Firma » Biznes
Od jednego komputera do spółki FINTECHOWEJ
Historia sukcesu PragmyGO to ciągły rozwój, na który złożyły się odważne i trafione decyzje biznesowe, związane głównie z przejęciami i inwestycjami w inne spółki.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Każda z takich decyzji łączyła się z otwartością i sprawnym transferem doświadczenia i wiedzy między organizacjami. Dzięki temu PragmaGO jest obecnie jednym z liderów rynku finansowania MŚP. W tym roku firma świętuje 25-lecie, przypieczętowane rekordem – w listopadzie miesięczny obrót spółki przekroczył 1 000 000 PLN.
1996: powstanie Grupy Finansowej Premium
Wszystko zaczęło się 25 lat temu – w 1996 roku w Katowicach, gdzie powstała Grupa Finansowa Premium. Firma początkowo oferowała usługi windykacyjne i pożyczki dla małych, średnich, ale też dużych przedsiębiorstw (na przykład z sektora górniczego). Pozyskiwaniem i obsługą klientów zajmował się kilkuosobowy dział handlowy. Poszukiwanie klientów było w tamtych czasach analogowe, służyła do tego książka telefoniczna i telefon. Pierwszy komputer w firmie pojawił się dopiero kilka lat później i nie każdy miał do niego dostęp.
Komitetem kredytowym w tym czasie był Zarząd, który podejmował decyzje dotyczące każdego klienta. Około 2007 roku do oferty wprowadzono faktoring – wówczas produkt eksperymentalny, praktycznie nieznany wśród małych i średnich przedsiębiorców, a do tego drogi (koszty faktoringu oscylowały w okolicy 5-7% za 30 dni finansowania). Okazało się jednak, że wraz z czasem produkt ten stał się dochodowy i przyczynił się do rozwoju firmy. Po 11 latach obecności na rynku (w 2007 r.), Grupa Finansowa Premium zadebiutowała na GPW, zyskując kilkadziesiąt milionów zł kapitału.
2002: powstanie Pragmy Inkaso
W międzyczasie, w 2002 r. w Tarnowskich Górach powstała Pragma Inkaso, firma założona przez czterech kolegów, wśród których był obecny Prezes Zarządu PragmaGO – Tomasz Boduszek. Pragma Inkaso zajmowała się głównie windykacją, z czasem stając się jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek na rynku pozabankowym. Zaledwie po 6 latach nastąpiła potrzeba dokapitalizowania i spółka zadebiutowała na NewConnect, a dwa lata później, w 2010 na Catalyst oraz głównym parkiecie GPW. To był moment przełomowy. Dokapitalizowanie dało nowe możliwości rozwoju. Przyszedł czas na rozbudowę biznesu, a jednym ze sposobów na realizację tego założenia miało być przejęcie innej spółki. W poszukiwaniu odpowiedniego celu pomagał z ramienia domu maklerskiego Jacek Obrocki – obecny Członek Zarządu PragmaGO.
2011: przejęcia Grupy Finansowej Premium
Pragma Inkaso już od jakiegoś czasu starała się rozwijać nowe produkty, stawiając przede wszystkim na faktoring. Podjęto więc decyzję o przejęciu Grupy Finansowej Premium, która miała zaplecze i wiedzę, pozwalające na szybki rozwój tej usługi. W ramach firmy funkcjonował już system faktoringowy, ubezpieczenie, a zespół miał duże doświadczenie w sprzedaży. Równocześnie Grupa Finansowa Premium miała w tamtym momencie problemy z nadpłynnością, spowodowaną m.in. nietrafionymi decyzjami inwestycyjnymi.
W 2011 doszło do przejęcia, co doprowadziło do powstania Pragmy Faktoring. Transakcja ta wzbudziła spore emocje w środowisku inwestorów. Nie często zdarza się, aby spółka przejmowana miała 40 mln zł więcej kapitału własnego od spółki przejmującej.
