Firma » Biznes
Skomplikowane zadania logistyczne mogą być dziecinnie proste
Zobacz więcej zdjęć » |
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Rynek detaliczny cały czas się zmienia. Silna konkurencja oraz zmieniające się preferencje mają duży wpływ na działalność i ofertę operatorów logistycznych, którzy starają się jak najlepiej zaspokoić potrzeby rynku.
Obsługa logistyczna sieci handlowych
Aby przyciągnąć do siebie jak najwięcej klientów, sklepy prześcigają się w ofertach specjalnych. Dlatego obecny model dystrybucji towarów w sieciach, np. dyskontowych, opiera się na okresowych ofertach, z unikalnym asortymentem. Przed Świętami Wielkanocnymi sprzedawane są słodycze w ozdobnych opakowaniach, przed Dniem Dziecka zabawki, w sezonie letnim zestawy plażowe, a w międzyczasie produkty do kuchni, do majsterkowania oraz różne kolekcje odzieży. Oferty specjalne zmieniają się praktycznie co tydzień i każdej towarzyszy kampania reklamowa, co determinuje wysoką częstotliwość i terminowość dostaw. Dla operatora logistycznego oznacza to konieczność sprawnego dostarczenia towaru do sieci np. 200 sklepów w całej Polsce lub 2 000 w Europie w tym samym czasie.
Planowanie dużej ilości rozproszonych dostaw odbywa się w systemie IT. Np. w firmie Dachser w każdym oddziale korzysta się z tego samego systemu, dlatego możliwe jest sprawne zrealizowanie dostaw z różnych krajów, z różnych punktów odbiorczych, do punktów przeładunkowych w Polsce lub całej Europie. Następnie przesyłki są, zgodnie z terminem, dostarczane do wielu sklepów jednocześnie. Planowanie realizacji takiego zlecenia obejmuje nie tylko same procesy, ale także zaangażowanie pracowników, ewentualnego dodatkowego taboru oraz kierowców.
„Dachser wielokrotnie realizował skomplikowane, zsynchronizowane w czasie dostawy, obejmujące dużą ilość odbiorców” – mówi Grzegorz Lichocik, prezes firmy w Polsce. „Niezbędne jest dysponowanie odpowiednim zapleczem – systemem IT do zarządzania transportem i procesami magazynowymi, doświadczeniem oraz możliwościami przewozowymi. Tylko wtedy można podołać tak skomplikowanym zleceniom” – podkreśla.
Coraz mniejsze i częstsze zamówienia
W realizacji dostaw najważniejsza jest terminowość oraz bezbłędność w kompletacji zamówień. Istnieją firmy, które mają tysiące różnych produktów (SKU – stock keeping unit), różniące się jedynie szczegółami, np. wagą, kolorem, opakowaniem. Obsługa magazynowa takich klientów wiąże się z koniecznością wyjątkowo sprawnej realizacji zamówień. Świetnie sprawdza się w takim przypadku kompletacja z użyciem technologii głosowej – Pick-by-Voice. Pracownik, wyposażony w zestaw słuchawkowy, otrzymuje polecenia od systemu - głos informuje go o lokalizacji magazynowej oraz o wymaganej w zamówieniu liczbie produktów. Pracownik skanuje kody oraz potwierdza do mikrofonu wykonanie każdego z kroków, dzięki czemu wprowadza do systemu zmiany, równocześnie prowadząc tzw. „stałą inwentaryzację”. Taka kompletacja zwiększa wydajność pracy nawet o kilkanaście procent, oraz – co najważniejsze dla klientów – minimalizuje liczbę pomyłek.
„Współczesne potrzeby logistyczne handlu wiążą się z częstszymi i mniejszymi dostawami, co podnosi stopień skomplikowania procesów logistycznych” – tłumaczy Grzegorz Lichocik. „My, jako operatorzy, dążymy do tego, aby móc jak najlepiej spełniać potrzeby klientów. Stąd zastosowanie najnowszych rozwiązań, jak np. głosowej technologii kompletacji zamówień Pick-by-Voice” – wyjaśnia.
Aby móc sprostać potrzebom zmieniającej się rzeczywistości handlowej oraz optymalizować przebieg łańcuchów logistycznych, niezbędne jest korzystanie z najnowszych rozwiązań IT. Zastosowanie jednego systemu do zarządzania logistyką magazynową oraz transportem pozwala na sprawną i bezpieczną realizację procesów. Dzięki niemu oraz dodatkowym rozwiązaniom IT optymalizującym procesy logistyczne, operator może zrealizować nawet najbardziej wymagające potrzeby swoich partnerów przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiej jakości usług.
W 2011 roku Dachser, międzynarodowy operator logistyczny, wygenerował obrót w wysokości 4,3 miliarda euro, zatrudniając 21 000 w 315 oddziałach na całym świecie. Firma dostarczyła 49,3 miliony przesyłek o łącznej wadze 37,1 milionów ton.
Nadesłał:
katarzyna.prochniak@globalbrand.pl
|
Komentarze (0)