Firma » Biznes
Wzornictwo usług - sztuka zdobywania klienta
Zobacz więcej zdjęć » |
Dlaczego w Polsce, gdzie sektor usług stanowi już ponad 60% PKB, wciąż mnożą się przykłady nieprzyjemnych doświadczeń klientów np. z telewizją kablową, operatorem telefonicznym, usługami bankowymi czy ubezpieczeniowymi?
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Dlaczego klienci wciąż mają wrażenie, że dla usługodawcy liczy się tylko własny zysk i sprzedaż? Jesteśmy atakowani coraz to nowymi reklamami, które mają zachęcić nas do zakupu produktu czy usługi. Jednocześnie przedsiębiorstwa nie dbają o to, żebyśmy byli zadowoleni z zakupu.
W rozwiniętych gospodarkach sektor usług sięga 75% - 80% PKB a więc konkurencja na rynku usług jest duża. Kto wygrywa w tej grze o klienta? Na pewno nie ten, kto ma bardziej atrakcyjne reklamy. Jeżeli klienci będą zadowoleni z usługi, to na pewno podzielą się tą informacją ze wszystkimi swoimi znajomymi i będą lojalnymi klientami.
Coraz więcej firm zdaje sobie sprawę z tego, że aby zbudować bądź utrzymać silną markę albo stworzyć atrakcyjną ofertę produktów lub usług, trzeba zrozumieć klienta. Nie interesuje nas już technologia sama w sobie - teraz chcemy w pełni korzystać z jej dobrodziejstw. Jesteśmy gotowi wspierać i doceniać firmy, produkty i usługi oraz ludzi, którzy dostarczają nam zindywidualizowane rozwiązania.
POLSKI BUS - SUKCES USŁUGI
W czerwcu 2011 na polskim rynku pojawiła się nowa usługa komunikacyjna, która od lat zdobywa popularność poza granicami Polski - tanie, międzynarodowe linie autobusowe, PolskiBus.com. Założeniem firmy było zaoferowanie ekspresowych połączeń autobusowych pomiędzy 16 największymi polskimi miastami i 4 europejskimi stolicami, przy zapewnieniu wysokiego komfortu jazdy i konkurencyjnych cen w stosunku do PKP czy PKS. Utrzymanie niskich cen (koszt przejazdu czasem wynosi tylko kilka złotych) było możliwe dzięki rezygnacji z infrastruktury dworców i kas (przystanki są wynajmowane, a bilety sprzedawane przez Internet) oraz wprowadzeniu do użytku bardziej rentownych, 70-cio miejscowych autobusów.
Usługa wywołała duży szum na polskim rynku komunikacyjnym i szybko zyskała lojalnych klientów, ponieważ zaoferowała im konkretne korzyści:
• Intuicyjny, nowoczesny model rezerwacji biletów (sprzedaż wyłącznie przez internet);
• Zaspokojenie potrzeb specyficznej grupy odbiorców (główie młodych i dynamicznych - takich, dla których ważna jest możliwość zakupu biletów przez internet, darmowe WiFi na pokładzie każdego autobusu, kontakty sieci elektrycznej pod każdym siedzeniem);
• Zapewnienie wysokiego komfortu obsługi i spójnego komunikatu we wszystkich punktach styku klienta z usługą - autobus, rezerwacja internetowa, facebook, infolinia;
• Prosta, zwracająca uwagę komunikacja marketingowa.
Usługa PolskiBus.com bardzo szybko osiągnęła w Polsce sukces. W pierwszych 3 miesiącach działalności flota 18 autobusów przewiozła 175 tys. pasażerów. Aktualnie firma planuje dalsze inwestycje na polskim rynku (m.in. zakup 50 - ciu nowych autokarów, które obsłużą nowe połączenia).
ZADOWOLONY KLIENT = LOJALNY KLIENT = ZYSK
Usługi podobnie jak produkty, powinny być zaprojektowane tak, żeby spełniać oczekiwania klientów.
Wysoka wartość usługi dla konsumenta oznacza zysk dla przedsiębiorcy i klientów, którzy stają się ambasadorami marki.
Jak zaprojektować usługę?
Po pierwsze usługi trwają w czasie. Należy zatem zaprojektować proces ich przebiegu tzn. poszczególne etapy. Po drugie często sam usługobiorca jest współwykonawcą usługi, należy zatem zaprojektować jego udział w procesie. Po trzecie, w omawianym procesie biorą udział różne grupy pracowników organizacji usługowej a także inni klienci, lub osoby postronne. Ich także należy uwzględnić w projekcie. To tylko niektóre aspekty projektowania usług, wynikające z ich niematerialnego charakteru.
W procesie projektowania niezbędna jest świadomość sytuacji rynkowej i jej zmian, potrzeb klientów, działań konkurentów, możliwości pozyskania pomysłów innowacji z zewnętrznych źródeł.
Wzornictwo usług to nie tylko technologia czy też pojedynczy aspekt doświadczenia klienta. Musi ono obejmować wszystkie „punkty styku" - każdy rodzaj możliwej interakcji klienta z firmą, czy to poprzez kontakt osobisty, telefoniczny, e-mailowy, internetowy, czy też w każdej innej formie.
Chodzi tu o całość doświadczeń klienta, począwszy od zyskania świadomości o istnieniu produktu czy usługi, a skończywszy na zaprzestaniu korzystania z nich.
Wejdź na naszą stronę i poznaj przykłady świetnie zaprojektowanych usług - http://iwp.com.pl/service_design_management_najlepsze_uslugi
Nadesłał:
anaket
|
Komentarze (0)