Społeczeństwo » Szkolnictwo i nauka
Białostoccy uczniowie promują czytelnictwo
Zobacz więcej zdjęć » |
Gimnazjaliści i licealiści z Zespołu Szkół Społecznych STO przy Fabrycznej nie chcą ograniczać się do szkolnych lektur, lubią czytać i rozmawiać o książkach. Zachęcają do czytania innych. Duża w tym zasługa nauczycieli, którzy na różne sposoby motywują uczniów do sięgania po literaturę spoza kanonu lektur szkolnych.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Między nami czytelnikami
Jednym z pomysłów jest udział w ogólnopolskiej grze czytelniczej „Między nami czytelnikami”, zorganizowanej przez Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe. Tegoroczna rozgrywka ma trzy etapy - na każdym z nich uczestniczące w grze klasy wykonują wyznaczone przez organizatora zadania. Obecnie gimnazjaliści z Fabrycznej są na finiszu drugiego etapu. Na realizację zadania: „Zachęćcie szkolną brać do częstszego odwiedzania szkolnej biblioteki” mają czas do 13 lutego. Zwycięża ta klasa, która zgromadzi największą liczbę punktów.
- Zadania są tak opracowane, żeby zachęcić uczniów do mówienia o książkach, komentowania ich treści i wzajemnego przekonywania do przeczytania ciekawych lektur – mówi Anna Wysocka, polonistka.
Sposób realizacji zadań jest dowolny.
- Przeprowadziliśmy na lekcjach języka polskiego „burzę mózgów”, w trakcie której uczniowie sypali pomysłami jak z rękawa - opowiada nauczycielka. - Każda z klas biorących udział w projekcie wybrała jeden pomysł na wypromowanie biblioteki.
Książnica wspiera Dyskusyjne Kluby Książki
Jednym z takich sposobów jest na pewno szkolny DKK, który powstał w społecznym gimnazjum przy współpracy z Książnicą Podlaską
- DKK nie mają sztywnych reguł, ustalonego scenariusza ani ram czasowych- mówi Katarzyna Węcławska, kierowniczka biblioteki przy ul. Ciepłej, prowadząca spotkania z młodzieżą. - Staramy się nie narzucać lektur – to klubowicze decydują, które książki chcą przeczytać i o czym chcą rozmawiać, a Książnica stara się im zapewnić dostęp do wybranych tytułów. Myślę, że właśnie możliwość wyboru sprawia, że są one chętniej czytane.
Uczniowie cenią sobie swobodną atmosferę spotkań i możliwość nieskrępowanej wymiany poglądów na temat książek.
- Możemy wyrażać swoje uczucia – mówi gimnazjalistka, Zuzanna Piszcz. - Nikt nikogo nie krytykuje, wszyscy czują się bardzo swobodnie, co chyba jest najważniejsze.
- Poznałam zdanie innych osób o jednej z moich ulubionych książek - dodaje Natalka Olszewska. - Pozwoliło mi to spojrzeć na powieść z zupełnie innej strony.
Młodzież chętnie sięga po wydawnictwa, które polecają ich rówieśnicy, książki, o których się mówi. Wybierają też tytuły, które niedawno sfilmowano, by poznać oryginał.
- Pani Kasia z Książnicy idealnie rozumie nasze spojrzenie na świat literatury – dodaje Laura Trybulska. – Szczerze polecam te spotkania zarówno fanom czytania, jak i tym, którzy dopiero zaczynają przygodę z książką.
Scrabble na lekcjach
Aby zachęcić uczniów do sięgania po słowniki, nauczyciele z ZSS STO wpadli na pomysł, aby na lekcjach wychowawczych i niektórych zajęciach języka polskiego młodzież grała w scrabble.
- Uczniowie nie lubią i nie korzystają z „papierowych” słowników, a przecież praca z nimi wzbogaca słownictwo i pomaga w posługiwaniu się poprawną polszczyzną – mówi Anna Wysocka. – Stąd pomysł, by grać w scrabble. To doskonała rozrywka intelektualna, poszerzającą słownictwo i zakres wiedzy.
Do tego dochodzi zdrowa chęć rywalizacji sportowej, tak lubianej przez wielu uczniów.
- Grając poszerzamy nasze horyzonty, stajemy się erudytami - mówi Kuba Chomko. - To też świetna rozrywka umysłowa i miła odmiana.
- Rozwijamy swoją kreatywność, wzbogacamy język, poszerzamy wiedzę ortograficzną poprzez zabawę - dodaje Paulina Łajkowska.
Nadesłał:
Masz-Media
|
Komentarze (0)