Kultura » Kultura
Znamy nominowanych do DESIGN ALIVE AWARDS 2013. Rusza plebiscyt internautów!
Zobacz więcej zdjęć » |
Nagrody DESIGN ALIVE AWARDS przyznawane są w trzech kategoriach: KREATOR (za kreatywną pracę projektową w dziedzinie designu, architektury, mody), STRATEG (za korzystanie z designu w zarządzaniu i budowaniu marki) oraz ANIMATOR (za promocję i rozwój designu w Polsce). W tym roku lista nominacji została opracowana na podstawie zgłoszeń nadesłanych za pośrednictwem portalu www.designalive.pl.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Wśród nominowanych znaleźli się przedsiębiorcy, projektanci, kuratorzy, dziennikarze, architekci, a także osoby zaangażowane w rozwój i promocję polskiego designu, m.in. Anka Pierzyk–Simone – współtwórczyni Fundacji Creative Project, Małgorzata Żmijska oraz Michał Piernikowski – organizatorzy Łódź Design Festival, Czesława Frejlich i Dominik Lisik, autorzy książki poświęconej polskiemu wzornictwu „Polish Design: Uncut”, a także Barbara Krzeska, menedżer projektu w Instytucie Adama Mickiewicza, nominowana za realizowanie i koordynację projektu Polish Design Year, w ramach którego Instytut Adama Mickiewicza wsparł w 2013 roku wiele inicjatyw wystawienniczych na całym świecie. Nominację otrzymał również Ake Rudolf, dyrektor i kurator DMY International Design Festival, w uznaniu jego wkładu we wspieranie polskiego wzornictwa za granicą.
W kolejnym etapie spośród nominowanych osób międzynarodowa kapituła DESIGN ALIVE AWARDS wybierze zwycięzców, a w internetowym plebiscycie trwającym do 4 listopada czytelnicy wskażą swoich faworytów. Głosowanie odbywa się na portalu www.designalive.pl przy pomocy interaktywnego formularza http://designalive.pl/plebiscyt/
DESIGN ALIVE AWARDS to pierwsze w Polsce nagrody przyznawane twórcom i promotorom rozwiązań, produktów, usług i przestrzeni powstałych z synergii designu, technologii, ekologii i biznesu. To także całoroczny projekt promujący polską kreatywność w Polsce i zagranicą. Wystawa poprzedniej edycji konkursu była pokazywana na najbardziej interesujących targach i festiwalach w kraju i na świecie, przyciągając w sumie około 500 tys. widzów. Tegoroczne nagrody, statuetki projektu Oskara Zięty, zostaną wręczone 21 listopada podczas uroczystej gali DESIGN ALIVE AWARDS 2013 w Warszawie.
Lista nominowanych
ANIMATOR
Irena Cieślińska, zastępca dyrektora Centrum Nauki Kopernikza warszawski Festiwal Przemiany, który podczas tegorocznej edycji niezwykle mądrze i przystępnie wyjaśniał świat i zachodzące w nim procesy. Bohaterowie festiwalu, stosujący dostępne wszystkim środki, potrafią rozwiązywać konkretne problemy społeczne, opisywać zjawiska zachodzące w mikro- i makroskali.
Czesława Frejlich i Dominik Lisik, dziennikarzeza opracowanie opublikowanej we wrześniu książki poświęconej polskiemu wzornictwu „Polish Design: Uncut”, wydanej przez Instytut Adama Mickiewicza. Za dbałość o atrakcyjny, acz powściągliwy sposób prezentacji oraz za ogrom pracy merytorycznej i badawczej, która pozwoli uporządkować i pokazać w świecie to, co najwartościowsze w polskim projektowaniu.
Barbara Krzeska, menedżer projektu w Instytucie Adama Mickiewiczaza realizowanie i koordynację projektu Polish Design Year, w ramach którego Instytut Adama Mickiewicza wsparł w 2013 roku wiele inicjatyw wystawienniczych na całym świecie, które w efekcie ukazały Polskę jako kraj nowoczesny, innowacyjny, a przede wszystkim z wielkim potencjałem ludzi kreatywnych.
Katarzyna Laskowska, prof. Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniuza projekt NowyModel.org, który wdraża do produkcji unikatowe archiwalne projekty wybitnych polskich twórców. Z jej inicjatywy w UAP powstała Pracownia Programów Edukacyjnych i Współpracy z Przemysłem. Do dziś jest to jeden z najbardziej nowatorskich modeli kształcenia przyszłych projektantów.
Agata Endo Nowicka i Maria Zaleska, graficzki i kuratorkiza przygotowanie dobrze przyjętej ekspozycji „Where I come from?” prezentowanej podczas festiwalu grafiki w Berlinie. Konceptualna wystawa udowodniła ciągłość w myśleniu twórców pochodzących z Polski, choć różnych wiekiem i poruszających się po rozmaitych stylistykach i obszarach zainteresowań.
Anka Pierzyk–Simone, współtwórczyni Fundacji Creative Projectza jej zaangażowanie w organizację wystaw, publikacji, działań PR, dzięki którym polski design funkcjonuje za granicą jako spójna marka bogata w ludzi i ich twórczy potencjał. W 2013 roku Fundacja była obecna podczas festiwali designu w Mediolanie („Designlink.pl”) i Londynie („Young Creative Poland: 4 Years On London Design Festival”) oraz Tbilisi („What's for breakfast”).
Ake Rudolf, niezależny kuratorza rzetelne wspieranie za granicą polskiego wzornictwa i jego realnego potencjału poprzez projekty: „Polish Design Focus” Instytutu Polskiego w Berlinie podczas 11. DMY oraz „Design Innovation & Exchange Programme | Berlin Poland 2013-2014“, którego celem jest utworzenie sieci kontaktów oraz nawiązanie profesjonalnej współpracy pomiędzy projektantami i przedsiębiorstwami w Berlinie i w Polsce.
Agnieszka Rasmus–Zgorzelska i Aleksandra Stępnikowska, kuratorki Centrum Architekturyza opracowanie wystawy oraz towarzyszącej jej publikacji „Na przykład. Nowy dom polski”, które uświadomiły i zaprezentowały nową jakość w polskim budownictwie. Za pokazywanie dobrych przykładów i pobudzanie do zmiany myślenia o domu w kontekście architektury jednorodzinnej.
Filip Springer, dziennikarz, fotoreporterza książki „Zaczyn”, „Źle urodzone” oraz „Wanna z kolumnadą”, w których tematy strategicznie ważne dla polskiej przestrzeni publicznej i krajobrazu przedstawia w niezwykły sposób – przystępny, zrozumiały. Za powodowanie w czytelniku zmiany postrzegania architektonicznego dziedzictwa, dumę oraz poczucie wpływu na piękno kraju.
Małgorzata Żmijska, Michał Piernikowski, organizatorzy Łódź Design Festivalza budowanie zespołu i sieci partnerów, za zaangażowanie, odwagę i otwartość, dzięki czemu festiwal staje się najważniejszą imprezą poświęconą designowi w Europie Środkowo-Wschodniej. Pod ich opieką ŁDF nie boi się stawiać odważnych pytań, a także mocno akcentuje swoją obecność w przestrzeni miejskiej, nie tylko w czasie trwania festiwalu.
STRATEG
Ryszard Balcerkiewicz, właściciel Notiza świadome korzystanie z polskiego potencjału projektowego. Za niewielkie, ale pewne kroki w tworzeniu silnej, oryginalnej marki postrzeganej w kraju jako alternatywa dla zagranicznych produktów. Za umiejętność scalenia w jednym produkcie wysokiej jakości wytworzenia, oryginalności projektowej oraz przystępności cenowej, czego wyrazem jest tegoroczna seria mebli Clapp.
Marek Cecuła, dyrektor artystyczny Polskich Fabryk Porcelany Ćmielów/Chodzież SAza umiejętne połączenie warsztatu twórczego z myśleniem biznesowym oraz umiejętnością łączenia ludzi i myśli. Za odświeżenie strategii i wizerunku największych producentów porcelany w Europie oraz powołanie Ćmielów Design Studio, które zaprasza projektantów do współpracy z Fabryką.
Magda Hajduk–Dębowska, Małgorzata Szczurek i Przemysław Dębowski, wydawnictwo Karakterza wypełnienie luki na polskim rynku wydawniczym publikacjami poświęconymi projektowaniu, architekturze i sztuce. Za dbałość o dobór tematów i autorów słowa oraz strony wizualnej książek. Za tworzoną z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie serię „Mówi muzeum” oraz przełomowe dla masowej świadomości o architekturze książki Filipa Springera.
Klara Kowtun i Antonina Samecka, twórczynie marki Risk Made in Warsawza intuicyjne stworzenie marki ubrań, które się kocha (fachowo nazywanej „love brand”). Za umiejętność tworzenia strategii opartej na ludziach i relacjach zarówno w zespole jak i wśród klientów. W końcu, za zmianę konotacji dla polskiego „dresu”.
Grażyna Kulczyk, przedsiębiorca, kolekcjonerka i mecenas sztukiza inicjowanie Art & Fashion Festival w Starym Browarze, wydarzenia poświęconego modzie jako elementowi kultury i zjawisku odzwierciedlającemu tendencje i zmiany w społeczeństwie.
Jerzy Mazgaj, przedsiębiorcaza dołączenie do swojego portfolio marek spożywczych (Krakowski Kredens i Delikatesy Alma) kolejnej mocnej marki produktów i sklepów Food & Joy. Tym samym – za promowanie i udostępnianie Polakom zdrowej, oryginalnej żywności w sposób odważny i spójny.
Paweł Potoroczyn, dyrektor Instytutu Adama Mickiewiczaza stworzenie strategii promocji polskiej kultury za granicą, uwzględniającej również design, modę czy architekturę jako elementy budowania wizerunku dynamicznie rozwijającej się i kreatywnej Polski.
Piotr Stefaniuk, przedsiębiorca, rektor szkoły wyższej Via Moda Industrialza stworzenie nowej uczelni, która z sukcesem wystartowała w trudnym momencie na rynku. Za wdrażanie zmian w systemie edukacji w dziedzinach kreatywnych oraz za stworzenie zespołu dydaktycznego zdolnego te zmiany wdrażać.
Bożena Synowiec, dyrektor marketingu i produktu tołpa za przeprowadzenie polskiej marki przez gruntowną i bardzo odważną zmianę. Za łamanie konwencji panujących w branży kosmetycznej w sferze komunikacji i budowania wizerunku. Za promowanie rozsądnego umiaru i kupowania mniej.
Tomasz Zaboklicki, prezes zarządu i dyrektor generalny firmy Pesaza umiejętność skutecznego konkurowania na międzynarodowym rynku poprzez jakość, rzetelność i walory estetyczne pojazdów szynowych, czego wyrazem gigantyczny kontrakt, podpisany z Deutsche Bahn na dostarczenie pojazdów Link.
KREATOR
Ewa Bochen, Maciej Jelski, studio projektowe Kosmos Projectza konceptualne podejście do przedmiotu jako wyraziciela emocji i przekaźnika treści. Za wykraczanie poza schematyczne myślenie o wzornictwie, operowanie symboliką kulturową i odsłanianiem jej ukrytych znaczeń, m.in.: podczas tegorocznej wystawy „Nieświadomość Zbiorowa” w Londynie.
Anna Łoskiewicz–Zakrzewska, Zofia Strumiłło–Sukiennik, studio projektowe Beza Projekt za prostotę i mądrość projektów a zarazem ich otwartość na indywidualne decyzje odbiorców. W ostatnim czasie zrealizowały m.in. projekt Plastry – łączniki do samodzielnego majsterkowania; lampki HuHu oraz mobilny system targowy dla Dream Nation.
Małgorzata Malinowska, Tomasz Kempa, Filip Ludka, grupa projektowa Tabandaza skupienie się na bezpretensjonalnych formach użytkowych, instalacjach i ingerencjach w przestrzeń publiczną oraz za umiejętność tworzenia płaszczyzny dla prezentacji potencjału regionu, w którym pracują i tworzą – za wystawę „Współczesne Improwizacje” oraz projekt Terminal Designu na Gdynia Design Days.
Kinga Matusiak, projektantka, przedsiębiorca za stworzenie „małej wielkiej rzeczy” – ClipClip akcesorium do sznurowadeł, dzięki któremu nie musimy wiązać butów. Za odnalezienie zastosowania dla dobrze znanego przedmiotu, co w efekcie może służyć poprawieniu jakości życia osobom niedołężnym lub niepełnosprawnym. Ponadto złotówka z każdego sprzedanego kompletu trafia na Fundację Marcina Gortata MG13.
Natalia Paszkowska, Marcin Mostafa, pracownia architektoniczna WWAAza Służewski Dom Kultury w Warszawie – wkomponowany w otoczenie, łączący doskonałą architekturę, design, kulturę, ekologię z funkcją edukacyjną. Za Stację Mercedes – komercyjne lecz niesztampowe miejsce dla miłośników sztuki, muzyki, designu, filmu i motoryzacji oraz za nienachalną scenografię Galerii Sztuki Średniowiecznej w warszawskim Muzeum Narodowym.
Natasha Pavluchenko, projektantka modyza kolekcję Neo Couture jesień/zima 2013, którą zdobyła uznanie i zaufanie na włoskim festiwalu mody Alta Roma, oraz kolekcję Senses wiosna/lato 2014, z którą pojawiła się w Complesso Monumentale di Santo Spirito in Sassia w Rzymie podczas największego we Włoszech maratonu Haute Couture.
Gosia i Tomek Rygalikowie, projektanci Studia Rygalikza odwagę robienia rzeczy niemonumentalnych, przez projektantów o tak bogatym doświadczeniu. Za opracowanie identyfikacji (koszulki i medale) dla 35. PZU Maratonu Warszawskiego, która pozwoliła uczestnikom poczuć i utrwalić własny sukces. Za kulinarne Design Aperitivo – nieformalne spotkania, integrujące środowisko twórcze oraz promujące nowe oblicze polskiej gościnności.
Krzysztof Stróżyna, projektant mody marki Krystofza odważne działania na arenie międzynarodowej oraz kolekcję wiosna/lato 2014 prezentowaną na London Fashion Scout. Za konsekwencję, pracowitość i wiarę w polski rynek, czego wyrazem otwieranie butików w kraju oraz budowanie marki w sieci lokalnych partnerów, współpracowników, modeli i dostawców.
Jakub Szczęsny, architekt, kuratorza warszawski Dom Kereta, nazwany „najwęższym domem świata”, którego gospodarzem został Etgar Keret, znany izraelski pisarz polskiego pochodzenia, uznawany za mistrza krótkich form prozatorskich. Za umiejętność wyrażania poprzez architekturę zawiłości historii narodowych, stołecznych i ludzkich.
Aleksandra Wasilkowska, architektka, kuratorkaza działania na pograniczu sztuki, architektury oraz ekonomi i antropologii. Jej książki, wykłady i instalacje w porywający sposób poruszają problematykę miasta przyszłości. W tym roku ukazała się książka „Shadow Architecture” o handlu ulicznym oraz Bazaristan – ideowe ruszenie w sprawie przyszłości bazarów.
***
Mecenas: Dornbracht
Sponsorzy: Kinnarps, Lamy, Schattdecor, Moleskine
Partnerzy: Concordia Design, Zieta Prozessdesign, Ultrabrand, APS, Leica, Design4rent
Patroni medialni: TVP Kultura, Malemen, Przekrój
Współpraca redakcyjna: RMF Classic, natemat.pl
Partner PR: JBcomm
Regulamin konkursu dostępny jest na stronie: www.designalive.pl/awards
Nadesłał:
JBcomm
|
Komentarze (0)