Przejęcie przebiegło sprawnie – jak wspominają pracownicy, którzy pracują w PragmieGO do dziś, zderzenie dwóch kultur organizacyjnych początkowo wzbudzało niepokój, stosunkowo szybko dostrzeżono jednak, że nowy Zarząd jest nastawiony głównie na wprowadzanie rozwiązań, które są wypracowywane wspólnie – na bazie doświadczeń obu organizacji.
Nowy model biznesowy
Z biegiem czasu faktoring stawał się produktem dostępnym dla mniejszych przedsiębiorców. Potrzebowali oni szybkiego i sprawnego finansowania, na stosunkowo niewielkie kwoty (w porównania do korporacji). Należało odejść od dużych i czasochłonnych transakcji z pojedynczymi klientami, na rzecz ilości, nawet jeśli miało to oznaczać niższą średnią wartość obrotu pojedynczej sprzedaży. W nowym modelu biznesowym handlowiec nie miał już możliwości czasowych, aby zaopiekować się klientem na wszystkich etapach transakcji. Trzeba było poszukać nowego sposobu na zapewnienie klientowi szybkiego dostępu do finansowania.
2016: inwestycja w LeaseLing i Mint Software
LeaseLink to spółka oferująca usługi leasingowe, dostępne całkowicie on-line. Klientami LeaseLink byli przedsiębiorcy o potrzebach finansowania niskich kwot.
Pragma Faktoring zainwestowała w LeaseLInk, co stało się inspiracją do zmian w sposobie sprzedaży produktów faktoringowych. Po raz kolejny nastąpiło połączenie, które pozwoliło na przepływ know-how i doświadczenia pomiędzy niezwiązanymi wcześniej organizacjami. W dużej mierze to dzięki doświadczeniom z LeaseLink Pragma Faktoring rozbudowała kanał sprzedaży on-line, co pozwoliło na dotarcie do większej ilości mniejszych klientów. Kanał sprzedaży on-line otrzymał nową markę, czyli PragmaGO.
Skuteczna sprzedaż on-line nie byłaby jednak możliwa bez odpowiedniego zaplecza technologicznego, zapewniającego bezpieczeństwo i łatwość obsługi systemu. Posiadanie zgranego i doświadczonego zespołu programistów wewnątrz organizacji zapewniłoby stały dostęp do oprogramowania. Do grupy kapitałowej dołączyła więc spółka technologiczna Mint Software (obecnie PragmaGO.Tech). Dzięki temu połączeniu Pragma Faktoring stała się spółką fintechową, a rozwój technologiczny jest jedną z podstaw optymalizacji działań.
„Powtarzalne zadania ma wykonywać technologia, a ludzie mają kontrolować, czy ona działa. Czas uwolniony dzięki technologii chcemy poświęcić na budowanie relacji z klientem i zbieranie informacji o nim”. – wspomina Prezes Zarządu Tomasz Boduszek.
2020: Pragma Faktoring zmienia nazwę na PragmaGO, inwestycja w fintech Brutto.pl
Zmiana nazwy spółki stała się konieczna, ponieważ Pragma Faktoring nie oferowała już jedynie faktoringu. Wraz z rozwojem rynku i potrzeb klientów stopniowo wprowadzono nowe produkty – finansowanie pojedynczych faktur, finansowanie podatków czy pożyczki. Pragmę Faktoring zastąpiła PragmaGO.
Nastąpiła również inwestycja w kolejny startup - Brutto.pl. To fintech, który specjalizuje się w dostarczaniu usług finansowych do klientów biur rachunkowych on-line. Są to usługi z dużym potencjałem rozwoju.
2021: W firmę inwestuje Fundusz Polish Enterprise Funds
W 2020 roku doszło do kolejnego przełomowego momentu – przejęcia spółki przez Fundusz Polish Enterprise Funds. Inwestycja Funduszu to dopływ nie tylko środków finansowych, ale również zaplecza doradczego. Jest to więc kolejny moment w rozwoju firmy, w którym następuje transfer wiedzy eksperckiej. Dzięki temu możliwe jest realizowanie założeń odzwierciedlonych w nazwie „PragmaGO”. „GO” to szybkość działania i ciągłe podążanie naprzód w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby klientów.
Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Nadesłał:
iwonamichalowska
|
Komentarze (0)