Technologie » Telekomunikacja
Polacy mają dość PIN-ów i kodów dostępu
Zobacz więcej zdjęć » |
W Polsce, jesteśmy zmęczeni dużą liczbą haseł dostępu, kodów, PIN-ów, które trzeba pamiętać, aby uzyskać dostęp do konta bankowego. Bardziej obawiamy się włamania do konto bankowego czy kradzieży kart płatniczych niż włamania do mieszkania - pokazuje najnowsze badanie TNS Polska na zlecenie firmy Nuance Communications. Nowe metody weryfikacji dostępu, takie jak hasło głosowe wydają się atrakcyjne dla Polaków. Połowa respondentów wie, że stosowane są obecnie inne niż PIN i kody dostępu zabezpieczenia takie jak odcisk palca czy skan tęczówki i chętnie by z nich skorzystała, gdyby była taka możliwość. Z raportu wynika także, że ważną rolę w edukacji użytkowników mają do spełnienia dostawcy usług m.in. banki, operatorzy telekomunikacji, gdyż ludzie czerpią wiedzę na temat zabezpieczeń z internetu, a także bezpośrednio u źródła.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Agencja badawcza TNS Polska w listopadzie 2014 przeprowadziła badanie na reprezentatywnej grupie polskich użytkowników internetu*. Badanie jest prawdopodobnie najbardziej szczegółową analizą postaw polskich konsumentów w sprawie obecnie stosowanych metod autentykacji. Pokazuje ono rozdźwięk między tym z czym klienci spotykają się na co dzień a ich oczekiwaniami. Wyniki polskiego badania potwierdzają wnioski wyciągnięte z badań prowadzonych w innych krajach na świecie, że numery PIN, hasła dostępu, telekody czy pytania weryfikujące tożsamość mogą stanowić barierę w dostępie do usług. Użytkownicy internetu i urządzeń mobilnych oczekują bardziej przyjaznych metod autentykacji. Dlatego atrakcyjne wydaje się hasło głosowe będące naturalnym, wygodnym i bezpiecznym sposobem weryfikacji, alternatywą haseł dostępu czy kodów PIN. Jednocześnie należy mieć na uwadze fakt, że użytkownicy internetu chcą mieć dostęp do konta bankowego czy innych kont osobistych przez różne kanały dostępu: internet, smartfon, telefoniczne centra obsługi, bezpośrednia obsługa „przy okienku", co będzie wymuszać zastosowanie bardziej przyjaznych dla nich metod weryfikacji niż te tradycyjne.
Wyniki badania:
Blisko połowa respondentów (47%) czuje się zmęczona liczbą haseł dostępu, kodów, PIN-ów, które trzeba zapamiętać. 46% denerwuje się kiedy system wymusza tworzenie skomplikowanych haseł. 27% twierdzi zaś, że nie lubi tokenów. Połowa respondentów uważa, że bezpieczeństwo ich danych zależy od instytucji, z których usług korzystają, a nie od nich samych.
Respondenci najbardziej obawiają się włamania na konto bankowe/przejęcia hasła do bankowości elektronicznej i kradzieży kart płatniczych (61%), mimo, iż deklarowali większe doświadczenie z innymi rodzajami zagrożeń: rozbój na ulicy czy włamanie do domu/mieszkania.
Najwięcej posiadanych haseł zadeklarowali użytkownicy portali społecznościowych (34% ma 4 lub więcej haseł). Najmniej haseł zadeklarowali użytkownicy kart płatniczych (41% posiada jeden PIN). Generalnie większość respondentów korzysta z jednego lub dwóch haseł dostępu.
Połowa respondentów (65% mężczyzn, 39% kobiet) słyszała ogólne informacje na temat biometrycznych zabezpieczeń dostępu. Ponad ośmiu na dziesięciu internautów (86%) rozpoznaje co najmniej jeden sposób biometrycznej autentykacji - najczęściej wymienianym rodzajem był odczyt linii papilarnych i skan tęczówki oka. Weryfikację głosową kojarzy 57% badanych.
Więcej niż połowa respondentów (54%) odpowiedziała, że weryfikacja za pomocą rozpoznawania głosu jest atrakcyjna - wygodna, bezpieczna oraz łatwa w użyciu. Sceptycy (23%) martwią się o zmiany głosu (np. podczas choroby) oraz łatwość nagrania ich głosu. Połowa respondentów chciałaby używać identyfikacji głosowej, przede wszystkim w przypadku logowania się do komputera oraz w telefonicznym centrum obsługi klientów.
„Rozpoczynając prace nad projektem badawczym przypuszczaliśmy, że konsumenci mogą obawiać się identyfikacji biometrycznej, ale coraz popularniejsze jej stosowanie (m.in. paszporty) powoduje, że dzisiaj połowa badanych byłaby gotowa używać identyfikacji głosowej. Ich zdaniem jest to wygodny, prosty i szybki sposób autoryzacji uwalniający ich od konieczności pamiętania dziesiątek haseł, które zresztą wbrew zaleceniom, nadal część osób zapisuje sobiewww.tnsglobal.pl
Nuance Communications, Inc
Nuance Communications (NASDAQ: Nuan) jest wiodącym dostawcą rozwiązań głosowych i językowych dla przedsiębiorstw i konsumentów na całym świecie. Technologia, aplikacje i usługi Nuance Communications poprawiają doświadczenia użytkowników zmieniając sposób w jaki ludzie przetwarzają, tworzą, udostępniają i dzielą się informacjami i danymi. Każdego dnia miliony użytkowników i tysiące firm korzystają ze sprawdzonych aplikacji firmy Nuance. Więcej informacji dostępne jest na stronie www.nuance.com.
Komentarze (0)