Rozrywka i wypoczynek » Turystyka
Błędy, przez które możesz stracić prawo do odszkodowania za opóźnione lub odwołane loty
Zobacz więcej zdjęć » |
Wyobraź sobie, że znajdujesz się na lotnisku, zirytowany wiadomością, że twój lot został odwołany, opóźniony lub zabrakło dla ciebie miejsca z powodu overbookingu. Zgodnie z Rozporządzeniem (WE) nr 261/2004, masz prawo do odszkodowania, jeśli zakłócenie lotu nie było spowodowane działaniami siły wyższej i wyniosło więcej niż 3 godziny. Niestety pasażerowie, często nawet o tym nie wiedząc, mogą zmniejszyć swoje szanse na uzyskanie rekompensaty. Eksperci Skycop przeanalizowali sytuacje, kiedy tak się dzieje.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Późna odprawa
Najbezpieczniejszym sposobem na załatwienie tej sprawy jest odprawa online. Niestety, niektóre lotniska nadal wymagają od pasażerów odprawy na miejscu. Zazwyczaj podają ostateczny czas odprawy. Rozumiemy, że istnieją tysiące powodów, przez które można się spóźnić na nią spóźnić. Jednak zbyt późny check-in może pozbawić cię prawa do żądania odszkodowania, ponieważ wtedy status pasażera zmienia się na „no show”, co oznacza niestawienie się. W przypadku niezrealizowania lotu lub odmowy przyjęcia na pokład ze względu na spóźnioną odprawę, nie masz prawa do odszkodowania. Może się zdarzyć, że nawet nie będziesz w stanie uzyskać zwrotu pieniędzy za bilet. Zawsze powinieneś odprawić się na czas, zazwyczaj jest to nie mniej niż 45 minut przed odlotem. Polecamy tu, aby zawsze sprawdzać regulaminy konkretnej linii lotniczej.
Spóźnienie na lot przesiadkowy
Twoje prawa zależą od tego, w jaki sposób zarezerwowałeś połączenie lotnicze. Jeśli loty odbywały się w ramach pojedynczej rezerwacji, a przez opóźnienie na pierwszym etapie podróży do miejsca docelowego dotarłeś co najmniej 3 godziny po czasie, masz prawo do odszkodowania. Jeśli loty zostały zarezerwowane osobno i nie zdążyłeś na drugi etap podróży z powodu opóźnienia na pierwszym, możesz zażądać rekompensaty od pierwszej linii lotniczej. Może to być: odszkodowanie, zwrot kosztu biletu za przegapiony lot oraz pokrycie ceny nowego biletu, który musiałeś kupić z powodu opóźnienia. Jeśli jednak nie dotarłeś na drugi lot, ponieważ sam nie zostawiłeś wystarczająco dużo czasu na odprawę – Ty pokrywasz ten koszt.
Minimalny czas przesiadki (MCT) zależy od lotniska, jego wielkości i rodzaju podróży (krajowa, międzynarodowa). Małe lotniska mają krótsze MCT. Na przykład na lotnisku Wiedeń-Schwechat czas przesiadki może wynosić zaledwie 25 minut, natomiast w głównych portach węzłowych 1,5 godziny lub nawet więcej. Jeśli rezerwujesz osobne loty, eksperci Skycop radzą, żeby upewnić się, że masz wystarczająco dużo czasu na zmianę samolotów – nie będą one na ciebie czekać. Aby lepiej zorientować się, ile czasu potrzebujesz, możesz sprawdzić, ile czasu linie lotnicze rezerwują między łączonymi lotami.
Przyjmowanie kuponów na lot
W przypadku zakłócenia lotu linie lotnicze mogą zaoferować bezpłatne vouchery lotnicze jako formę rekompensaty „za Twoje kłopoty" i poprosić o podpis potwierdzający ich otrzymanie. Zanim to zrobisz, upewnij się, że nie zrzekasz się swoich praw do odszkodowania. Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 stanowi, że odszkodowanie powinno być wypłacane „w gotówce, elektronicznym przelewem bankowym, przekazem lub czekiem bankowym albo, za zgodą pasażera, w kuponach podróżnych i/lub innych usługach”.
Chociaż kupony podróżne są akceptowalnym sposobem wypłaty odszkodowania, mają sporo wad. Zwykle vouchery są uznawane tylko przez linię lotniczą, która je wystawiła. Dodatkowo zazwyczaj mają określony termin ważności. Natomiast rekompensata pieniężna może być wykorzystana kiedy i gdzie chcesz. Jeśli zdecydujesz się przyjąć kupon w ramach odszkodowania, upewnij się, że oferowana kwota nie jest mniejsza niż rekompensata ustalona w rozporządzeniu (WE) nr 261/2004. Jeśli zaakceptujesz kupon o wartości mniejszej niż przysługujące odszkodowanie, możesz także zażądać rekompensaty, ale linia lotnicza prawdopodobnie odejmie wartość kuponu od kwoty odszkodowania.
Warto pamiętać, że jedzenie, napoje lub vouchery na zakwaterowanie w przypadku opóźnienia nie są traktowane jako odszkodowanie. Jeśli lot jest znacznie opóźniony lub odwołany, przewoźnik ma obowiązek zapewnić podróżnym bezpłatne posiłki i napoje, dostęp do dwóch bezpłatnych rozmów telefonicznych, możliwość skorzystania z poczty e-mail lub wysłania faksu. Kiedy czekasz na lot przez jedną lub więcej nocy, musisz mieć zapewnione bezpłatne zakwaterowanie w hotelu, w tym transport do i z lotniska.
Nadesłał:
MultiComm
|
Komentarze (0)