Firma » Bankowość

Alior Bank obchodzi 10-lecie działalności

Alior Bank obchodzi 10-lecie działalności
Zobacz więcej zdjęć »
Kiedyś jeden z pierwszych finansowych startupów, dziś dynamicznie rozwijający się bank uniwersalny. Alior Bank, który przoduje na rynku pod względem jakości bankowości tradycyjnej, a jednocześnie wyznacza trendy w usługach finansowych online, jest na rynku już 10 lat.

Kiedyś jeden z pierwszych finansowych startupów, dziś dynamicznie rozwijający się bank uniwersalny. Alior Bank, który przoduje na rynku pod względem jakości bankowości tradycyjnej, a jednocześnie wyznacza trendy w usługach finansowych online, jest na rynku już 10 lat. Przypominamy początki działania polskiej firmy, która odważnie weszła na bankowy rynek w czasach kryzysu i szybko zdobyła znaczną jego część. Wyjaśniamy dlaczego w logo Alior Banku znajduje się anioł, skąd wzięły się meloniki i co dla banku oznacza „wyższa kultura".

 

Alior Bank to bank uniwersalny, którego usługi skierowane są zarówno do klientów indywidualnych, jak
i biznesowych. W swojej działalności łączy zasady tradycyjnej bankowości z innowacyjnymi rozwiązaniami, dzięki którym wyznacza nowe trendy w usługach finansowych i systematycznie wzmacnia swoją pozycję rynkową. Tę zawdzięcza czwartej co do wielkości sieci dystrybucji w kraju, nowoczesnej bankowości internetowej i mobilnej, wysokiej jakości usługom, a także nieustannie wzbogacanej ofercie produktów.

- Pomimo upływu czasu, duch innowacyjności i swoista startupowość ciągle stanowią o kulturze Alior Banku. Jesteśmy Cyfrowym Buntownikiem, co oznacza, że chcemy służyć jak najlepiej klientom w sposób bezpieczny
i przyjazny, wykorzystując dostępne technologie, najnowsze osiągnięcia i trendy. Będziemy ciągle dopasowywać nasze produkty i usługi do zmieniających się potrzeb klientów, a także rozwijać innowacje, również w oparciu o partnerstwa. Wierzę, że dzięki dużej elastyczności i bardzo dobrej współpracy „biznesu" z IT, będziemy w stanie sprawnie i szybko wdrożyć nowatorskie rozwiązania
- wyjaśnia Krzysztof Bachta, wiceprezes zarządu kierujący pracami zarządu Alior Banku. 

Skok na głęboką wodę

 

Idea Alior Banku powstała w 2007 r. i szybko weszła w życie, przekładając się na konkretny biznesplan.  Pomysłodawcą i założycielem instytucji był Wojciech Sobieraj, który kierował bankiem od początku istnienia do czerwca 2017 r. Koncepcja nowego banku zakładała maksymalne wykorzystanie potencjału polskiego rynku, wynikającego z: przedsiębiorczej populacji (prawie 4 miliony przedsiębiorstw) dobrze znającej technologię informatyczną (5. miejsce w Europie pod względem liczby użytkowników portalu Facebook), zdominowania polskiego sektora bankowego przez banki o przestarzałych modelach działalności, gdzie na innowacje kładziono niewielki nacisk lub przez banki kontrolowane przez zagraniczne podmioty, w których decyzje strategiczne podejmowane były głównie poza Polską.

Po pozyskaniu inwestora - Grupy Carlo Tassara - gotowego do wniesienia kapitału w wysokości 1,5 mld zł na założenie banku, powołano zespół doświadczonych na polskim rynku menedżerów i rozpoczęto opracowywanie szczegółowej strategii dla nowej instytucji. Alior Bank rozpoczął działalność 17 listopada 2008 r. z 40 oddziałami i tysiącem pracowników.

Alior Bank jako pierwszy w kraju, już na starcie działalności, zaoferował klientom m.in. konta osobiste
z bezpłatnym dostępem do bankomatów w Polsce i na świecie oraz lokatami overnight. Z kolei małym
i średnim firmom udostępnił rachunek zarabiający (klient otrzymywał wynagrodzenie, jeżeli średnie saldo na rachunku przekroczyło określony próg), a także zintegrowane rachunki - bieżący i maklerski. Menedżerowie Alior Banku od początku stawiali na awangardowe rozwiązania i angażowali w ich inicjowanie i rozwój wszystkich pracowników. Tak powstał nieformalny „Klub Google" (później Innovation Lab) pracujący nad innowacjami i czerpiąc pomysły z zagranicy. Starania szybko się opłaciły i Alior Bank został dostrzeżony przez rynek. W latach 2009 i 2010 zwyciężył w kilku kategoriach rankingu Przyjazny Bank Newsweeka.

