Technologie » Komputery

Jak rozpoznać, że komputer jest zainfekowany?

Jak rozpoznać, że komputer jest zainfekowany?
Zobacz więcej zdjęć »
Czy twój komputer do ciebie mówi? Nie możesz korzystać z internetu? Straciłeś pliki? To może być wirus… Laboratorium PandaLabs przygotowało zestaw kilku podstawowych symptomów świadczących o możliwym zagrożeniu. Sprawdź czy twój komputer nie ma objawów infekcji.

Użytkownikom często zaleca się korzystanie z antywirusów w celu sprawdzenia, czy ich systemy nie są zainfekowane, ale biorąc jednak pod uwagę obecny charakter cyberprzestępczości, to po prostu za mało.

Czasami wystarczy podstawowa znajomość kwestii bezpieczeństwa, aby wykryć czy komputer jest zainfekowany, jednak wielu użytkowników nie ma nawet tej podstawowej wiedzy. Choć wiele współczesnych zagrożeń jest specjalnie projektowanych, tak by pozostały niewykryte, są jednak pewne sygnały wskazujące, że system jest zainfekowany.

PandaLabs, laboratorium systemów zabezpieczających firmy Panda Security, przygotowało listę 10 najczęstszych symptomów infekcji, która pomoże użytkownikom sprawdzić, czy ich systemy są zagrożone:

1.      Komputer do mnie mówi -  na pulpicie pojawiają się różne okna i komunikaty z reklamami lub ostrzeżeniami o infekcji komputera i potrzebie ochrony… To typowy i pewny przypadek infekcji. W komputerze jest oprogramowanie szpiegujące typu spyware lub został on zarażony fałszywym antywirusem (tzw. „rogueware”).

2.      Komputer pracuje bardzo powoli - może być to oznaką wielu rzeczy, w tym zarażenia wirusem. Jeśli komputer został zainfekowany np. wirusem, robakiem lub trojanem, które działają na komputerze, mogą one uruchamiać zadania pochłaniające dużo zasobów, sprawiając, że system pracuje wolniej niż normalnie.

3.      Nie można uruchomić programów - ile razy próbowałeś uruchomić program z menu start lub z pulpitu i nic się nie działo? Czasem może się włączyć nawet inny program. Jest to z pewnością sygnał, że coś jest nie w porządku z twoim komputerem, ale podobnie jak w poprzednim przypadku może to być problem różnego rodzaju.

4.      Nie mogę połączyć się z internetem lub działa on bardzo powoli - utrata połączenia z internetem jest częstym symptomem infekcji, choć może być spowodowana także problemem po stronie usługodawcy lub routera. Objawem może być też fakt, że twoje połączenie pracuje znacznie wolniej niż zwykle. Jeśli twój komputer został zainfekowany, złośliwy kod może łączyć się z adresem URL lub otwierać oddzielne sesje połączeń, redukując w ten sposób dostępną szerokość pasma i uniemożliwiając praktycznie korzystanie z internetu.

5.      Kiedy łączę się z internetem, otwierają się różne okna lub przeglądarka wyświetla strony, których nie uruchamiałem - to inny, ale pewny sygnał infekcji. Wiele zagrożeń jest tworzonych w celu przekierowywania ruchu na określone strony wbrew woli użytkownika. Mogą one nawet podszywać się pod inne strony, sprawiając wrażenie autentycznych, podczas gdy w rzeczywistości są to złośliwe imitacje.

6.      Gdzie podziały się moje pliki? Oby nikt nie zadawał tego pytania, choć istnieją zagrożenia zaprojektowane w celu usuwania lub szyfrowania informacji, przenoszenia dokumentów z miejsca na miejsce… Jeśli tak jest w twoim przypadku, masz powód do niepokoju…

7.      Mój antywirus zniknął, firewall jest nieaktywny… Inną typową cechą wielu zagrożeń jest dezaktywacja systemów zabezpieczających (antywirus, firewall itd.) zainstalowanych na komputerze. Jeśli wyłącza się jedna aplikacja, być może jest to tylko błąd tego jednego programu, ale jeśli nieaktywne są wszystkie składniki ochrony, komputer jest prawdopodobnie zainfekowany.

8.      Mój komputer mówi w dziwnym języku - jeśli zmienia się język niektórych aplikacji, ekran wydaje się odwrócony, dziwne robaczki zaczynają „zjadać” pulpit… twój system może być zainfekowany.

9.      Pliki biblioteki służące do uruchamiania gier, programów itp. zniknęły z mojego komputera. To również może być oznaka infekcji, choć przyczyną problemu może być również niekompletna lub niepoprawna instalacja programów.

10.   Mój komputer zwariował… dosłownie. Jeśli komputer zaczyna żyć własnym życiem, nagle okazuje się, że system wysyła e-maile bez twojej wiedzy, sesje internetowe i aplikacje otwierają się samoczynnie… to znak, że twój system może być zainfekowany złośliwym kodem.

We wszystkich powyższych przypadkach oraz przy najmniejszym podejrzeniu, że komputer jest zainfekowany, Laboratorium PandaLabs zaleca skorzystanie z dodatkowych narzędzi zabezpieczających. Komputer można przeskanować bezpłatnym skanerem on-line, np. Panda ActiveScan (http://www.pandasecurity.com/activescan) lub zainstalować antywirus kompatybilny z innymi silnikami, np. Panda Cloud Antivirus (http://www.cloudantivirus.com/pl/) który również jest darmowy.

Jedno jest pewne, uzyskanie dodatkowej opinii na temat stanu komputera może uchronić twoje dane, prywatność i w wielu przypadkach pieniądze.

Więcej informacji o tym, jak skutecznie się zabezpieczać, można znaleźć na blogu PandaLabs: http://www.pandalabs.com.

O Laboratorium PandaLabs
Od 1990 roku misją Laboratorium jest jak najszybsze wykrywanie oraz eliminacja nowych zagrożeń i oferowanie użytkownikom maksymalnej ochrony. By tego dokonać PandaLabs posiada zautomatyzowany system, który każdego dnia analizuje i klasyfikuje tysiące próbek, automatycznie podając opinię (złośliwe oprogramowanie czy nieszkodliwy program). System ten jest oparty na Kolektywne Inteligencji, nowym modelu bezpieczeństwa Panda Security, który potrafi wykryć nawet te złośliwe oprogramowanie które obeszło inne rozwiązania zabezpieczające.

Obecnie 99,4% złośliwego oprogramowania wykrytego przez PandaLabs jest analizowane przez system Kolektywnej Inteligencji. Te automatyczne procesy są uzupełniane prze pracę kilku zespołów, z których każdy specjalizuje się w odrębnym typie złośliwego oprogramowania (wirusy, robaki, trojany, spyware, phishing, spam, itd.) i które – by zapewnić globalny zasięg - pracują 24 godziny/7 dni w tygodniu. Wszystkie te działania przekładają się na pewniejsze, prostsze i bardziej przyjazne dla zasobów komputera rozwiązania ochronne dla klientów.

Więcej informacji jest dostępnych na blogu PandaLabs: http://www.pandalabs.com

Oficjalna strona polskiego oddziału Panda Security Polska: www.pspolska.pl

Strona korporacyjna Panda Security: www.pandasecurity.com

Kontakt dla mediów:
studio PRowokacja Agencja Public Relations
biuro@studioprowokacja.pl
tel. 42 209 17 45 



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

studio PRowokacja

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Zamów opracowanie informacji prasowej


Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »