Gospodarka » Żywność
Tradycyjne, nowoczesne… smaczne! Eksperci programu „Doceń polskie” ocenili kolejne produkty spożywc
Zobacz więcej zdjęć » |
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Przeczytaj również
Godła promocyjne są przyznawane zawsze na 2 lata, ale producent może ubiegać się o recertyfikację nagrodzonych wyrobów. Oceny żywności odbywają się co kwartał, ostatnia z dotychczasowych miała miejsce 30 stycznia br.
Ogólnopolski Program Promocyjny „Doceń polskie” jest realizowany od kwietnia 2011 roku; właśnie wtedy zorganizowano I audyt produktów. Od tego czasu certyfikacje odbywają się regularnie, cztery razy w roku. Oceną produktów żywnościowych zajmuje się Loża Ekspertów - grono specjalistów zawodowo związanych z branżą spożywczą. Obradom jury przewodniczy Mirek Drewniak, współzałożyciel Klubu Szefów Kuchni. Niezmiennie, począwszy od pierwszego audytu, patronat honorowy nad oceną wyrobów sprawuje Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Pierwszy w tym roku audyt (a w historii programu „Doceń polskie” - trzydziesty pierwszy) odbył się 30 stycznia w Sosnowcu. Tego dnia członkowie Loży Ekspertów sprawdzili smak, wygląd i stosunek jakości do ceny blisko 140 artykułów spożywczych różnego rodzaju. - Ich punktem wspólnym był tzw. polski akcent, czyli związek łączący żywność z naszym krajem. Do oceny zgłoszono m.in. mięsa, owoce, słodycze, nabiał, miody, ryby, alkohole, oleje, przetwory, dania gotowe, lody, wypieki, makarony, napoje, sosy, czy mąki – wylicza Katarzyna Salomon z Loży Ekspertów programu „Doceń polskie”.
Wiesław Bober podkreśla rolę „klasyków”, czyli tradycyjnych wyrobów, z których słyną polscy producenci. - Twarogi, miody, masła, chleby – te produkty od lat prezentują bardzo wysoki poziom. Ich siłą jest prostota - podkreśla Executive Chef Fabryki Wełny Hotel & SPA w Pabianicach, współzałożyciel Klubu Szefów Kuchni, ekspert programu „Doceń polskie”.
- Każdy region Polski ma swój smak. Cieszę się, że do oceny zgłaszanych jest coraz więcej regionalnych specjałów. Tym razem było ich naprawdę sporo; nabiał, miody, pieczywo, czy wędliny są doskonałą wizytówką danego obszaru. Często za ich smakiem i wyglądem stoi ciekawa historia i tradycja, którą warto podkreślać i promować zarówno wśród mieszkańców innych regionów, jak i za granicą – mówi Celina Nierodkiewicz, która także zasiada w Loży Ekspertów.
Nie oznacza to jednak, że do atestacji zgłaszane są wyłącznie regionalne i tradycyjne produkty. Członkowie jury zgodnie zwracają uwagę na nowe propozycje rynkowe obecne na certyfikacji. Mowa m.in. o produktach opartych o tradycyjne składniki, ale podanych w ciekawej i nowoczesnej formie oraz żywności będącej odpowiedzią na coraz szybsze tempo życia.
Przewodniczący jury, Mirek Drewniak, akcentuje stale rosnącą popularność dań gotowych i wyrobów garmażeryjnych. - Ten trend cały czas się nasila. Trudno się temu dziwić: brak czasu powoduje, że konsument chętniej sięga po gotowe dania, zwłaszcza gdy jego własnoręczne przygotowanie jest pracochłonne. Jakość takich produktów jest już bardzo wysoka, więc (mimo ceny) cieszą się one zainteresowaniem – podkreśla współzałożyciel Klubu Szefów Kuchni. Jak wyjaśnia, na cenę żywności wpływają obecnie nie tylko ceny poszczególnych surowców. - Odpowiednia technologia i procesy produkcyjne też mają znaczenie w kontekście finansów. Nie zapominajmy, że wzrosły także koszty pracy. Jedno się nie zmienia: cena żywności powinna być adekwatna do jej jakości – dodaje M. Drewniak.
