Moda » Biżuteria
W hołdzie tradycji, w awangardzie postępu
Zobacz więcej zdjęć » |
Dzięki rozwojowi naszego rynku i coraz szerszej obecności na nim światowych marek zegarkowych, pojawia się także więcej informacji o historii i ofercie każdej z nich. Patrząc na ostatnie dwa dziesięciolecia wolnego handlu nie sposób nie zauważyć marki, która tak na światowym, jak i na naszym krajowym rynku, zalicza się do najaktywniejszych „graczy" - firmy Maurice Lacroix.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Wprawdzie prawie o każdej ze szwajcarskich marek można napisać wiele dobrego, to jednak w przypadku Maurice Lacroix, opis ten będzie składał się z ciągu informacji o kolejnych sukcesach wynikających z działań tej firmy. Wiodą one od wyrobów wytwarzanych na zewnętrzne zamówienia i znakowanych logiem zamawiającego, od zakupu działającej fabryki kopert i jej unowocześnienia, przez kreację własnych produktów i budowę zupełnie nowej fabryki, do stworzenia łatwo rozpoznawalnego, indywidualnego wzornictwa nowoczesnej bazy produkcyjnej. Droga ta wiedzie także, od wyrobów produkowanych zgodnie z aktualnymi oczekiwaniami kupujących, przez produkty unikatowe, aż do kształtowania rynku za sprawą grona projektantów, tworzących wyroby ponadprzeciętne.
Od zegarków, których serce stanowił mechanizm kupiony u producenta takowych wyrobów, poprzez mechanizmy samodzielnie dekorowane, dalej mechanizmy modyfikowane, do wytworzenia pierwszego własnego mechanizmu i uzyskania prestiżowego tytułu "Manufaktury Zegarkowej". Nawet w tym miejscu nie zatrzymali się na dłużej wizjonerzy spod znaku Maurice Lacroix. Bez przesady można powiedzieć, że w dniu dzisiejszym pozycja marki Maurice Lacroix jest najlepszą w swojej kategorii producentów. Każdy zegarek tej firmy jest obdarzony indywidualnym, unikalnym charakterem, a każdy jego element jest zaprojektowany z największą uwagą, zapewniającą najwyższą jakość i estetyczną harmonię produktu. Mechaniczne arcydzieła zegarmistrzów z Saignelegier łączą w sobie klasyczne piękno i nowoczesne wykonanie, wyczucie mody i dynamikę wzoru, zapewniając ekskluzywną oprawę codzienności.
Wprawdzie w odróżnieniu od marek już od dawna znanych na światowym rynku, Maurice Lacroix swój start datuje na początek lat sześćdziesiątych poprzedniego wieku, ale znając historię branży można zauważyć, że praktycznie wszystkie z chlubiących się wieloletnią historią marki były w ten czy inny sposób reanimowane po kryzysie zegarków w połowie lat siedemdziesiątych tegoż wieku. Wyjątki, potwierdzające powyżej postawioną regułę... pewnie nieliczne.
Firma-matka dla marki Maurice Lacroix - Desco von Schulthess Holding prowadziła działalność handlową, zajmując się między innymi sprowadzaniem jedwabiu do Europy. Wydaje się naturalne, że aby w przeciwnym kierunku nie transferować waluty, firma wypracowała dla siebie przedstawicielstwa handlowe kilku najwyżej notowanych szwajcarskich marek zegarkowych. Kolejnym, także wydaje się naturalnym krokiem, w takiej sytuacji było przyjmowanie zamówień na dostawy szwajcarskich czasomierzy, sygnowanych wskazanym logiem lokalnej firmy lub organizacji. Dla tak wykonywanych zegarków „Private Lebel" firma Desco von Schulthess w roku 1961 założyła warsztat montażowy w małej miejscowości szwajcarskiej Jury - Saignelegier. W zegarkowej historii marki niewiele można znaleźć informacji o tym okresie działalności, jednak decyzja o rozpoczęciu własnego montażu, a później (w roku 1975) wprowadzenia do produkcji zegarków z logiem Maurice Lacroix jest najlepszym dowodem odpowiednio opłacalnej działalności. Handel tą marką na Dalekim wschodzie odbywał się bez dodatkowych nakładów finansowych, z wykorzystaniem istniejącej struktury firmy, jednak dla osadzenia Maurice Lacroix na całym światowym rynku zegarków potrzebne były inne, w tym przypadku perfekcyjnie wykonane kroki. W roku 1975 pierwsze modele marki Maurice Lacroix były obecne w Austrii a rok później w Hiszpanii. Można przyjąć, że rynki te stały się swego rodzaju testem, przed uruchomieniem decydującego, przez wiele lat największego i cały czas kluczowego dla Europy rynku niemieckiego. Marka Maurice Lacroix rozpoczęła tam promocję i sprzedaż produktów od 1980 roku opierając ją na specjalnie uruchomionej, swojej własnej firmie dystrybucyjnej. W następnych latach, już poprzez umowy z firmami niezależnymi, zegarki Maurice Lacroix pojawiały się na rynkach kolejnych krajów Europy: Szwajcaria 1983, Holandia 1986, Wielka Brytania 1987. Znaczenia wspomnianego powyżej rynku niemieckiego dla Europy nie można przecenić, a jego wpływ widzą także wszystkie osoby związane z handlem zegarkowym w naszym kraju. To właśnie dzięki temu, że marka Maurice Lacroix była bardzo wysoko pozycjonowana i doskonale rozpoznawalna na rynku naszych sąsiadów, jej przedstawiciel a Polsce - firma Ray Center Trading sp. j., współprowadzona przez autora tekstu, miała znacząco ułatwione zadanie na początku swej pracy. Doskonałą pozycję zegarków u naszych zachodnich sąsiadów można było wtedy ocenić, choćby na podstawie zapotrzebowania serwisowego na początku działalności przedstawiciela, wynikającego z dużej ilości zegarków, które dotarły do nas z Niemiec. Dystrybucja zegarków Maurice Lacroix rozpoczęła się na naszym rynku w roku 1994, a pierwsza ich prezentacja odbyła się na targach zegarkowych PaiTime, zorganizowanych w hotelu Victoria (obecnie Sofitel) w Warszawie.
Wracając do rozwoju sieci sprzedaży trzeba zaznaczyć, że dopiero w latach 1989 -1990, po ustabilizowaniu się rynków europejskich firma Maurice Lacroix przeorganizowała swoją strukturę dystrybucyjną na Dalekim Wschodzie i regionie Południowego Pacyfiku, uzupełniając ją o kolejne kraje. W tym samym czasie marka wkroczyła także na rynek Arabski, Bliskiego i Środkowego Wschodu. Kolejnym krokiem, znowu po okrzepnięciu struktury i po zwiększeniu możliwości produkcyjnych, i to krokiem już ostatnim,- by stać się producentem zegarków rozpoznawalnym w całym świecie, było rozpoczęcie w roku 1995 sprzedaży swoich produktów w USA.
Niezbędnym dla tak ekspansywnego rozwoju, był stały wzrost możliwości produkcyjnych firmy. Takie kolejne i do tej pory nie kończące się kroki, najlepiej mogli obserwować mieszańcy miejscowości Saignelegier. Na podstawie ciągłej rozbudowy montowni, która w efekcie przeobraziła się z klasyczną fabrykę zegarków jak na dłoni widać było, jak dynamicznie rozwija się marka, produkcja i sprzedaż jej wyrobów.
Podobne zmiany, choć oparte na wymianie składników parku maszynowego, zmierzające do zwiększenia możliwości produkcyjnych dotyczyły zakupionej w roku 1989 fabryki kopert, usytuowanej w tej samej miejscowości.
Od 2001 roku Maurice Lacroix S.A. przestała być dywizją Desco von Schulthess A.G. i rozpoczęła działalność jako w pełni niezależna jednostka organizacyjna.
Także w na naszym krajowym rynku, nie można przecenić dokonań firmy Marice Lacroix w procesie jego kształtowania. To właśnie firmie Maurice Lacroix możemy przypisać największy udział w odradzaniu się mody na mechaniczne zegarki w końcu ubiegłego wieku. Atrakcyjne wzory i dodatkowe funkcje wskazań, połączenie klasycznego zegarmistrzostwa mechanicznego w najlepszym wykonaniu, z nutką nowoczesności widoczną we wzornictwie zegarków z kolekcji Masterpiece to oferta stosunkowo luksusowa, a jednak dostępna w tym czasie i na tym etapie rozwoju krajowego rynku. Piękno i harmonia tych arcydzieł zegarmistrzostwa tworzonych w Saignelegier, jest wynikiem nie tylko tradycyjnego rzemiosła i wysokiej technologii ale również zaangażowania w proces produkcji uczuć i emocji. W skład tej najbardziej prestiżowej linii Maurice Lacroix wchodzą czasomierze wyposażone w dodatkowe funkcje zwane komplikacjami, o niezwykle imponujących parametrach technicznych. Masterpiece to zegarki z ręcznie dekorowanym mechanizmem automatycznym lub manualnym, którego pracę można podziwiać przez dekiel z osadzonym w nim szafirowym szkłem. Technicznie perfekcyjne, dzięki dekorowanemu mechanizmowi pozwalały swoim właścicielom poznawać piękno serca zegarka i zakochiwać się w mikromechanice. To nie przypadek, że gro z naszych polskich dzisiejszych zegarkomaniaków właśnie od zegarków Maurice Lacroix rozpoczynała swoją zegarkową pasję.
Milowymi kamieniami tej kolekcji są przykładowo: osiągalny już tylko na rynku aukcyjnym model limitowany, z pierwszym mechanizmem manufakturowym - Le Chronographe, modele ze wskazaniami typu retrograde, które spopularyzowały ten system wskazań we współczesnych modelach czasomierzy, czy pokazany w ostatnim czasie czasomierz wyposażony w... kwadratowe kolo zębate.
Opisując kolekcję najbardziej znamienitych modeli Maurice Lacroix, nie można zapomnieć o dodatkowym wsparciu sprzedaży i kreowania wizerunku marki poprzez mechaniczne czasomierze z linii Pontos drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych poprzedniego wieku. Pierwsze modele tej linii zawierając tylko egzemplarze z podstawowym wyposażeniem, spowodowały duże zainteresowaniem mediów, salonów sprzedaży, a w następnym kroku klientów na naszym raczkującym wtedy rynku zegarków.
W obecnych zegarkach linii Pontos można znaleźć także dodatkowe wyposażenie, jak stoper, wskaźnik rezerwy chodu, czy powiększony wskaźnik datownika. Idąc dalej tą samą drogą, w trakcie ostatnich targów w Bazylei firma przedstawiła także mechaniczne modele w linii Les Classiques.
Na rynku są także obecne linie zegarków Maurice Lacroix z mechanizmami elektronicznymi: Aurea, Divina, Fiaba, Les Classiques, Fiaba, Miros i Selena. Zgodnie z informacją producenta mechanizmy elektroniczne będą sukcesywnie eliminowane z kolekcji producenta. Może się jednak okazać, że przywiązanie klientów do stylistyki i marki a nie mechaniki, oraz obecny kryzys w branży zweryfikują długofalową wizję producenta z Saignelegier.
Władysław Meller
www.zegarki.info.pl
Nadesłał:
odCzasu doCzasu
|
Komentarze (0)