Społeczeństwo » Polityka
Prezydent jak menadżer - jakie powinien mieć kompetencje?
Zobacz więcej zdjęć » |
Dlatego eksperci Gamma we współpracy z politologiem Zbigniewem Stefanikiem zbudowali specjalny model kompetencyjny dla polskich Wyborców. Dzięki niemu każdy może poczuć się „pracodawcą” Prezydenta. Modele kompetencyjne, to jedno z narzędzi od wielu lat używanych przez profesjonalnych rekruterów do oceny kandydatów na ważne stanowiska w firmach, czy urzędach.
– Narzędzia takiego używamy na co dzień szkoląc pracowników instytucji państwowych i menedżerów wysokiego szczebla. Oparliśmy się na kompetencjach menedżerskich, które sprawdzają się na wszystkich pozycjach w zarządzaniu ludźmi – wyjaśnia Mirosław Dudziński, konsultant Gamma. – Ocena kandydata za pomocą takiego modelu wymaga nieco wysiłku i czasu, warto jednak je zainwestować przy tak ważnej dla kraju decyzji. Dzięki modelowi można ocenić kandydata bardziej bezstronnie, w oderwaniu od emocji, powierzchownych cech, czy własnych zapatrywań politycznych. A dzięki temu podjąć bardziej świadomą decyzję podczas wyborów – dodaje Mirosław Dudziński.
Dlaczego kompetencje są czymś bardziej obiektywnym niż cechy? Bo w przeciwieństwie do cech, można je zdefiniować i przeanalizować według jasno określonych kryteriów.
– Kompetencja to zespół pewnych właściwości, na który składa się: postawa, umiejętności, doświadczenie i wiedza. Cecha jest tylko fragmentarycznym i bardzo subiektywnym opisem danej osoby (np. ładna, albo brzydka), którego dokonujemy bardzo szybko. Żeby określić czy ktoś ma daną kompetencję analizujemy jego działania – tłumaczy Anna Rutkowska, konsultant Gamma.
Eksperci wyznaczyli siedem kompetencji, które można odnieść do osoby kandydata na stanowisko prezydenta. Są to: skuteczna komunikacja, podejmowanie decyzji wizja i strategia, zarządzanie konfliktami, spójność i zaufanie, budowanie strategicznych sojuszów oraz wywieranie wpływu. Do każdej z kompetencji dołączono wskaźniki na plus i na minus (patrz tabela „Model kompetencji”). Dzięki wskaźnikom wyborca może sam ocenić, czy dany kandydat posiada daną kompetencję.
Ponieważ model powstał w oparciu o narzędzia wykorzystywane przy ocenie menedżerów wysokiego szczebla, dodatkowo skonsultowano go z politologiem. Żeby był narzędziem jak najbardziej obiektywnym, nie faworyzującym żadnego z kandydatów - wskaźniki są wybrane tak, by ocenić można było zarówno osoby z dłuższym, jak i te z krótszym stażem na scenie politycznej.
Świadomie do wyborów
Celem całej akcji jest zachęcenie Polaków do refleksji i bardziej świadomego udziału w wyborach prezydenckich.
Zdaniem Zbigniewa Stefanika, politologa który konsultował model, przeciętny polski wyborca nie zadaje sobie zbyt wiele trudu, żeby dowiedzieć się czegoś o kandydatach, spośród których przyjdzie mu wybierać.
– A taka refleksja jest bardzo potrzebna! Dlatego chcemy by Polacy mogli zastanowić się, czy ich wybór jest wyłącznie kwestią emocji i odczuć, czy też głębszej oceny tego, jaki prezydent najlepiej spełniałby ich oczekiwania i swoją rolę – mówi politolog.
Idealny prezydent? Oddany służbie społeczeństwu!
W związku z akcją Gamma przeprowadziła też badania społeczne, w których wzięło udział 846 respondentów. Ankietowani mieli wskazać 5 najważniejszych ich zdaniem cech i kompetencji Prezydenta RP.
Po podsumowaniu wyników okazało się, że najwięcej głosów oddano na cechę „Bezinteresowny” (10.16% głosów), dalej „Silny, mający swoje zdanie” (7.08%) i „Wiarygodny, godny zaufania” (5.86%).
Zdaniem ekspertów biorących udział w projekcie, wyniki takie wskazują na dwie zasadnicze kwestie: po pierwsze Polacy chcieliby, żeby prezydent traktował swój urząd, jak służbę krajowi. Bezinteresowny to taki, który nie odnosi prywatnych korzyści z urzędu oraz reprezentuje cały naród, a nie tylko interesy jednej partii.
– Można powiedzieć, że to rodzaj wołania o etykę w polityce, traktowania jej jako służby, a nie intratnego biznesu. To silne oczekiwanie może wynikać z tego, że zdaniem respondentów tego właśnie brakuje w aktualnej rzeczywistości politycznej w Polsce – mówi Anna Rutkowska.
Politolog Zbigniew Stefanik zwraca z kolei uwagę na drugie w ankiecie miejsce: „silny, mający swoje zdanie”.
– To, że respondenci głosowali na tę cechę wpisuje się w głębokie oczekiwanie, o którym polscy politycy nie chcą słyszeć od wielu lat, żeby prezydent miał prawdziwy wpływ na to, co dzieje się w państwie. W tej chwili prezydent jest osobą, którą wybiera cały naród, ale która nie ma realnego oddziaływania na całą politykę – mówi Stefanik.
Ważne kompetencje zdaniem kandydatów
W ramach akcji „Idealny Prezydent” rozesłaliśmy też prośbę o wskazanie pięciu najważniejszych kompetencji prezydenta lub uporządkowanie według ważności pięciu przykładowych do wszystkich 11 Komitetów Wyborczych kandydatów na Prezydenta RP. Mimo starań organizatorów akcji - udało się uzyskać odpowiedź tylko czterech spośród jedenastu kandydatów (w kolejności nadsyłania): Pawła Tanajno, Janusza Korwin-Mikkego, Magdaleny Ogórek i Bronisława Komorowskiego.
Paweł Tanajno na pierwszym miejscu wymienił „Służebność wobec obywateli – Prezydent jest urzędnikiem, jak każdy inny”, Janusz Korwin-Mikke: „Stanowczość i pewność siebie”, Magdalena Ogórek: „Dotrzymywanie obietnic”; Bronisław Komorowski nie wymienił własnych propozycji najważniejszych kompetencji, ale odpowiedział, że wszystkie pięć przykładowych kompetencji, które mu przesłano są równie ważne.
Model Kompetencji Prezydenta, wyniki ankiety oraz pełne odpowiedzi Kandydatów dostępne są na stronie: www.idealnyprezydent.pl
***
Gamma, to firma doradczo-szkoleniowa specjalizująca się w obszarach przywództwa i zarządzania. W ramach działu doradztwa zajmuje się m.in. consultingiem w zakresie modeli kompetencyjnych. Swoją pozycję lidera na polskim rynku usług szkoleniowych firma potwierdziła zajmując w tym roku trzecie miejsce w „rankingu firm szkoleniowych” Gazety Finansowej (w tym: 1 miejsce wg zakresu szkoleń; 3 miejsce wg liczby klientów instytucjonalnych, a także 4 miejsce wg przychodów za rok 2014 oraz liczby klientów indywidualnych). Firma prowadzi m.in. szkolenia kompetencyjne, eksperckie, otwarte, szkolenia dla administracji, zajmuje się także pozyskiwaniem funduszy dla przedsiębiorstw – zarówno na szkolenia jak i inwestycje. Dział Gamma Discover zajmuje się organizacją projektów integracyjnych.
Nadesłał:
Cziuaua
|
Komentarze (0)