Kobieta, zdrowie, uroda » Medycyna

Polacy pokonają grypę?

Gdy wszyscy coraz bardziej boimy się coraz to nowych rodzajów grypy, młodzi polscy naukowcy pracują nad jadalnymi szczepionkami i czujnikiem do wykrywania wirusa tej choroby.

Wydawać by się mogło, że doniesienia medialne o nowych rodzajach grypy aktywizują środowiska naukowo-badawcze do pracy nad sposobami ich szybkiego diagnozowania. Tymczasem dr inż. Dawid Nidzworski wraz z zespołem pracuje nad nowymi rodzajami szczepionek i testów niezależnie od warunków. Jego start-up - Eton Group – jest właśnie na etapie komercjalizacji czujnika do wykrywania wirusa grypy.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

- Będzie to urządzenie wielkości telefonu komórkowego, na ekranie którego będziemy odczytywać wynik, z dołączonymi testami wielkości testu ciążowego, które będą wymienne. Chcielibyśmy, żeby „skrzyneczka” znalazła się w każdym gabinecie lekarskim. – opowiada Nidzworski.

Start-up pracuje także nad podobnym urządzeniem dla domu, dostępnym dla osób prywatnych oraz nad jadalnymi szczepionkami przeciwko tej chorobie. Nidzworski w swojej pracy naukowej specjalizuje się w szeroko rozumianej diagnostyce, jej technologicznym i innowacyjnym obliczem. 

- W swojej pracy nie ograniczamy się tylko do grypy. Pracujemy już nad urządzeniem do diagnostyki onkologicznej. Myślimy również o kolejnych patogenach. Wszystko zależy jednak od inwestorów. Chciałbym to wszystko robić w Polsce  - opowiada.

Medycyna od wielu lat jest oczkiem w głowie wielkich koncernów. Jeśli nie zespół Nidzworskiego, w ciągu najbliższych 2-3 lat projekt zrealizuje ktoś inny. I tu pojawia się coraz częściej zauważany u młodych polskich naukowców lokalny patriotyzm.

- Sprzedać pomysł za dobre pieniądze bogatemu partnerowi z Zachodu nie jest trudno. Musimy tylko zadać sobie pytanie, czy chcemy całą naszą wiedzę, nasze pomysły sprzedawać na Zachód, czy chcemy, by Japonia, Izrael czy USA zarabiały na tym, co zostało stworzone na uczelni w Polsce. Na styku nauki z biznesem jest coraz lepszy klimat, jednak rozwój i poprawa postępują za wolno – podsumowuje Nidzworski.

Więcej o polskiej innowacyjności można przeczytać w raporcie „Społeczny klimat innowacji w Polsce” opracowanym przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego w ramach projektu „Młodzi Liderzy Innowacji”.

--- --- --- --- ---

dr inż. Dawid Nidzworski - wyróżniony tytułem VIPI - Very Important Polish Innovator przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego w ramach projektu „Młodzi Liderzy Innowacji” naukowiec, badacz, przedsiębiorca.

Zakład Szczepionek Rekombinowanych, Międzyuczelniany Wydział Biotechnologii Uniwersytetu Gdańskiego i Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego; ETON Group Sp. z o.o.

Absolwent Wydziału Chemicznego Politechniki Gdańskiej oraz Międzyuczelnianego Wydziału Biotechnologii UG-GUMed.  Doktorat obronił na Międzyuczelnianym Wydziale Biotechnologii UG-GUmed.

Laureat programów VENTURES FNP (konkurs 5/2010), IMPULS FNP (konkurs 1/2014) oraz programu LIDER NCBiR. Pracuje nad miniaturyzacją biosensora do wykrywania wirusa grypy. Opracowany przez niego biosensor pozwoli wykryć wirusy w wymazie z gardła pacjenta, rozpoznając charakterystyczne dla każdego wirusa grypy białko. Pracuje również nad jadalną szczepionką przeciwko wirusowi grypy dla drobiu (LIDER). Współautor kilkunastu publikacji, ponad 20 doniesień zjazdowych oraz 7 zgłoszeń patentowych.

Pomysłodawca, lider i organizator międzynarodowej konferencji Bioinnowacje.pl. Działacz w środowisku akademickim. Współwłaściciel kilku spółek, w tym ETON Group Sp. z o.o. – startupu, którego celem jest wprowadzenia miniaturowej wersji czujnika (biosensora) do wykrywania wirusa grypy. Zaangażowany w promocję i rozwój branży biotechnologicznej w Polsce oraz transfer technologii. Wspiera i realizuje  projekty  naukowe  o  potencjale  komercyjnym.

--- --- --- --- ---

„Młodzi Liderzy Innowacji” to społeczny projekt badawczy realizowany przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”, propagujący postawy innowacyjne, kreujący pozytywny klimat społeczny wokół relacji nauka – biznes oraz promujący kreatywność młodych naukowców.

W trakcie realizacji projektu przeprowadzono wywiady z ekspertami, uznanymi osobistościami świata nauki, w których szukano odpowiedzi na pytania o związek społeczny wizerunek innowatora z poziomem innowacyjności Polski, rolę edukacji w procesie kształtowania postaw innowacyjnych oraz rolę mediów w budowie etosu innowatora.

 

Partnerami projektu są: Fundacja PGNIG SA im. Ignacego Łukasiewicza, PARP oraz Innpoland.pl.

Patronat honorowy objęli: NCBiR, PAN, AMU PAN, MNiSW, MG oraz MIR

 



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

Teraz_Polska

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »