Firma » Finanse
Co można „wrzucić” w koszty JDG?
Kluczem do sukcesu w prowadzeniu JDG jest nie tylko generowanie przychodów, ale również efektywne zarządzanie kosztami. – Wydatki ponoszone podczas prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej stanowią koszty przedsiębiorcy. Inaczej mówiąc są to koszty uzyskania przychodu – wyjaśnia Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac w Systim.pl – Przedsiębiorca powinien stale analizować i optymalizować ponoszone koszty, aby zapewnić firmie rentowność – dodaje.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Czy każdy wydatek stanowi koszt, który możemy odliczyć?
– Urząd Skarbowy uzna koszty firmowe za właściwe, jeśli będą poniesione w celu osiągnięcia przychodów i odpowiednio udokumentowane. Takim dokumentem jest np. faktura, rachunek, paragon z numerem NIP przedsiębiorstwa, bilety na trasy powyżej 50 km, na których widnieje m.in. NIP sprzedawcy, dowody zapłaty za przejazd autostradą czy dowody poniesienia opłat pocztowych – wylicza Beata Tęgowska.
– Nie każdy wydatek można odliczyć. Liczą się tylko te, definitywne czyli bezzwrotne, wprost powiązane z prowadzoną działalnością i należycie udokumentowane – zaznacza ekspertka ds. księgowości. Jak dodaje musi zachodzić związek przyczynowo-skutkowy, czy koszt/ wydatek ma wpływ na zwiększenie przychodu?
VAT i kwestia tzw. kosztów firmowych
Czynni podatnicy VAT dokonując zakupów na potrzeby firmy obniżają podstawę opodatkowania i mają również możliwość obniżenia kwoty VAT. Po dokonaniu odpowiednich wydatków firmowych można obniżyć VAT od sprzedaży – odejmując od niego kwotę VAT od zakupów. Prawo do obniżenia podatku VAT od sprzedaży przysługuje, gdy dany koszt jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą. – Ustawa o VAT przewiduje jednak szereg ograniczeń i wyjątków od tej reguły. Warto się z nimi zapoznać, żeby nie popełnić błędu. Pomocne mogą też być dostępne programy księgowe i zarządcze – podpowiada ekspertka Systim.
Co można wliczyć w koszty działalności gospodarczej?
Poniżej lista przykładowych wydatków, które można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wspólnych dla większości firm:
- czynsz za lokal i opłaty za media,
- abonament za telefon i Internet,
- paliwo i części zamienne do auta,
- wyposażenie biura (zakup sprzętu, materiałów biurowych itp.)
- oprogramowanie komputerowe,
- koszty poniesione na reklamę,
- szkolenia
- zakup towarów handlowych
- usługi księgowe
- odpisy amortyzacyjne
- składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne
- etc.
Czego na pewno nie można odliczyć?
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych określa katalog wydatków, które nie mogą być potraktowane jako koszty uzyskania przychodu. Pełny katalog wydatków nie kwalifikujących się jako koszty uzyskania przychodu znajduje się w art. 23 Ustawy
o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przykłady:
- wydatki na ulepszenie środków trwałych (kosztem będzie amortyzacja środka uwzględniająca wydatki na ulepszenie),
- wydatki na spłatę pożyczek i innych zobowiązań,
- podatek dochodowy i podatek od spadków i darowizn,
- grzywny i kary pieniężne,
- koszty reprezentacji.
***
Systim.pl to nowoczesny program do zarządzania firmą łączący zalety programów ERP do obsługi sprzedaży, magazynu i księgowości oraz systemów typu Intranet i CRM, przeznaczony dla mikro, małych i średnich firm.
Nadesłał:
WayCo
|
Komentarze (0)