Firma » Biznes
Własny biznes - tak to się robi w Raciborzu
Zobacz więcej zdjęć » |
Z własną firmą wiąże się wiele wyrzeczeń i wyzwań. Mimo tego raciborzanie od zawsze mieli w sobie żyłkę przedsiębiorczości i niejednokrotnie z sukcesem ją wykorzystywali. Decydują się na swój biznes z różnych względów, ale tymi najważniejszymi są: chęć pracy „na własny rachunek” i spełnianie swoich marzeń.
Tak dla przedsiębiorczości
Osoby, które są zainteresowane prowadzeniem własnego biznesu mogą liczyć na wsparcie Urzędu Miasta, który, aby poprawić warunki funkcjonowania przedsiębiorstw z terenu Raciborza, stworzył „Program Wspierania Przedsiębiorczości na lata 2015-2020”. Program ten ma na celu stwarzanie warunków dla rozwoju przedsiębiorczości i poziomu inwestycji, a co za tym idzie zwiększanie potencjału gospodarczego miasta i liczbę miejsc pracy. Program wspiera również organizacje gospodarcze działające na terenie miasta, promuje przedsiębiorczość i walory inwestycyjne Raciborza: https://www.raciborz.pl/dla_mieszkancow/Program_Wspierania_Przedsiebiorczosci.
W Urzędzie Miasta można uzyskać kompleksowe informacje na temat wielu zagadnień związanych z prowadzeniem firmy. Aby ułatwić przedsiębiorcy poruszanie się po urzędzie powstał specjalny Przewodnik. Dzięki niemu przedsiębiorca może sprawdzić, w którym Wydziale/Referacie znajdzie wszystkie interesujące informacje, m.in. związane z podatkami, kwestiami środowiskowymi, czy np. z lokalami na start – dzięki którym może zaoszczędzić na opłatach związanych z wynajmem biura w pierwszym okresie działania firmy. Miasto wychodzi naprzeciw nowym przedsiębiorcom, w celu lepszej komunikacji została stworzona dla nich specjalna witryna pod adresem http://www.przedsiebiorczyraciborz.pl/.
Inkubator Przedsiębiorczości powołany do życia przez Urząd Miasta to kolejne duże wsparcie dla młodych przedsiębiorców. Inkubator oferuje szkolenia, konsultacje z zakresu np. autoprezentacji, storytellingu, czy prowadzenia profilu firmy w serwisach społecznościowych. Organizuje ponadto spotkania z innymi przedsiębiorcami w przyjaznej atmosferze, które pomagają nawiązać nowe znajomości i nierzadko okazują się być początkiem owocnej współpracy.
W ramach Inkubatora od 2016 roku organizowany jest konkurs na Najlepszy Biznesplan. Przedsięwzięcie cieszy się coraz większym zainteresowaniem, nie tylko dlatego, że wygrana daje profity finansowe w postaci 5 000 zł na rozwinięcie biznesu, ale również dlatego, że sztab specjalistów z Inkubatora pomaga na wszystkich etapach przygotowań do konkursu, dzięki czemu, wszyscy, którzy startują mogą liczyć na dużą dawkę merytorycznej wiedzy w praktyce. Ta z kolei pomaga przygotować się do m.in prezentacji swojego pomysłu przed komisją konkursową.
Kolejną instytucją, która na stałe wpisała się w historię raciborskiej przedsiębiorczości jest Raciborska Izba Gospodarcza - stowarzyszenie, które jest organizacją zrzeszającą przedsiębiorstwa i osoby prowadzące działalność gospodarczą. Izba reprezentuje jednostki gospodarcze wobec władz samorządowych, urzędów i instytucji, wspiera wszelkie inicjatywy służące rozwojowi gospodarczemu, tworzy warunki, współpracy w kraju i za granicą. Członkiem Izby może zostać każda firma lub osoba prowadząca działalność gospodarczą. Raciborska Izba Gospodarcza organizuje dla członków bezpłatne szkolenia z różnych dziedzin m. in. prawa pracy i bezpieczeństwa higieny pracy, przepisów podatkowych i spraw ZUS. Izba Gospodarcza jest również partnerem organizowanego na terenie Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego konkursu Młodzieżowy Lider Biznesu, którego laureatem w tegorocznej edycji został uczeń Zespołu Szkół nr 1 w Raciborzu.
