Dom » Wnętrza

Homebook pyta o płeć wnętrza

Homebook pyta o płeć wnętrza
Zobacz więcej zdjęć »
Odwieczna walka płci dotyczy wszystkich sfer życia – również designu. Jak ważną rolę odgrywa ona w procesach związanych z urządzaniem wnętrz? Odpowiedzi na to pytanie udziela serwis Homebook.pl.

Choć różnorodność stylów i trendów daje ogromne możliwości związane z zaakcentowaniem unikalności własnych czterech ścian, okazuje się, że jednym z najważniejszych czynników decydujących o charakterze projektu wciąż pozostaje płeć.  Wyniki badań ankietowych, które przeprowadził serwis Homebook.pl potwierdzają, że wnętrza „męskie” i „kobiece” znacząco się od siebie różnią. Aż 88% uczestników badania jest zdania, że płeć mieszkańców w dużym stopniu determinuje estetykę wystroju.

Pomiędzy stereotypami a budowaniem tożsamości 

Róż dziewczęcych i błękit chłopięcych pokoi to jedno z głównych skojarzeń, za pomocą którego definiujemy męskie i kobiece wnętrza. Dopasowanie wystroju do płci dziecka jest wciąż żywym trendem (zgodziło się z tym 65% badanych), a różnicowanie pomieszczeń dotyczy przede wszystkim kwestii związanych z kolorystyką.

- Pokoje są najczęściej urządzane przez kobiety. Dlatego dopasowywanie wystroju do płci dziecka może być nadal dominującym trendem – komentuje Magdalena Sękowska, psycholog, dyrektor Kliniki Uniwersytetu SWPS Rodzina – Para – Jednostka.

Okazuje się, że płeć pełni ważną rolę także w przypadku starszych mieszkańców. „Męskie” wnętrza najczęściej opisywane są przez pryzmat minimalizmu (niemal 50% badanych), ale zdaniem uczestników badania, mężczyźni urządzają swoją przestrzeń także w stylu industrialnym (18%) oraz eleganckim (10%). Bardzo istotne są również kolory – 14% ankietowanych  wystrój „męskich” wnętrz wiąże z ciemną paletą barw, wskazując szczególnie na szarości i granaty.

Badanie Homebook.pl potwierdza, że równie łatwo można określić zestaw cech charakterystycznych dla przestrzeni „kobiecych”. W damskich wnętrzach królują detale – realizacja przemyślanej koncepcji i przywiązanie do szczegółów są dla nich niezwykle istotne. Nie bez znaczenia pozostaje też kwestia atmosfery – 39% uczestników badania łączyło kobiety z przytulnymi, klimatycznymi wnętrzami, w których dominują ciepłe barwy.

- Wynika z tego, jak swoją rolę widzą kobiety i mężczyźni. Podział na „męskie” i „kobiece” jest silny tam, gdzie osoba przyjmuje tradycyjną rolę związaną z płcią […]. W naszym społeczeństwie częściej kobietom przypisuje się zadanie tworzenia „ogniska domowego”, stąd urządzenie mieszkań może wykazywać więcej aspektów związanych z kobiecym typem urządzania mieszkania, gdyż mężczyźni w rodzinach o tradycyjnej roli kobiet i mężczyzn mogą być bardziej wycofani przy podejmowaniu decyzji o wystroju – mówi Magdalena Sękowska.

W ogniu walki o… dobry design

Wyniki badania Homebook.pl pokazują, że urządzanie wnętrz – poza znajomością aktualnych trendów – wymaga również opanowania niełatwej sztuki kompromisu. Odmienne gusta w dziedzinie wystroju często są źródłem sporów między domownikami – tego rodzaju doświadczenia potwierdziło aż 80% osób ankietowanych.

- Wśród par urządzanie mieszkania może być częstym zapalnym tematem i powodem konfliktów. Przestrzeń ma dla człowieka znaczenie psychologiczne – może wywoływać rożne skojarzenia, pobudzać i stymulować, ale również przytłaczać, ograniczać, wprowadzać w specyficzny nastrój – i wszystko to może dziać się zupełnie na poziomie nieświadomym. Istnieje jeszcze jeden ważny czynnik – często urządzanie własnego mieszkania jest takim pierwszym doświadczeniem pary, w którym próbują oni „ustalić” swoje pozycje w związku – podsumowuje Magdalena Sękowska.

Według ankietowanych, którzy wzięli udział w badaniu Homebook.pl, teza o akcentowaniu męskości lub kobiecości podczas projektowania własnego M2 znajduje pełne urzeczywistnienie w domach Polaków. Aż 41% osób biorących udział w badaniu potwierdziło, że zależy im, by zamieszkiwane wnętrze w pełni odzwierciedlało ich osobowość, sposób bycia – a przede wszystkim płeć.

Po raz kolejny okazuje się, że miejsce zamieszkania może stać się wyjątkowym nośnikiem emocji, wartości, a przede wszystkim - środkiem ekspresji, za pomocą którego wyrażamy nie tylko swoje pasje czy zainteresowanie, ale również – rolę związaną z płcią.




Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

Homebook

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Zamów opracowanie informacji prasowej


Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »