Rozrywka i wypoczynek » Sport

Rozpoczęcie sezonu regat klasy 505 już 21 maja w Gdyni

Rozpoczęcie sezonu regat klasy 505 już 21 maja w Gdyni
Zobacz więcej zdjęć »
21 maja w Gdyni rozpoczyna się kolejny sezon regat klasy 505 w Polsce. Pierwszy etap cyklu wyścigów w ramach MINUTOR Energia Puchar Polski 505, w którym udział zadeklarowało niemal czterdziestu zawodników, potrwa dwa dni.

ZDJĘCIA (aut. Robert Hajduk):

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

https://wetransfer.com/downloads/6bd66e7b5c81d51fd6493aba7cd50d6220220516071520/2a258b2d8001fa38e525e94d0cea1fc320220516071537/358605

 

21 maja w Gdyni rozpoczyna się kolejny sezon regat klasy 505 w Polsce. Pierwszy etap cyklu wyścigów w ramach MINUTOR Energia Puchar Polski 505, w którym udział zadeklarowało niemal czterdziestu zawodników, potrwa dwa dni. Organizatorem regat jest Yacht Klub Stal Gdynia przy współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Klasy 505.

 

Popularność żeglarstwa w Polsce rośnie z roku na rok. To właśnie klasa 505 jest jedną z tych generujących największą frajdę dla miłośników tego sportu. Łodzie są szybkie, zwrotne a ich niewielkie gabaryty sprawiają, że łatwo można je przetransportować do wielu miejsc w ciągu trwania sezonu.

 

Gdyńskie regaty to już 9 edycja zawodów. Zaliczają się do MINUTOR Energia Pucharu Polski i są inauguracją sezonu 2022. W kolejnych miesiącach załogi będą rywalizować w innych nadmorskich ośrodkach – w Pucku (11-12 czerwca), Gdańsku (9-10 lipca), Ustce (5-7) sierpnia oraz Dziwnowie (2-4 września). Zapowiada się sezon pełen atrakcji, emocji i dobrej zabawy – nie tylko dla zawodników, ale i kibiców. Jak co roku na uczestników regat czekać będą również atrakcje pozasportowe i program wieczorny.

 

Podejście do ścigania się i żeglowania na „pięćsetpiątkach” jest wyjątkowe – mówi Paweł Choroba prezes PSK 505. Wielu zawodników startujących na 505 ma na koncie tytuły olimpijskie oraz tytuły mistrzostw świata w innych klasach. Pomimo tego, w klasie 505 nikt nie ukrywa łódek pod pokrowcem i nie trzyma ustawień jachtu w tajemnicy. „Im szybciej żeglują załogi, z którymi się ścigam, tym szybciej będę żeglował” to motto dobrze oddaje filozofię klasy. Załogi wspierają się nawzajem, przekazując sobie wszelkie informacje dotyczące trymu i ustawiania łodzi, technik żeglowania, taktyki itp. Zwyczajowo na imprezach rangi mistrzostw świata najlepsze ekipy udostępniają swoje jachty – można je obejrzeć, fotografować i mierzyć. Niedoświadczone załogi zawsze mogą liczyć na pomoc bardziej zaawansowanych kolegów. Pozwala to szybko robić postępy w regatowej edukacji – podsumowuje.

 

Historia klasy 505

 

505 to jedna z najszybszych jednokadłubowych łodzi mieczowych na świecie. W Polsce „pięćsetpiątki” żeglowały już w latach 60. W 2005 r. grupa sympatyków podjęła działania mające na celu przywrócenie świetności polskiej klasie 505. W efekcie, w ciągu kilku ostatnich lat, flota rozrosła się do kilkudziesięciu jachtów. Rosnąca popularność tej klasy sprawiła, że obecnie co roku organizowany jest cykl regat Pucharu Polski, którego zwieńczeniem są Mistrzostwa Polski. W 2018 w Mistrzostwach Świata organizowanych w Gdyni wzięło udział 130 załóg, co najlepiej świadczy o bardzo silnej pozycji 505 wśród klas międzynarodowych.

 

505 – konstrukcja łodzi

 

Pięćsetpiatka jest wyjątkowo przemyślaną i efektywną konstrukcją. Jej cechą charakterystyczną jest kształt kadłuba oraz wielki, 27-metrowy, symetryczny spinaker. Możliwość ustawiania wszystkich elementów takielunku pozwala na sprawne kontrolowanie mocy generowanej przez ożaglowanie. Dzięki temu, na 505 można żeglować praktycznie w każdych warunkach. Ze względu na niewielką masę (niespełna 130 kg), jacht jest bardzo sprawny również na słabym wietrze. Klarowanie, wodowanie i obsługa w dwie osoby nie są więc problematyczne.

 

Podstawową zasadą budowy jachtów 505 jest wykorzystanie nowoczesnych materiałów oraz wysokiej jakości technologii w celu zapewnienie długiego okresu sprawności kadłuba. W regatach rangi Mistrzostw Świata z powodzeniem startują jachty zbudowane jeszcze w latach 90.

 

Specyfikacja łodzi:

 

  1. długość :  5,05 m
  2. szerokość :  1,88 m
  3. waga:   127,4 kg
  4. fok:   4,94 m2
  5. grot:  12,3 m2
  6. spinaker:  27 m2

 

Gdynia – program regat:

Regaty odbędą się na terenie gdyńskiej mariny, a przede wszystkim na terenie Yacht Klubu Stal Gdynia, gdzie zawodnicy trzymają jachty.

 

Sobota, 21.05.2022 

 

9:00

Odprawa załóg

Salka klubowa

11:00

Strat do pierwszego wyścigu

Akwen regat

15:00

Zakończenie wyścigów

 

18:00

Spotkanie integracyjne

Browar Port Gdynia

 

Niedziela, 22.05.2022

09:00

Poczęstunek

Salka klubowa

11:00

Start wyścigów

Akwen regat

Po wyścigach

Uroczyste zakończenie regat

Plac przed YK Stal

 

 

Kontakt dla mediów:

 

Krzysztof Król

Tel.: 728 612 070

krzysztof@ultrarelations.com

 

Mateusz Siedlecki

Tel.: 665 885 288

mateusz@ultrarelations.com

 



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

mateuf8

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »