Społeczeństwo » Szkolnictwo i nauka
Jak uczyć dzieci ortografii?
Zobacz więcej zdjęć » |
Nieprawidłowa pisownia to znak, że dziecko nie robi wystarczających postępów i potrzebuje dodatkowej pomocy.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Świadomość fonologiczna
Świadomość fonologiczna to umiejętność, która może pomóc dzieciom w nauce czytania. Umiejętność ta polega na słuchaniu języka mówionego i przetwarzaniu dźwięków zawartych w słowach. Różni się ona od rozpoznawania liter, które polega na identyfikowaniu wzorów w literach słów. Świadomość fonologiczna polega na rozpoznawaniu początkowych i końcowych dźwięków słów, a następnie dzieleniu ich na poszczególne fonemy. Dzieci mogą ćwiczyć tę umiejętność zarówno z tekstem pisanym, jak i bez niego.
Świadomość fonologiczna jest związana z pisownią i obie są ważne dla osiągnięcia płynności w języku angielskim. Ponieważ angielska pisownia jest nieregularna, dzieci muszą być w stanie rozpoznać poszczególne dźwięki. Świadomość fonemowa jest ważna dla pisowni, ponieważ daje dzieciom strategię, z którą mogą pracować. Aby pomóc dzieciom rozwijać świadomość fonemową, rozmawiaj z nimi o różnych dźwiękach i o tym, jak są one używane w słowach.
Regularne wzorce pisowni
Regularne wzory pisowni pomagają uczniom nauczyć się pisowni słów w języku polskim. Powinni oni być wprowadzeni do tych wzorów wcześnie. Następnie można uczyć ich w sposób systematyczny. W ten sposób uczniowie będą mogli wykorzystać nowo zdobytą wiedzę do korekty swoich tekstów. Będą również w stanie dostrzec nieregularne słowa w zdaniu. Najmłodsi mogą również korzystać ze stron, które oferują sprawdzenie interpunkcji i ortografii.
Dzieci uczą się alfabetu i dźwięków, jakie wydaje każda litera, a także poznają rodziny wyrazów. Rodziny wyrazów to zbiory słów, które mają wspólny wzór pisowni. Ułatwia to dzieciom szybkie nauczenie się pisowni danego słowa. Słowa w rodzinach słów mają również podobne zasady pisowni, w tym użycie końcówek spółgłosek i samogłosek.
Pamięć specyficzna dla danego słowa
W procesie uczenia dzieci ortografii ważne jest, aby ćwiczyć ich pamięć. Można to osiągnąć poprzez prezentowanie dzieciom większej ilości przykładów danego słowa. Powtarzanie słowa pomaga w przechowywaniu go w pamięci długotrwałej. Na przykład, uczniowie mogą otrzymać listę słów do przeliterowania i na zmianę pisać słowa. Przykładem takiego słowa może być słowo gorzej. Najmłodsi nie wiedzą, czy pisze się gorzej czy gożej. To może pomóc dzieciom rozwinąć pamięć wzrokową i słuchową.
W badaniu badacz zaprojektował i przeprowadził dwa testy przed i po, aby określić skuteczność interwencji. Badanie obejmowało również grupę kontrolną bez leczenia. Badacze wykorzystali testy pisowni morfemów do pomiaru wyników ortograficznych dzieci w postaci pseudo-słów i słów transferowych. Takie podejście mierzyło nie tylko przypomnienie sobie wyuczonego materiału, ale także ich zdolność do zastosowania reguły do nowych bodźców. W tym badaniu dzieciom przedstawiono 24 zdania z brakującymi słowami i poproszono o przeliterowanie albo słowa, albo pseudosłowa.
Wypowiadanie słów na głos
Wypowiadanie słów na głos może pomóc dzieciom w nauce poprawnej pisowni. Powtarzanie słów pomaga ćwiczyć pamięć dziecka. Zrób z tych powtórzeń grę. Ty i Twoje dziecko możecie na zmianę mówić słowo, a następnie kazać im je zapisać. Będzie bardziej skłonne usłyszeć różne dźwięki w słowach, gdy usłyszy je napisane.
Kluczem do segmentacji słów i uczenia dzieci poprawnej pisowni jest podkreślanie dźwięków w słowach. Należy podkreślić, że dźwięki są ważniejsze niż nazwy liter, chociaż dziecko może potrzebować nauczyć się literowania za pomocą nazw liter w późniejszym czasie. Naleganie, by dziecko uczyło się nazw liter, może być kuszące, ale tylko je powstrzyma i uniemożliwi mu usłyszenie wskazówek słuchowych, które pomogą mu w poprawnej pisowni.
Nadesłał:
slawek
|
Komentarze (0)