Stosunek jakości do ceny to jedna z trzech cech, która podlega ocenie Loży Ekspertów. Jury programu „Doceń polskie” przyznaje ponadto noty (w skali od 1 do 10) za smak i wygląd. Każdy produkt jest badany indywidualnie. Do zdobycia znaku promocyjnego potrzeba minimum 7,5 pkt. Tytuł TOP PRODUKT jest zarezerwowany dla żywności z maksymalną liczbą punktów (samymi „10”).
Godła jakości są przyznawane na czas określony, na 24 miesiące. Producent może jednak zgłosić nagrodzoną żywność do ponownego sprawdzenia. Kolejna ocena przebiega na tych samych zasadach: jej celem jest sprawdzenie czy produkt nadal spełnia wymogi regulaminu. Jeśli artykuł żywnościowy raz jeszcze otrzyma wysokie noty, firmy mają możliwość dalszego korzystania z potencjału godła promocyjnego. Z tego względu na audytach goszczą produkty, na opakowaniach których zamieszczony jest już znak „Doceń polskie”.
Podobnie było podczas minionej atestacji, do której swoje propozycje dostarczyło 74 wytwórców z całej Polski. - Statystycznie rzecz biorąc, co druga firma jest już laureatem programu: zgłosiła do oceny kolejną propozycję z oferty lub ubiega się o ponowne wyróżnienie produktu. Niektóre artykuły spożywcze oceniono już po raz czwarty! Po raz pierwszy nagrodzono je w 2013 roku i od tego czasu firmy regularnie zgłaszają je do kolejnej oceny – informuje Karolina Szlapańska, organizatorka Ogólnopolskiego Programu Promocyjnego „Doceń polskie”. - Taka postawa to wyraz zaufania producentów do ocen Loży Ekspertów, ale także doskonały dowód na to, ze posiadanie znaku jakości przynosi wymierne korzyści - dodaje K. Szlapańska.
Laureaci programu otrzymują pakiet narzędzi wspierających ich działania marketingowe. Poza możliwością korzystania z godła na wszystkich polach eksploatacji, zestaw obejmuje m.in. profesjonalne zdjęcia nagrodzonych produktów, materiały prasowe, czy bon na bezpłatne konsultacje z Centrum Znakowania Żywności. Cenne są także: możliwość promowania swoich wyrobów poprzez media społecznościowe programu „Doceń polskie” oraz udział w wydarzeniach inicjowanych przez twórców przedsięwzięcia.
* * *
Ogólnopolski Program Promocyjny „Doceń polskie”
www.docenpolskie.pl
www.blog.docenpolskie.pl
Celem programu „Doceń polskie” jest promocja wysokiej jakości produktów spożywczych dostępnych na polskim rynku. Ich selekcją, oceną i przyznaniem certyfikatu „Doceń polskie” zajmują się specjaliści zawodowo związani z żywnością i technologią żywienia, którzy tworzą Lożę Ekspertów. Zasiadają w niej m.in. członkowie Klubu Szefów Kuchni.
Twórca programu „Doceń polskie” jest także organizatorem projektu BlogerChef (blogerchef.pl) – innowacyjnego przedsięwzięcia skierowanego do blogerów kulinarnych.
* * *
KONTAKT:
Ogólnopolski Program Promocyjny „Doceń polskie”
www.docenpolskie.pl
Kontakt dla mediów:
Magdalena Matusik
magdalena.matusik@adventure.media.pl
Adventure Media s. c. Agencja Public Relations
www.adventure.media.pl
tel. 690 449 064
tel. 32 724 28 84
fax 32 417 01 70
Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Nadesłał:
Adventure Media
|
Komentarze (0)