Firma » Biznes
„Akcyza Węgiel” w Symfonii
Zobacz więcej zdjęć » |
Z początkiem bieżącego roku weszła w życie nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym. Zmiany m.in. nakładają na przedsiębiorców obowiązek zapłacenia podatku akcyzowego z tytułu węgla oraz wyrobów węglopochodnych sprzedawanych i zużywanych na potrzeby własne prowadzonej działalności gospodarczej - przede wszystkim na ogrzewanie własnych pomieszczeń.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Przeczytaj również
Nowelizacja ustawy nakłada na przedsiębiorców dwa nowe obowiązki. Po pierwsze, węgiel oraz wyroby węglowe sprzedawane po 1 stycznia 2012 powinny zawierać w cenie naliczony podatek akcyzowy, zaś dowody sprzedaży tych wyrobów powinny zawierać informację o wartości naliczonej akcyzy. Po drugie, przedsiębiorcy, którzy kupili wyroby węglowe przed 1 stycznia 2012 (i tym samym nie posiadają dowodu zawierającego informacji o wartości naliczonej akcyzy), zobowiązani są samodzielnie naliczyć podatek z tytułu wyrobów węglopochodnych zużytych na własne potrzeby po 1 stycznia 2012. W praktyce obowiązek ten oznacza, że od każdego kilograma węgla lub koksu zakupionego przed 1 stycznia 2012, ale spalonego już w tym roku, należy obliczyć podatek akcyzowy. Naliczenie akcyzy należy wykazać składając do 25-tego marca w Urzędzie Celnym deklaracje akcyzową AKC-WW.
Niektóre Urzędy Celne wymagają rejestracji
Aby móc składać w Urzędzie Celnym deklaracje akcyzowe (z dowolnego tytułu) należy najpierw zarejestrować się jako podatnik podatku akcyzowego, co wiąże się z koniecznością poniesienia opłaty skarbowej. Urzędy Celne wiedzą, że firmy kupujące węgiel na własne potrzeby, w związku z nowelizacją ustawy złożą tylko jedną lub dwie deklaracje akcyzowe, dlatego cześć placówek postanowiła wyjść naprzeciw przedsiębiorcom i odstąpiła od obowiązku rejestracji. W tych Urzędach wystarczy złożyć deklarację akcyzową. Nie wszystkie jednak Urzędy zdecydowały się na takie udogodnienia, dlatego każda firma musi indywidualnie zasięgnąć informacji w miejscowym Urzędzie Celnym przed złożeniem deklaracji i upewnić się, czy Urząd wymaga rejestracji.
System Symfonia wspiera naliczanie akcyzy
System Symfonia został wzbogacony o funkcjonalność rozwiązania „Akcyza Węgiel" dostarczone przez Złotego Autoryzowanego Partnera Sage, firmę Tradiss. Oprogramowanie wspiera firmy w naliczeniu podatku akcyzowego z tytułu sprzedanych wyrobów węglowych zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów.
Do kiedy należy opłacić akcyzę na węgiel i koks?
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów, obowiązek taki powstaje w terminie do 25. dnia przypadającego w drugim miesiącu od miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy, a w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów węglowych z akcyzą zapłaconą na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej - w terminie 10 dni licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego. Oznacza to, że od zakupów wyrobów węglowych po 1 stycznia 2012 podatnicy mają obowiązek zapłacić po raz pierwszy taki podatek akcyzowy 25 marca.
O firmie Sage sp. z o.o.
Sage sp. z o.o. jest wiodącym producentem oprogramowania wspomagającego zarządzanie, głównie dla sektora MSP w Polsce. Spółka wchodzi w skład Sage Group plc - należącej do grona największych dostawców rozwiązań wspomagających zarządzanie na świecie. Posiada oddziały w Bytomiu, Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Sopocie, Warszawie i Wrocławiu oraz sieć ponad 400 dystrybutorów i partnerów biznesowych na terenie całego kraju.
Oferta firmy obejmuje System Zarządzania Forte - zaawansowane rozwiązanie klasy ERP dla średnich przedsiębiorstw - oraz 2 linie produktów dla małych firm i mikroprzedsiębiorstw: System Symfonia i Symfonia Start, a także w pełni zlokalizowany program CRM: Sage ACT!. Od 17 maja 2011 r. do oferty firmy dołączony został międzynarodowy produkt: Sage ERP X3 - globalne, zintegrowane rozwiązanie ERP dla średnich i większych przedsiębiorstw.
www.sage.com.pl
Komentarze (0)