Motoryzacja » Samochody
Dbaj o akumulator, a unikniesz stania na mrozie!
I. PORADY DLA KIEROWCÓW
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Kierowco, unikaj głębokiego rozładowania!
Napięcie w pełni naładowanego akumulatora powinno wynosić 12,7 V lub więcej. Napięcie wynoszące 12,5 V (i niższe) oznacza, że akumulator zaczyna się rozładowywać. Dodatkowo, jeśli posiadasz pojazd z systemem Start-Stop i regularnie używasz go na krótkich dystansach,
z czasem akumulator może zacząć się rozładowywać samoczynnie. Sporadyczne ładowanie akumulatora, przez co najmniej 12 godzin za każdym razem, np. przy pomocy prostownika Exide 12/7, rozwiąże problem i wydłuży żywotność akumulatora.
Dbaj o czystość akumulatora
Akumulator powinien być regularnie czyszczony. Dlaczego? Z czasem na jego obudowie, klemach i między biegunami akumulatora zbierają się warstwy brudu i kurzu, które tworzą warstwę przewodzącą, sprzyjającą wystąpieniu zjawiska samorozładowania. Dlatego czyszczenie akumulatora przy pomocy czystego kawałka materiału oraz specjalnej szczotki do klem, powinno być czynnością obowiązkową.
Sprawdź łączenia
Wibracje podczas jazdy, szczególnie po trudnym terenie, mogą spowodować poluzowanie połączeń (np. śrub, kabli). Sprawdzaj, co jakiś czas, czy połączenia są ciasne, by uniknąć ich rozłączenia podczas jazdy lub iskrzenia w czasie rozruchu silnika.
Chroń akumulator, gdy nie jest używany
Akumulatory powoli rozładowują się same, szczególnie, jeśli nie są używane. Dlatego warto upewniać się, że akumulator jest w pełni naładowany podczas dłuższego postoju pojazdu lub „leżakowania” akumulatora poza sezonem – od czasu do czasu doładowując go w przypadku spadku napięcia. Uchroni to akumulator przed utratą zmagazynowanej energii i wydłuży jego żywotność. Równie ważny jest sposób przechowywania akumulatora – najlepiej w suchym
i chłodnym miejscu (0-25°C w miarę możliwości).
Wybierz optymalny akumulator
Właściwa konserwacja wydłuży żywotność akumulatora, ale czasami niezbędna będzie jego wymiana – najlepiej tak, aby uprzedzić przykrą niespodziankę, np. w mroźny, poniedziałkowy poranek. Aby dokonać optymalnego zakupu, warto skorzystać z profesjonalnej porady mechanika lub dobrego sprzedawcy. Odpowiedni akumulator można też znaleźć z pomocą wyszukiwarki akumulatorów online, np. Exide Battery Finder (www.exide.com/eu/en/brand/exide), wyposażonej w nowoczesny i przejrzysty interfejs.
II. PORADY WARSZTATOWE
Problemy z akumulatorami, jakich doświadczają kierowcy, mogą być zdiagnozowane
i rozwiązane z pomocą zaawansowanego testera, w który wyposażone są dobre warsztaty samochodowe. O czym jednak powinien pamiętać każdy mechanik? O tym, by akumulator umieścić na liście rutynowych kontroli pojazdu. Dlatego szczególnie zimą:
· sprawdź napięcie akumulatora, oceń braki mocy i doładuj akumulator, jeśli tego wymaga (aby otrzymać prawdziwą, „spoczynkową” wartość napięcia, upewnij się, że pojazd nie był użytkowany przez jakiś czas i miał wyłączony silnik, najlepiej przez noc);
· oczyść akumulator, by zapobiec jego uszkodzeniu i głębokiemu rozładowaniu;
· delikatnie pokryj klemy akumulatora i bieguny (ale nie przestrzenie pomiędzy nimi) smarem na bazie miedzi, by zapobiec oksydacji kwasowo-zasadowej;
· dokręć połączenie akumulatora (wcześniej odpowiednio mocując klemy).
Inteligentne urządzenie diagnostyczne
Zapotrzebowanie na serwisowanie akumulatorów rośnie wraz ze wzrostem zapotrzebowania energetycznego współczesnych samochodów. Zaawansowane urządzenie diagnostyczne pozwoli warsztatom osiągnąć lepszą pozycję na rynku. Tester EBT965P od Exide Technologies jest jednym z najbardziej innowacyjnych i długo niewychodzących z użycia urządzeń dostępnych na rynku. Jest on kompatybilny z akumulatorami: EFB (Enhanced Flooded Batteries), AGM (Absorbent Glass Mat), GEL (żelowymi) i tradycyjnymi (do 3000 A) do pojazdów osobowych, użytkowych oraz do zastosowań morskich i rekreacyjnych.
Urządzenie pomaga także ustalić, czy alternator, regulator i system ładowania pracują prawidłowo. Słaba wydajność alternatora sprawia bowiem, że akumulator nie będzie właściwie ładowany podczas jazdy, czego skutkiem będzie: niższy stan naładowania, zmniejszona pojemność i przedwczesna awaria.
Tester Exide jest także wyposażony w Technologię Profilowanej KonduktancjiTM, która została zaprojektowana specjalnie po to, aby sprawdzić, czy akumulator jest zdolny dostarczać ładunek elektryczny przez dłuższy czas. Wykorzystuje ona zaawansowane algorytmy przetestowane na produktach Exide, mierzące pozostałości energii dostępnej w akumulatorze, które zasilają urządzenia elektryczne pojazdu. Pozwala to mechanikowi stwierdzić, kiedy klient powinien przetestować ponownie akumulator, jeszcze zanim zauważy pierwsze objawy nadchodzącej awarii. Wynikami z testu można się podzielić z kierowcą poprzez e-mail lub wydrukować je na wbudowanej drukarce.
Nadesłał:
Alicja Sidorowicz
|
Komentarze (0)