Dom » Wnętrza
Handel pod dyskretną kontrolą
Zobacz więcej zdjęć » |
Kamery stały się nieodłącznym sprzymierzeńcem handlu. Monitoring sklepowy to przede wszystkim gwarancja lepszej ochrony przed kradzieżami oraz narzędzie zwiększające bezpieczeństwo klientów i pracowników. Ostatnio bywa też stosowany do badania zachowań konsumenckich. Eksperci od marketingu analizują nagrania z kamer pod kątem ścieżek poruszania się kupujących, ich reakcji oraz zainteresowania konkretnymi produktami czy ofertami.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
- Zdążyliśmy przyzwyczaić się do tego, że nowoczesne technologie otaczają nas z każdej strony. Widok kamer wciąż jednak budzi w nas pewien dyskomfort. Właściciele i zarządcy sklepów muszą więc szukać sposobów na taki monitoring, który nie będzie stanowił problemu dla klientów – mówi Krzysztof Rydlak, ekspert ds. produktów w firmie Spy Shop, największej polskiej sieci z akcesoriami i rejestratorami detektywistycznymi.
Nowocześnie i dyskretnie
Postępująca miniaturyzacja elektroniki znacząco wpłynęła na formę kamer monitoringu. Wiele z nich jest na tyle małych, by nie rzucać się w oczy, zaraz po przekroczeniu progu sklepu. Wciąż są jednak łatwe do rozpoznania. Co więcej, złodzieje nauczyli się odróżniać atrapy takich urządzeń od prawdziwego sprzętu, a i klienci mają świadomość, że są stale obserwowani przez elektroniczny wzrok kamer.
- Sposobem na pogodzenie interesów sprzedawców i konsumentów, mogą być kamery kamuflowane wformie przedmiotów codziennego użytku lub niekojarzących się z rejestracją obrazu – mówi Krzysztof Rydlak. – Zapewniają przy tym wszystkie funkcje nowoczesnego monitoringu, jak komunikacja bezprzewodowa, nagrywanie obrazu w wysokiej rozdzielczości, czy wykrywanie ruchu w pomieszczeniu.
Taki sprzęt okazuje się idealny do montażu w eleganckich butikach lub małych salonach, gdzie normalna kamera mogłaby wpłynąć na aranżację wnętrza i komfort klientów. Przykładami nowoczesnych rozwiązań mogą być rejestratory ukryte w przełączniku światła, czujniku dymu lub stylowym zegarku biurkowym. Umieszczone w odpowiednim miejscu dają pewność, że nic nie umknie uwadze obiektywu, a dyskretna forma nie wzbudza podejrzeń, co do przeznaczenia urządzeń.
- Większość kamer kamuflowanych nie wymaga doprowadzania dodatkowych przewodów zasilających, a to jeszcze bardziej zmniejsza ich ingerencję w wygląd sklepowego wnętrza
– dodaje Krzysztof Rydlak. – Urządzenia posiadają wbudowane akumulatory litowo-jonowe, pozwalające na długi czas pracy i aktywują się wyłącznie wtedy, gdy wykryją ruch
w pomieszczeniu. To pozwala zaoszczędzić energię oraz pamięć urządzenia.
Filmy zapisywane są na kartach pamięci (SD, microSD, SDHC). Mogą być też przesyłane przez Internet po podłączeniu kabla Ethernet lub bezprzewodowo – obsługują WiFi.Możliwe jest również przeglądanie obrazu na żywo z dowolnego miejsca. Wystarczy komputer lub urządzenie mobilne z przeglądarką internetową i dostępem do sieci.
- Kamera kamuflowana jest tańsza w utrzymaniu od konwencjonalnego monitoringu. Nie wymaga obsługi wykwalifikowanych monterów, a zarządzać jej zasobami może praktycznie każdy – tłumaczy Krzysztof Rydlak.
Jak jednak przedstawia się kwestia legalności stosowania takich urządzeń i czy mogą one naruszać przepisy o ochronie danych osobowych?
W zgodzie z prawem
W Polsce nie istnieje jeden kompleksowy akt prawny, który regulowałby zasady stosowania monitoringu w sklepach – również tego kamuflowanego. Można jednak posiłkować się prawną definicją danych osobowych i spróbować odpowiedzieć na pytanie, czy monitoring handlowy narusza przepisy, które je chronią.
- W świetle prawa, o danych osobowych możemy mówić wtedy, gdy zebrane informacje pozwalają na jednoznaczną identyfikację jednostki, bez potrzeby dodatkowych działań w tej kwestii – mówi Krzysztof Rydlak.
Oznacza to, że gdy rejestracja sylwetki, ubioru, mimiki lub ścieżki poruszania się klienta, nie jest jednoznaczna z jego identyfikacją, to nie mamy do czynienia z danymi osobowymi. Istnieje jeszcze jedna przeszkoda prawna, jaką jest prawo do wizerunku, zakaz jego rozpowszechniania oraz ukrytego nagrywania. Zdaniem specjalistów, te kwestie nie są do końca jasne. Z jednej strony np. centrum handlowe jest miejscem publicznym, a informując klientów, że wchodzą w obszar monitorowany, nie można mówić o naruszeniu dóbr osobistych. Z drugiej, rejestracja np. prywatnej rozmowy może już naruszać prawo o ochronie wizerunku. Bardziej klarowne wydają się zakazy rozpowszechniania i ukrytego nagrywania. W pierwszym przypadku wystarczy nie publikować i rozpowszechniać nagrań. W drugim należy poinformować klientów, że wchodzą w obszar monitorowany i określić przybliżoną lokalizację urządzeń.
Nadesłał:
PREXPERT
|
Komentarze (0)