Społeczeństwo » Szkolnictwo i nauka
Powrót do szkół zawodowych
Zobacz więcej zdjęć » |
Uczniowie szkół zawodowych często porzucają edukację. Mało atrakcyjne programy nauczania oraz nieadekwatny język i niewłaściwe metody prowadzenia zajęć prowadzą do spadku motywacji uczniów, a w konsekwencji do opuszczenia szkoły. W odpowiedzi na powyższe problemy Fundacja „Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym” podjęła się realizacji projektu pn. „WORKQ. Kwalifikacje w pracy” (WORKQ. Qualification at work) wspieranego finansowo przez Komisję Europejską w ramach Programu Erasmus+ w partnerstwie międzynarodowym z udziałem partnerów z Finlandii, Hiszpanii, Holandii, Polski i Szwajcarii.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Wyższa jakość edukacji
Celem projektu WORKQ jest wypracowanie nowych metod przekazywania wiedzy i modeli nauczania w szkołach zawodowych, również dla uczniów mających problemy w nauce. Innym wyzwaniem, które podejmuje projekt, jest przekazywanie takich umiejętności i wiedzy, które są potrzebne na rynku pracy. Bliska współpraca z pracodawcami jest kluczowa dla zapewnienia wysokiej jakości edukacji i daje realne perspektywy zatrudnienia. Trzecim obszarem działania w ramach projektu jest rozwój zawodowy nauczycieli szkół zawodowych. Oni również tracą motywację do poszerzania swoich kwalifikacji. W ramach projektu zaplanowano staże dostosowane do potrzeb i oczekiwań nauczycieli. Ich rozwój zawodowy wymaga opracowania nowego podejścia pedagogicznego, które uwzględnia nauczanie oparte na pracy oraz gotowość do współpracy międzynarodowej. W celu realizacji projektu nawiązano współpracę z Zespołem Szkół Zawodowych im. Marszałka Franciszka Bielińskiego w Górze Kalwarii. Wspólnie z dyrekcją szkoły i jej nauczycielami przygotowano propozycję wzbogacenia realizowanego standardowo w tej szkole programu nauczania dla technikum w klasie technik budownictwa o dodatkowe zajęcia praktyczne w przedsiębiorstwie.
Nowe metody kształcenia i szkolenia zawodowego
W ramach projektu powstało opracowanie, w którym przedstawiono – na tle systemu kształcenia zawodowego w Polsce – model kształcenia i szkolenia zawodowego „WORKQ” dla technikum w klasie technik budownictwa wypracowany i przetestowany w ramach projektu. Z modelem, przebiegiem testowania i jego wynikami powinni zapoznać się nauczyciele, osoby zarządzające szkołami oraz przedstawiciele instytucji, które mogą mieć wpływ na kształtowanie oferty szkolnictwa zawodowego. Przeprowadzony eksperyment dowodzi, że młodzież znacznie szybciej i efektywniej przyswaja sobie wiedzę i nowe umiejętności, jeśli kształcenie odbywa się w ciekawej formie, w większym stopniu dostosowanej zarówno do potrzeb uczniów, jak i nauczycieli zawodu, a przede wszystkim we współpracy z przedsiębiorcami.
Publikacja dostępna jest na www.iped.pl/pliki/publikacje/Praktyczne-zastosowanie-WORKQ.pdf
Projekt jest realizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach Programu Erasmus+.
Komentarze (0)