W mieście funkcjonuje również Cech Rzemiosł Różnych, pierwsze wzmianki o organizacji pochodzą z 1217 roku, co oznacza, że podobnie jak Miasto Racibórz, ma już 800 lat. Cech jest terenową strukturą Związku Rzemiosła Polskiego i członkiem Izby Rzemieślniczej oraz Małej i Średniej Przedsiębiorczości w Katowicach. Organizacja współpracuje ze szkołami zawodowymi, zakładami pracy i pracodawcami rzemieślnikami zatrudniającymi młodocianych pracowników. Wspiera przygotowanie młodocianych do zawodu i promuje naukę zawodu organizowaną w zakładach rzemieślniczych.
Cudze chwalicie, swego nie znacie
Nikt, ani nic nie jest w stanie zagwarantować nam sukcesu. Decyzja o własnym biznesie, zawsze obarczona jest ryzykiem. Jednak przemyślany pomysł, odwaga w działaniu i wsparcie instytucji sprawiają, że szanse na sukces rosną.Aleksandra Kobylańska architekt i projektantka wnętrz wróciła do rodzinnego Raciborza po 15 latach spędzonych we Wrocławiu. Dzięki pomocy Inkubatora Przedsiębiorczości otworzyła kilka miesięcy temu firmę. - Jestem autorką książeczki sensorycznej, łączę to z projektowaniem pokoi dziecięcych wg zasad Marii Montesori – lekarki, twórczyni systemu kładącego nacisk na swobodny rozwój dziecka, niemniej, nie rezygnuję z pasji projektowania wnętrz, której poświęciłam swoje ostatnie 10 lat kończąc tym samym kilka znanych budynków w Polsce. Marka, którą stworzyłam proponuje trzy główne produkty, a usługa projektowania wnętrz i wyposażania we własnej produkcji materiały sensoryczne, jest unikatowa na rynku – mówi Aleksandra Kobylańska, architekt i projektantka wnętrz w Raciborzu. - Współpracuję z przedszkolami i żłobkami. W 4 miesiące udało mi się skupić grupę kreatywnych ludzi, którzy mają bzika na punkcie dzieciaków i robią fantastyczne rzeczy. Inkubator bardzo wspomaga tzw. networking między naszymi firmami. Ludzie Inkubatora bardzo wspierają każdy pomysł, nadają jemu kształt, dostęp do informacji jest według mnie łatwiejszy w mniejszym mieście, społeczność bardziej się wspiera i nie jest się anonimową osobą. W Raciborzu poznałam wspaniałych ludzi, którzy mają ogromną wiedzę, ale przede wszystkim chęci, aby wspierać rozwój przedsiębiorczości - podkreśla Aleksandra Kobylańska.
Jarosław Regent prowadzi w Raciborzu firmę rodziną zajmującą się produkcją maszyn sprzedających (vendingowych). Firma istnieje na rynku od prawie 14 lat, produkuje maszyny, zgodnie z oczekiwaniami zamawiających, urządzenia są szyte na miarę, dzięki czemu cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem klientów.
Przykładowo automaty do sprzedaży balonów (sprzedawane w większości na terenie Polski).
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Przeczytaj również
Urządzenia mogą sprzedawać, jak również reklamować firmę, czy usługę poprzez nadruk umieszczony na balonie. Dzięki innowacyjnym produktom firma zyskała klientów również w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Danii. - Nasze maszyny różnią się od typowych maszyn sprzedających, jako jedyni posiadamy autorski program do zarządzania vendingiem, co oznacza, że klient wie wszystko na temat maszyny online, ile danego produktu się sprzedało, jaki jest stan minimalny. Jesteśmy wówczas pewni, że automat działa poprawnie. Dbamy również o to, aby nasze automaty były ekonomiczne i spełniały normy środowiskowe, programujemy to w ten sposób że np. jak galeria pracuje od g. 8.00 do 22.00, to maszyna też się tak załącza. Drugi aspekt naszej innowacyjności polega na tym, że nie tworzymy standardowych maszyn, nie idziemy w kawę, czy słodycze, a np. w balony z helem; po wrzuceniu bilonu lub zbliżeniowej płatności kartą, kupujący otrzymuje gotowy, nadmuchany balon. To my dopasowujemy maszynę pod produkt, który chce sprzedawać nasz klient, a nie odwrotnie - wyjaśnia Jarosław Regent, dyrektor ds. handlowych.Pan Jarosław podkreśla, że mimo tego, iż Racibórz nie jest dużym miastem, nigdy nie myśleli o zmianie siedziby, wręcz przeciwnie, są dumni, że ich firma znajduje się właśnie tutaj.
Racibórz jest przyjaznym miejscem do prowadzenia biznesu również w opinii Sergiya Kyrychenko, który prowadzi firmę budowlaną w Raciborzu. W pierwszym okresie istnienia firma korzystała z oferowanego przez Urząd Miasta lokalu na start. Jak podkreśla sam właściciel, nie miał żadnego problemu z założeniem firmy i ubieganiem się o wsparcie, mimo że jest obcokrajowcem.
Kolejnym dobrze prosperującym mikroprzedsiębiorstwem jest firma Dariusza Niestroja, zajmująca się wyrobem galanterii skórzanej. Kaletnicze produkty mają swoich odbiorców w całej Polsce, a nawet Francji czy Singapurze. Sam właściciel firmy został niedawno laureatem drugiej edycji konkursu na Najlepszy Biznesplan.
Najtrudniejszy pierwszy krok
Prowadzenie własnej działalności w niewielkim mieście nie przeszkadza w robieniu interesów na terenie całego kraju czy też zagranicy. Właściciele firm zachęcają do otwierania biznesu w Raciborzu. Podkreślają, że to właśnie charakter niedużego miasta sprawia, że Racibórz jest atrakcyjny dla przedsiębiorczości. Na korzyść Raciborza w ich ocenie przemawiają: łatwy dostęp do informacji, wsparcie instytucji, możliwość nawiązania współpracy z innymi firmami, a kluczem do sukcesu są: dobry pomysł, kreatywność i niejednokrotnie podejmowanie ryzyka.
***
Autor: Katarzyna Ekiert/Adventure Media
***
Miasto Racibórz w 2017 roku świętuje 800 lat nadania praw miejskich, z tej okazji zaplanowano wiele ciekawych wydarzeń kulturalno – sportowych dla jego mieszkańców. Historyczne miasto położone na Górnym Śląsku po dziś dzień zachowało wiele cennych zabytków, które odrestaurowane przyciągają turystów z kraju i zagranicy. Dodatkowo w roku jubileuszowym władze miasta zaplanowały liczne koncerty, wystawy, wydarzenia sportowe, w tym m.in.: projekt 4 Biegi, Dni Raciborza, Intro Festiwal, Memoriał czy Raciborski Festiwal Średniowieczny. Szczegóły na temat obchodów 800-lecia Raciborza dostępne są na stronie internetowej, pod adresem: http://800lat.raciborz.pl/.
***
KONTAKT:
800 lat Raciborza
www.800lat.raciborz.pl
***
Kontakt dla mediów:
Justyna Korzeniak
Specjalista ds. Public Relations
justyna.korzeniak@adventure.media.pl
tel. kom. 530 534 539
tel. 32 72 428 84
Nadesłał:
Adventure Media
|
Komentarze (0)