do blogerów kulinarnych. Celem przedsięwzięcia jest propagowanie wspólnego gotowania wśród pasjonatów kuchni, którzy swoją wiedzą i przepisami dzielą się w Internecie. Dzięki ogólnopolskiemu konkursowi, warsztatom i pokazom kulinarnym, blogerzy mają okazję do spotkań, poznawania nowych miejsc i produktów, wymiany doświadczeń, nauki oraz dobrej zabawy.



* * *
KONTAKT:

Ogólnopolski Program Promocyjny „Doceń polskie”
www.blog.docenpolskie.pl

Anna Koza
specjalista ds. public relations
anna.koza@adventure.media.pl

Adventure Media s.c. Agencja Public Relations
www.adventure.media.pl
tel. 32 724 28 84
fax 32 417



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

Adventure Media

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »