Dom » Budownictwo
Kamienice wciąż modne
Zobacz więcej zdjęć » |
Na wagę złota są szczególnie odrestaurowane zabytkowe kamienice, w których można urządzić biuro. Tym bardziej, że ciekawych architektonicznie zrewitalizowanych zabytków z powierzchniami biurowymi jest bardzo ograniczona ilość. Siedziba firmy w historycznym budynku „z duszą” to prestiż.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Największym powodzeniem cieszą się nieruchomości przedwojenne. Niektóre kamienice pamiętają czasy I wojny światowej. Brylują pięknymi fasadami, bogatymi zdobieniami, a wewnątrz wyposażone w najnowocześniejsze udogodnienia.
Zabytkowe budynki są pożądanym miejscem prowadzenia działalności przede wszystkim dla firm, które świadczą usługi niematerialne. W klimatycznych starych budynkach swoje siedziby lokują zwykle kancelarie prawnicze, agencje reklamowe i PR, firmy doradcze, księgowe, czy pracownie architektoniczne. Tego typu powierzchnie wybierają na swoje atelier designerzy, kreatorzy mody i artyści. W ten sposób także budują wizerunek swojej firmy lub marki.
Niepowtarzalne rozwiązania architektoniczne, ciekawe zdobienia fasad, gzymsów, attyk powodują, że budynki zachęcają do wejścia. Powierzchnie biurowe w kamienicach dają większą swobodę aranżacji wnętrz. Charakteryzują się ponadstandardową wysokością pomieszczeń. Wysokie okna i drzwi dają wrażenie przestrzeni. Cegła, z której są zbudowane i grubość murów dają poczucie solidności i komfortu. Najemcy cenią sobie tę niepowtarzalną jakość, która sprawia, że miejsce pracy nabiera waloru wyjątkowości.
Towar deficytowy
Powierzchnie biurowe w rewitalizowanych kamienicach znajdziemy w Warszawie, Toruniu, Krakowie, czy Wrocławiu. W Krakowie najwięcej tego typu budynków znajduje się w okolicach Starego Miasta i Kazimierza, a we Wrocławiu w obrębie Starego Rynku. Adoptowane kamienice w tych miastach są przeznaczone na cele biurowe, ale również pod gastronomię, usługi hotelowe i handel.
W Warszawie do zabytkowych budynków, które w ostatnim czasie doczekały się renowacji z przeznaczeniem na cele biurowe należą m.in.: kamienice przy ul. Próżnej 7 i 9, kamienica Lipińskiego przy Alejach Jerozolimskich 63, Pałac Młodziejowskiego przy ul. Miodowej oraz dwa budynki dawnej Wytwórni Wódek „Koneser” na warszawskiej Pradze.
W tej samej dzielnicy PBM Południe Development, realizuje nowoczesne budynki biurowe oraz rewitalizuje zabytkową kamienicę przy ul. Kijowskiej 5, która zostanie oddana do użytku pod koniec tego roku. – Klienci, którzy trafiają do naszego biura to osoby, które doceniają styl zabytkowych budynków. Nie jest to produkt dla wszystkich. Nasi najemcy to w dużej mierze koneserzy. Chcą mieć biuro w pięknej kamienicy i nie biorą pod uwagę powierzchni w nowoczesnych biurowcach – twierdzi inwestor Andrzej Ołdakowski, prezes PBM Południe Development.
W Polsce inwestycje związane z rewitalizacją nieruchomości wciąż nie są jeszcze tak bardzo popularne, jak w innych krajach. Eksperci z firmy doradczej ProDevelopment twierdzą, że stanowią niewielki procent łącznej podaży inwestycji deweloperskich. Inwestorzy rzadko decydują się na tego typu przedsięwzięcia, bo remont budynku będącego pod kontrolą konserwatora zabytków jest znacznie trudniejszy do realizacji niż takiego, który budowany jest od podstaw na pustej działce.
Ubiegły rok był okresem znacznej poprawy sytuacji na rynku powierzchni biurowych po zastoju rynkowym w latach wcześniejszych. Na koniec 2010 roku roku w największych miastach niewynajęte powierzchnie stanowiły: we Wrocławiu 4,3 proc., w Lublinie 6,1 proc., a w Warszawie 7,2 proc. Według raportu rynkowego Colliers International najwięcej wolnych powierzchni biurowych znajdowało się w Łodzi 25,6 proc., w Katowicach 22 proc. oraz w Trójmieście 16,6 proc. W Warszawie w ubiegłym roku oddane zostało o 27 proc. powierzchni biurowych mniej niż w 2009 roku. Analitycy przewidują, że ze względu na stosunkowo niewielką nową podaż i wysoki poziom popytu, wskaźniki związane z powierzchniami pozostającymi do wynajęcia będą w tym roku malały.
Dodatkowe informacje:
PRESTIGE PUBLIC RELATIONS
prestigepr@prestigepr.pl
tel. 022 620 28 29
www.prestigepr.pl
Komentarze (0)