Firma » Reklama
Pojęcie webusabilty w internecie
Zobacz więcej zdjęć » |
Agencja Reklamowa Klewer Paweł Kijko
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Konwencje w projektowaniu stron internetowych
W życiu społecznym posługujemy się na co dzień pewnymi prawami i przestrzegamy konwencji. Podobnie jest w internecie. Co więcej, bardzo wiele z nich przenoszonych jest ze świata rzeczywistego do wirtualnego. Człowiek posiada pewne nawyki, wpajane mu od urodzenia i kształtowane w toku życia w grupie społecznej. Jednym z nawyków jest czytanie od lewej do prawej, czy poszukiwanie najważniejszych treści zawsze u góry dokumentu. Znając nawyki użytkowników witryn internetowych można projektować i tworzyć strony www przyjazne dla nich samych. Na tym właśnie polega webusability.
Ludzie posługują się w swoim działaniu pewnymi nawykami, które są dla nich jak najbardziej oczywiste. Nie należy z nimi walczyć, a jedynie dostosować się do nich i wykorzystać do własnych celów. Podobnie jak w świecie rzeczywistym, tak w przestrzeni internetowej przez lata wypracowano schematy, jakimi posługuje się większość użytkowników.
Podstawowe zasady webusability
Nawigacja w serwisach internetowych powinna być zaprojektowana w ten sposób, aby była użyteczna i intuicyjna. Nie powinna wprowadzać dezorientacji i zmuszać internautę do poszukiwania pożądanych kategorii czy przycisków. Menu i poszczególne elementy nawigacji powinny być zawsze dobrze widoczne i sprzyjać harmonijnemu poruszaniu się po stronie.
Witryna nie powinna być przeładowana elementami graficznymi, zwłaszcza animacjami. Strona nie tylko powinna być ładna, ale funkcjonalna. Logo strony powinno być klikalne i przenosić do strony głównej serwisu. Najlepiej umieścić je standardowo w górnym lewym rogu. Pod logo może znaleźć się menu główne witryny. W konwencji internetowej mieści się zmiana odwiedzonych przez użytkownika linków z koloru niebieskiego na fioletowy. Na stronach sklepów www powinien w prawym górnym rogu znaleźć się koszyk użytkownika, najlepiej z ikoną symbolicznego koszyka sklepowego. Łatwo będzie klientom go znaleźć i wykorzystać w trakcie zakupów. Jeśli mieliby poszukiwać koszyka zakupowego na stronie, najprawdopodobniej w ogóle zrezygnowaliby z kupowania.
Zasada „Z”
W webusability ważne znaczenie ma zasada Z, mówiąca o tym, że użytkownik przegląda i „skanuje” wzorkiem stronę zaczynając od lewego górnego rogu, następnie zmierza od górnego prawego rogu do środka strony i lewego dolnego rogu. Kończy przeglądanie na prawym dolnym rogu, przemierzając „ścieżkę” w kształcie litery Z. Ważne jest, aby przy budowaniu szablonu zwrócić uwagę na ten fakt.
Nadesłał:
ngobs
|
Komentarze (0)