Rozrywka i wypoczynek » Turystyka
NIE TRAĆ CZASU I PIENIĘDZY – ODZYSKAJ ODSZKODOWANIE ZA ZESZŁOROCZNE WAKACJE
Zobacz więcej zdjęć » |
· Zgodnie z unijnym Rozporządzeniem (WE) 261/2004 pasażerowie linii lotniczych mogą ubiegać się o odszkodowanie za zakłócony lot w wysokości od 250 do 600 euro za osobę.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
· Ponad 74 600 pasażerów wylatujących z polskich lotnisk w trakcie zeszłorocznych wakacji kwalifikowało się do wypłaty takiej rekompensaty od przewoźnika, z czego o swoje prawa zawalczyło niecałe 44 proc.
· Ekspert AirHelp wskazuje, że pozostali podróżujący nadal mogą odzyskać należne im pieniądze, jeżeli złożą wniosek w odpowiednim terminie.
Jak wynika z danych AirHelp, firmy zajmującej się prawami pasażerów linii lotniczych, ponad 74 600 osób wylatujących z polskich lotnisk od 15 czerwca do 15 września 2018 r. ma prawo do uzyskania odszkodowania od przewoźnika. Jednak ponad 42 100 podróżnych nadal nie złożyło wniosku o rekompensatę z tytułu zakłóceń podczas lotu i grozi im utrata należności w wysokości od 250 do 600 euro za osobę. Szczególnie w trakcie wakacji pasażerowie powinni być świadomi swoich praw, ponieważ to właśnie w tym okresie najwięcej z nich decyduje się na lot samolotem i wtedy najczęściej dochodzi do podniebnych zakłóceń.
Jakie prawa mają podróżni?
W zeszłoroczne wakacje z polskich lotnisk postanowiło odlecieć ponad 5 milionów pasażerów, a według przewidywań firmy AirHelp tego lata liczba ta jeszcze wzrośnie. Dlatego też w obliczu częstszych podróży oraz przeludnienia na największych lotniskach, konieczne jest zrozumienie praw przez podróżujących.
Zgodnie z europejskim prawem (WE) 261/2004 linie lotnicze zobowiązane są do wypłaty odszkodowania osobom latającym w obrębie UE bądź lądującym na jej terenie pod warunkiem, że są obsługiwane przez przewoźnika zarejestrowanego w Unii. Regulacje te dotyczą zakłóceń takich jak: opóźnienie powyżej 3 godzin, odmowa wejścia na pokład samolotu bądź odwołanie lotu, a co ważne problemy te muszą wynikać z przyczyn zależnych od linii lotniczych. Według rozporządzenia uprawnieni pasażerowie mogą ubiegać się o kwotę od 250 do 600 euro za osobę, zazwyczaj do 3 lat od daty zakłóconego rejsu. W Polsce okres ten wynosi jednak 1 rok. Przewoźnik jest zwolniony z obowiązku rekompensaty, jeżeli do zakłóceń doszło z powodu nadzwyczajnych okoliczności takich jak: złe warunki atmosferyczne, nagłe przypadki medyczne czy ze względów bezpieczeństwa np. kwestie kontroli ruchu lotniczego.
Poczyniliśmy ogromne postępy we wsparciu pasażerów linii lotniczych i ich praw, ale nadal pozostaje sporo do zrobienia. Ponad 42 000 podróżnych jest narażonych na utratę należnego odszkodowania z tytułu zakłóceń, do których doszło zeszłego lata – mówi Marta Koziarz z firmy AirHelp – Wielu pasażerów nie zdaje sobie sprawy z obowiązywania Rozporządzenia (WE) 261/2004 i nie wie, że może ubiegać się o rekompensatę finansową przez dłuższy okres. W Polsce do 1 rok, a w innych krajach nawet do 3 lat od daty zakłóconego lotu.
Gdzie pasażerowie doświadczają najwięcej zakłóceń?
Z ponad 74 600 podróżnych wylatujących z Polski, którzy kwalifikują się do otrzymania odszkodowania za zeszłoroczne wakacje, najwięcej zakłóceń wystąpiło na największym w kraju porcie im. Fryderyka Chopina. Drugie miejsce w zestawieniu zajęło krakowskie lotnisko – jednak tutaj liczba problematycznych lotów była aż cztery razy mniejsza niż w przypadku Warszawy.
Lotnisko | Liczba pasażerów uprawnionych do odszkodowania | Liczba pasażerów z wypłaconym odszkodowaniem | Liczba pasażerów z niewypłaconym odszkodowaniem |
Warszawa | 38 670 | 16 850 | 21 820 |
Kraków | 9 330 | 4 060 | 5 270 |
Wrocław | 7 020 | 3 060 | 3 960 |
Gdańsk | 5 260 | 2 290 | 2 970 |
Katowice | 3 760 | 1 640 | 2 120 |
Modlin | 3 520 | 1 530 | 1 990 |
Poznań | 3 040 | 1 320 | 1 720 |
Rzeszów | 2 140 | 930 | 1 210 |
Bydgoszcz | 610 | 270 | 340 |
Łódź | 400 | 170 | 230 |
Szczecin | 360 | 160 | 200 |
Olsztyn | 220 | 100 | 120 |
Lublin | 160 | 70 | 90 |
Zielona Góra | 120 | 50 | 70 |
W jaki sposób podróżni mogą ubiegać się o odszkodowanie?
W celu uzyskania odszkodowania od linii lotniczych pasażerowie zakłóconych lotów muszą złożyć odpowiedni wniosek. Mogą to zrobić bezpośrednio u przewoźnika, którego usługi wybrali bądź też skorzystać z pomocy firm specjalizujących się w prawach pasażerów lotniczych i np. w ciągu kilku minut sprawdzić za pośrednictwem aplikacji AirHelp lub strony internetowej www.airhelp.pl czy ich lot kwalifikuje się do otrzymania rekompensaty.
Nadesłał:
Redakcja PR
|
Komentarze (0)