Firma » Biznes
Rynek pracy i kompetencje przyszłości
Zobacz więcej zdjęć » |
Na przełomie ostatnich lat mogliśmy wyraźnie dostrzec, że wraz z rozwojem nowoczesnej technologii zmniejsza się zapotrzebowanie na pewne zawody. Jak czytamy w raporcie „Pracownik Przyszłości" zrealizowany przez Infuture Hatalska Foresight Institute na zlecenie firmy Samsung, aż 60% respondentów uznaje za możliwy scenariusz, w którym w przyszłości istotną część naszych zadań w pracy miałaby przejąć sztuczna inteligencja bądź roboty. [1] Czy faktycznie tak się stanie? Jeśli tak, co wówczas będzie się liczyć na rynku pracy?
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Czynnik ludzki dalej niezbędny
Wiele wskazuje na to, że w przyszłości oprócz kompetencji cyfrowych i specjalistycznych umiejętności, pożądane będą kompetencje miękkie (interpersonalne). To właśnie m.in. inteligencja emocjonalna odróżnia nas od maszyn, pozwala budować relacje i nadaje elastyczność konkretnym działaniom. Tylko jako ludzie jesteśmy w stanie odczuwać emocje, oraz szukać niestandardowych rozwiązań w odpowiedzi na nurtujące kwestie.
- Na przestrzeni lat zmieniło się i nadal podlega modyfikacjom zapotrzebowanie na konkretne zawody i kompetencje. Niektóre czynności mogą w przyszłości ulec automatyzacji i będą wykonywane przez maszyny, lecz dla znacznej liczby zawodów w dalszym ciągu liczyć się będzie czynnik ludzki oraz idące za tym kompetencje miękkie, które mogą być wówczas kluczowe - komentuje Stephane Tikhomiroff, Dyrektor Generalny Perfetti Van Melle Polska.
W kontekście przyszłości biznesu, coraz więcej mówi się też o samym sposobie pracy, jej elastyczności oraz niestandardowym czasie wykonywania obowiązków zawodowych. Początek większych zmian ku temu na pewno dała pandemia, w związku z którą większość firm musiała zmierzyć się z nowymi wyzwaniami i spróbować niestandardowych, nieznanych wcześniej lub stosowanych sporadycznie rozwiązań. Mowa m.in. o pracy zdalnej czy też hybrydowej, co może być pewnym udogodnieniem, dającym oszczędność czasu, który poświęcaliśmy na dojazdy między pracą a domem.
Nadchodzące lata przyniosą nowe wyzwania na rynku pracy w wielu jego aspektach. Nie powinniśmy się ich obawiać, warto jednak rozwijać swoje dotychczasowe umiejętności i mocne strony oraz zdobywać nowe kompetencje. Chęć i gotowość do nauki oraz otwartość na zmiany to jedne z kluczowych czynników, które mogą pomóc odnaleźć się w nowej rzeczywistości biznesowej.
[1] Raport „Pracownik przyszłości" przygotowany przez Infuture Hatalska Foresight Institute na zlecenie firmy Samsung, s.5, [URL] https://infuture.institute/raporty/pracownik-przyszlosci/
Nadesłał:
epotx
|
Komentarze (0)