- Początki pracy nie były zbyt komfortowe, tym większy uśmiech pojawia się na twarzy, gdy wraca się do nich teraz myślami. Pracowaliśmy na krzesłach samodzielnie kupionych w IKEA, a główną salą spotkań była kawiarnia Coffe Heaven na dole budynku Equator przy Al. Jerozolimskich w Warszawie. Nie przeszkadzało nam to jednak w tworzeniu zupełnie nowatorskiej na tamte czasy oferty, kopiowanej przez konkurencję, na którą składało się konto z możliwością darmowych opłat za rachunki w kasie banku, bezpłatne wypłaty
z bankomatów czy gwarancja najniższej raty pożyczki -
wspominają pracownicy warszawskiej centrali Alior Banku.

Wyróżnij się, albo zgiń

Alior Bank w swoim logotypie umieścił anioła, symbolizującego ochronę i bezpieczeństwo.
- Kompozycja z dwóch kwadratów, odzwierciedla doskonałość, zaufanie, solidność oraz partnerskie relacje pomiędzy klientami i bankiem. Rycina przedstawiająca anioła stylizowana jest na tradycyjny miedzioryt. Nawiązuje do grafiki banknotów, papierów wartościowych, komunikując wiarygodność. Za sprawą geometrycznego kształtu logo ma nowoczesny charakter, a elegancka czcionka sprawia, że jest ponadczasowe. Kolorystyka logo oparta jest na dwóch kolorach: złoto-żółtym oraz burgundzie. Złoto-żółta barwa symbolizuje słońce, dobrobyt, natomiast burgund doświadczenie i pewność - tłumaczy Michał Wójcik, dyrektor Departamentu Marketingu i PR Alior Banku.

Ówczesny prezes Alior Banku - Wojciech Sobieraj chciał, by jego firma była konkurencyjna na trzech polach. Po pierwsze, aby oferowała szerokiej grupie odbiorców usługi dostępne dotychczas wyłącznie dla nielicznych wybranych klientów. Po drugie, aby usługi były przystępne cenowo, a klienci płacili za rzeczywistą wartość dodaną, nie za coś co jest powszechnie dostępne. Po trzecie, aby byli zadowoleni
z wysokiej jakości obsługi i kompetencji bankierów. Działania marketingowe Alior Bank rozpoczął od akcji pod hasłem "Zbuduj z nami nowy bank". Blisko 60 tys. osób wyraziło swoje opinie dotyczące godzin pracy placówek, systemu obsługi klienta czy produktów i usług podczas spotkań, które bank przeprowadzał ze społecznościami lokalnymi w całej Polsce lub biorąc udział w internetowej akcji.

Bank od początku istnienia konsekwentnie komunikuje się w mediach, wykorzystując w swoich kampaniach „Bankowców w melonikach". - Melonik symbolizuje klasę i wysoki poziom. Budzi skojarzenia ze stylem
i najlepszymi tradycjami. „Bankowcy w melonikach" proponują powrót do świata fundamentalnych, racjonalnych reguł, którymi kiedyś szczyciła się bankowość -
wyjaśnia Michał Wójcik. Alior Bank wystartował w 2008 roku z dwoma spotami telewizyjnymi. W pierwszym „Melonikowcy" trzymali w ręku parasole - symbol ochrony - które pomagały im w bezpiecznym lądowaniu z nieba. Po wylądowaniu podążali w kierunku placu, na którym wszyscy wspólnie budowali nowy solidny bank. Drugi spot, w którym bankier w meloniku przechadzał się po kuli ziemskiej, promował konto osobiste. - Hasło Alior Banku „Wyższa kultura bankowości" (zmienione w 2017 roku na: Wyższa Kultura. Bank Nowości) odwołuje się do „nowego ładu finansowego", przechodzenia od trudnego dla klientów świata liczb, analiz, procentów - do świata idei i form związanych z pieniędzmi. Słowo „wyższa" kojarzy się z pojęciami o podobnej konstrukcji np. wyższe wykształcenie, wskazującymi na jakość - wspomina dyrektor marketingu. Alior Bank i agencja reklamowa PZL zostały nagrodzone Grand Prix EFFIE 2009 oraz Złotym EFFIE w kategorii "Launch" za kampanię reklamową wprowadzającą na rynek markę Alior Bank.

