Technologie » Komputery
Kiedy opłaca się wdrożenie systemu ERP?
Badaniem objęte zostało średniej wielkości przedsiębiorstwo produkcyjno-dystrybucyjne branży przemysłowej. Na bazie wywiadów z zarządzającymi oraz analiz zewnętrznych ekspertów ustalona została lista efektów ekonomicznych związanych z wdrożeniem systemu Impuls 5. Do jego najważniejszych efektów należą: wzrost wartości przedsiębiorstwa, wzrost marży dzięki wyższej jakości produktów, redukcja kosztów przestojów produkcyjnych, optymalizacja kosztów serwisu, niższe koszty inwentaryzacji i redukcja stanów magazynowych. Wzrost Wartości Bieżącej Inwestycji (NPV) wykazany został w trzech modelach porównawczych.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Analizując realne oraz hipotetyczne efekty wdrożenia zaawansowanego oprogramowania, zestawiono inwestycję w system Impuls 5 z sytuacjami: 1) kiedy firma decyduje się na rozwój bez zastosowania takiego oprogramowania, 2) gdy zadania systemu miałby realizować zespół pracowników oraz 3) opcją dotychczasowego rozwoju bez dokonywania jakichkolwiek zmian. We wszystkich tych przypadkach wskaźnik NPV dla inwestycji w rozwiązanie BPSC był wyższy i wynosił odpowiednio od kilkunastu milionów do kilkuset tysięcy.
- Przeprowadzona na nasze zlecenie analiza ROI ułatwia ocenę przydatności systemu klasy ERP w jej najważniejszym - finansowy aspekcie. Przyjęte w metodologii badania założenia, pozwoliły nie tylko ocenić realizowaną decyzję o wdrożeniu systemu, ale także przewidzieć skutki podjęcia innych decyzji. W ten sposób uzyskaliśmy ogromną ilość informacji ułatwiających ocenę sytuacji naszych potencjalnych klientów – zauważa Maryla Pawlik, Dyrektor Działu Handlowego w BPSC SA
Najistotniejsze wnioski z przeprowadzonej analizy ROI wykazują, że szczególnie w przypadku przedsiębiorstw produkcyjnych planujących rozwój działalności pozyskanie systemu Impuls 5, jest inwestycją bezwzględnie wymaganą i korzystną. Uzupełnienie programu inwestycyjnego o system tej klasy znacząco podnosi wartość całego przedsięwzięcia. Transformacja bez wsparcia informatycznego ma niewielkie szanse sukcesu finansowego.
W przypadku, gdy przedsiębiorstwo nie planuje intensywnej transformacji, a strategia zakłada konsekwentny, organiczny wzrost pozyskanie kompleksowego systemu IT, takiego jak Impuls 5, może również wyraźnie wesprzeć prowadzoną działalność. Jest to szczególnie uzasadnione, gdy w ramach produkcji wykorzystywane są złożone surowce i materiały, liczba indeksów materiałowych przekracza 200, a asortyment produktów liczy co najmniej 200 indeksów. Istotna dla podjęcia takiej decyzji powinna być również sezonowość prowadzonej produkcji, często w takich przypadkach występująca z wysoką terminowością w okresach szczytu. Wyróżnikiem jest również produkt – jeśli jego wytworzenie jest w znacznej mierze zdeterminowane czynnościami manualnymi, wymagającymi kontroli oraz systemu motywacyjnego. Ku decyzji o wdrożeniu oprogramowania ERP autorstwa BPSC skłonić powinna także znaczna baza klientów, szczególnie gdy ich zamówienia podlegają priorytetyzacji.
Przyjęty w przeprowadzonym badaniu model decyzyjny był wiernym odwzorowaniem rzeczywistości. Został on opracowany w sposób uniwersalny, przeznaczony na potrzeby innych przedsiębiorstw rozważających zakup systemu Impuls.
Lista efektów ekonomicznych dostarczanych przez wdrożenie systemu Impuls w badanej firmie:
· Wzrost marży dzięki wyższej jakości produktów osiąganej dzięki systemowi motywacyjnemu w produkcji
· Niższe koszty inwentaryzacji dzięki posiadaniu rzeczywistego stanu magazynowego
· Zarządzanie marżą dzięki wykonywaniu analiz kosztowych TKW
· Optymalizacja kosztów serwisu dzięki wsparciu informacyjnym dla tej sfery
· Redukcja kosztów przestojów produkcyjnych
· Przeciwdziałanie spadkowi marży dzięki sprawnemu przekazywaniu zamówień, jako zleceń do produkcji (eliminacja opóźnień)
· Unikanie spadku marży dzięki priorytetyzowaniu zleceń w czasie produkcji (eliminacja opóźnień)
· Eliminowanie przypadków spadku marży dzięki sprawnemu zamykaniu zleceń względem zamówień (eliminacja opóźnień)
Czym jest ROI
ROI (ang. return on investment - zwrot z inwestycji) - wskaźnik rentowności stosowany w celu zmierzenia efektywności działania przedsiębiorstwa, niezależnie od struktury jego majątku czy czynników nadzwyczajnych. ROI jest iloczynem wskaźnika rentowności sprzedaży oraz wskaźnika rotacji majątku. Pierwszy mówi o tym, jaką część zrealizowanej sprzedaży stanowi zysk operacyjny. Wskaźnik wzrasta, gdy każda jednostka wartości sprzedaży kreuje coraz większy zysk.
###
BPSC SA od 24 lat zajmuje się projektowaniem i wdrażaniem systemów informatycznych wspomagających zarządzanie przedsiębiorstwem. Sztandarowym produktem firmy jest zintegrowany pakiet klasy MRPII/ERP Impuls 5. System należy w tej chwili do ścisłej czołówki oferowanych na rynku rozwiązań tej klasy. Dzięki swojej kompleksowości i elastyczności wykorzystywany jest przez ponad 500 średnich i dużych przedsiębiorstw z różnych sektorów gospodarki. Firma zatrudnia ponad 200 osób - najwyższej klasy specjalistów w doskonały sposób łączących wiedzę na temat nowych technologii ze znajomością potrzeb współczesnych przedsiębiorstw.
BPSC jest laureatem prestiżowych konkursów: Lider Polskiego Biznesu, Lider Rynku oraz Euro Leader. Zostało wyróżnione także Cezarem i Diamentem Śląskiego Biznesu. W 2005 roku znalazła się także w grupie 500 najdynamiczniejszych spółek technologicznych z całej Europy, Bliskiego Wschodu oraz Afryki (Technology Fast 500). Od 2005 roku posiada tytuł Gazeli Biznesu. W 2006 roku system Impuls 5 zajął pierwsze miejsce w konkursie Produkt Roku. Rok później BPSC otrzymała nagrodę Złoty Bit – IT w Budownictwie. W 2008 oraz 2009 roku miesięcznik „MSI” dwukrotnie przyznał spółce tytuł Najlepszego Dostawcy dla Przemysłu w kategorii Polski System MRPII/ERP. W ubiegłym roku BPSC otrzymało także tytuł Partnera Roku Oracle. Oprogramowanie BPSC, jako jedyne w Polsce, promowane jest w ramach programu Kupujnasze.pl, wyróżniającego produkty wytwarzane przez polskich pracowników na terenie kraju, które skutecznie konkurują na własnych rynkach z międzynarodową konkurencją.
Wśród klientów BPSC są m.in. wybrane przedsiębiorstwa Grupy Tauron Polska Energia, Kler, BIG – STAR, Stalexport-Transroute Autostrada, CTL Logistics, Organika, Selena, Matras, Grupa Sokołów, Sokpol, OSM Piątnica, WSP Społem Kielce, Krajowa Spółka Cukrowa.
Nadesłał:
dwala
|
Komentarze (0)