Wiatr w żagle

 

W 2011 r. Alior Bank wprowadził do oferty usługę Rachunki bez Opłat, która pozwalała na regulowanie opłat za comiesięczne rachunki w oddziałach banku bez prowizji. Inicjatywa ta znacząco przyczyniła się do pozyskania nowych klientów. Bank udostępnił też pierwszy na rynku bankowy Kantor Walutowy online oraz rozwiązania z zakresu asset management.

W ciągu zaledwie czterech lat działalności Alior Bank zbudował jedną z największych sieci dystrybucji
w Polsce pod względem liczby placówek - na koniec września 2012 r. było ich już ponad 680. Bank postawił także na rozwój zdalnych kanałów, obejmujących bankowość online i mobilną, bankowość wirtualną, centra obsługi telefonicznej. Uruchomiony w czerwcu 2012 r. wirtualny oddział Alior Banku, który działał pod marką Alior Sync, był pierwszym w Polsce bankiem internetowym nowej generacji i prawdziwym przełomem na rynku usług finansowych. W Alior Sync można było bowiem załatwić online wszystkie te sprawy, które dotychczas realizowane były tylko w sposób tradycyjny. Za to rozwiązanie Alior Bank otrzymał nagrodę BAI - Global Banking Innovation Award w kategorii Discruptive Innovation. W maju 2014 r. markę Alior Sync zastąpiła marka T-Mobile Usługi Bankowe. To efekt strategicznego partnerstwa banku i operatora komórkowego T-Mobile.

14 grudnia 2012 r. Alior Bank zadebiutował na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, przeprowadzając największą ofertę publiczną prywatnej spółki w historii GPW o łącznej wartości 2,1 mld zł. W 2015 r. Grupa PZU zakupiła 25% kapitału zakładowego banku. W tym samym roku nastąpiła fuzja Alior Banku z Meritum Bankiem, w kolejnym do Alior Banku włączono wydzieloną część Banku BPH SA.

Alior Bank dziś

 

Obecnie bankiem kieruje Krzysztof Bachta, który do niedawna pełnił funkcję dyrektora zarządzającego ds. strategii i rozwoju w Grupie PZU. Alior Bankowi zaufało już ponad 4 mln klientów, może pochwalić się 864 placówkami własnymi i partnerskimi w całej Polsce. Jego bogata oferta dla biznesu przyciągnęła już 180 tys. firm. Bank zatrudnia ponad 8 tys. pracowników. Alior Bank działa wg strategii „Cyfrowego buntownika" na lata 2017-2020, która zakłada m.in. poprawę wskaźników finansowych i dynamiczny rozwój technologiczny. W zeszłym roku bank zmienił hasło na „Wyższa kultura. Bank nowości", które podkreśla skupienie banku na kanałach cyfrowych i tzw. daily bankingu. Zmieniła się też komunikacja „Melonikowca" jako człowieka stojącego za cyfrową rewolucją.
W tegorocznej edycji konkursu EFMA Distribution & Marketing Innovation Awards, Alior Bank zdobył złoto w kategorii "Offering Innovation" za Konto Jakże Osobiste. Zajął też pierwsze miejsca w rankingach Forbesa zdobywając tytuły: Bank przyjazny firmie oraz Bank rekomendowany firmie. Może poszczycić się również mianem Przyjaznego banku „Newsweeka", gdzie w rankingu zdeklasował konkurencję w dwóch kluczowych dla siebie kategoriach - Bankowość tradycyjna i Bankowość internetowa.



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

UPR
http://ketchum.com/warsaw

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Zamów opracowanie informacji prasowej


Kalendarium

Za 1 dzień:
B.R.O. - spotkanie w Empik Bonarka, 17.12, godz. 18:00, Kraków
Za 25 dni:
Szkolenie Google Ads - rozpocznij przygodę z reklamą w wyszukiwarce
dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »