Firma » Biznes
Solidne wyniki Grupy PKP CARGO na wymagającym rynku – 38-procentowy wzrost rdr zysku netto po trzec
PKP CARGO skutecznie dostosowało się do bardzo wymagających warunków rynkowych, będących efektem spowolnienia wzrostu PKB i trudnej sytuacji branży węglowej. Dywersyfikacja przychodów, połączenie zakładów i pionizacja przynoszą pozytywne skutki. Dobra sytuacja finansowa umożliwia dalszą optymalizację procesów w PKP CARGO, inwestycje w tabor i kadrę oraz rozwój w Polsce i za granicą, także w drodze akwizycji.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Na koniec trzeciego kwartału Grupa PKP CARGO miała ponad 57-procentowy udział w rynku towarowych przewozów kolejowych pod względem wykonanej pracy przewozowej oraz ponad
48-procentowy pod względem przewiezionej masy. Od kilku miesięcy przewoźnik notuje stały wzrost udziału w rynku. W trzecim kwartale udział Grupy PKP CARGO pod względem przewiezionej masy przekroczył 50 proc. To najlepszy wynik osiągnięty w tym roku.
Po trzech kwartałach 2014 roku przychody Grupy PKP CARGO wyniosły 3,17 mld zł. Koszty operacyjne zostały zmniejszone o 12 proc. w ujęciu rocznym – do 2,88 mld zł. Pozwoliło to na wzrost wyniku EBITDA w ujęciu rocznym o 9 proc. – do 554 mln zł, a zysku netto o 38 proc. – do 227 mln zł. Trzeci kwartał był kolejnym z rzędu okresem sprawozdawczym, w którym polski przewoźnik raportuje wzrost zysku i marży EBITDA oraz obniżenie kosztów. Wyniki za trzeci kwartał są lepsze niż oczekiwania analityków, które mówiły o zysku netto na poziomie 86 mln zł wobec osiągniętych 99 mln zł.
Dzięki działaniom podjętym w ostatnich miesiącach, rok po debiucie giełdowym (30.10.2013 r.) PKP CARGO może poinformować, że zobowiązania z okresu IPO w zakresie optymalizacji działalności Grupy, dyscypliny kosztowej i umacniania pozycji w regionie zostały wypełnione.
– Ostatnie miesiące pokazały, że PKP CARGO elastycznie reaguje na sytuację rynkową. Dobrze skonstruowana oferta dla klientów, dyscyplina kosztowa i zmiany w zarządzaniu procesem przewozowym przełożyły się na wzrost udziału w rynku i bardzo dobre, znacznie lepsze od oczekiwań wyniki finansowe. Stworzony w ten sposób bufor finansowy pozwoli nam na realizację działań obejmujących zarówno zmiany wewnątrz PKP CARGO, jak i dalszy rozwój. Przed nami ambitny 2015 rok, do którego musimy się solidnie przygotować. Naszym priorytetem w najbliższym czasie będzie utrzymanie wzrostu efektywności i finalizacja potencjalnych procesów akwizycyjnych – mówi Adam Purwin, prezes zarządu PKP CARGO.
Wzrost rynku przejęty przez PKP CARGO
Mimo trudnego roku dla towarowych przewoźników kolejowych, Grupa PKP CARGO systematycznie umacnia swoją pozycję na rynku. W trzecim kwartale rynek kolejowych przewozów towarowych urósł o 4,5 mln ton w porównaniu do drugiego kwartału. Z tych dodatkowych 4,5 mln ton PKP CARGO przejęła 82 proc., czyli 3,8 mln ton. Podobny wynik Grupa zanotowała pod względem pracy przewozowej, przejmując w trzecim kwartale 79 proc. wzrostu rynku w stosunku do drugiego kwartału.
Przewozy węgla kamiennego, jeden z podstawowych segmentów działalności Grupy PKP CARGO, spadły rdr o 8 proc. Wynika to z niskiej konkurencyjności polskiego węgla i zmniejszenia jego eksportu. Mimo wzrostu liczby przewozów w połączeniach krajowych i tranzycie, spadek eksportu węgla kamiennego aż o 42 proc. rdr przesądził o skurczeniu się całej kategorii przewozowej. Po trzecim kwartale przewozy węgla kamiennego stanowiły 37 proc. wszystkich przewozów Grupy PKP CARGO pod względem pracy przewozowej, w porównaniu do 40 proc. przed rokiem.
Od początku 2014 roku obserwujemy stały wzrost przewozów kruszyw i materiałów budowlanych. Od stycznia do września Grupa PKP CARGO przetransportowała blisko 15,9 mln ton ładunków w tej kategorii przewozowej, o 13% więcej niż przed rokiem. W efekcie udział kruszyw i materiałów budowlanych w całości przewozów PKP CARGO wzrósł do 20 proc., w porównaniu do 17 proc. przed rokiem (pod względem wykonanej pracy przewozowej). PKP CARGO szacuje, że ten segment przewozów ma przed sobą bardzo dobre perspektywy – w najbliższych miesiącach będą kontynuowane rekordowe inwestycje infrastrukturalne w Polsce, w latach 2014-2020 na rozwój infrastruktury transportowej zostanie wydanych ponad 350 mld zł. PKP CARGO dostrzega również szansę na rozwój biznesu, związany m.in. z nowymi inwestycjami energetycznymi oraz hydrotechnicznymi.
Zwiększone inwestycje infrastrukturalne mogą też pozytywnie wpłynąć na przewozy metali oraz rud metali. W trzecim kwartale praca przewozowa w tym segmencie wzrosła do 912 mln tkm, wobec 779 mln tkm w drugim kwartale.
W ostatnim półroczu PKP CARGO umacnia również pozycję rynkową w przewozach intermodalnych. Widoczne efekty przynoszą inwestycje w ten segment działalności – w ostatnich miesiącach przewoźnik wprowadził do użytku 160 nowych 80-stopowych platform do transportu kontenerów. Spółka kontynuuje działania w zakresie rozbudowy i dywersyfikacji portfela klientów, oferując atrakcyjne rozwiązania logistyczne, takie jak np. uruchomienie pociągu operatorskiego na trasie porty trójmiejskie – terminal w Poznaniu-Franowie.
– Pozostajemy przewoźnikiem pierwszego wyboru dla globalnych graczy i polskiego przemysłu. Elastyczna oferta i poszukiwanie nowych nisz rynkowych umożliwia nam skuteczne przejmowanie nowych zleceń. Dzięki skali naszej działalności, proponujemy konkurencyjne warunki dla klientów. Perspektywy na 2015 rok w poszczególnych kategoriach przewozowych wskazują, poza węglem, na łagodną tendencję wzrostową, choć ze względu na niską prędkość handlową będzie to niezwykle wymagający okres dla wszystkich przewoźników kolejowych – mówi Jacek Neska, członek zarządu PKP CARGO ds. handlowych.
Wobec rekordowej skali inwestycji, prowadzonych przez PKP PLK (ok. 7 mld zł w 2014 roku na modernizację 1,5 tys. km torów) i związanymi z tym czasowymi wyłączeniami i objazdami, PKP CARGO przygotowało dodatkowe trzy tysiące węglarek na szczyt przewozowy.
– W obliczu utrudnień związanych z niską prędkością handlową działamy na dwóch głównych polach: operacyjnym i komunikacyjnym. Zwiększyliśmy liczbę taboru w stosunku do 2013 roku i zintensyfikowaliśmy kontakty z PKP PLK w celu lepszej wymiany informacji i skuteczniejszego reagowania na wyłączenia i objazdy. Zadbaliśmy także o komunikację z klientami, proponując rozwiązania łagodzące sytuację na modernizowanych odcinkach – mówi Wojciech Derda, członek zarządu ds. operacyjnych.
Oszczędności i inwestycje
Grupa PKP CARGO po raz kolejny raportuje obniżenie kosztów w głównych kategoriach: energii elektrycznej i paliwa oraz dostępu do infrastruktury. Łącznie koszty operacyjne, po oczyszczeniu z efektów jednorazowych związanych z wypłatą premii prywatyzacyjnej w 2013 roku, spadły o 12 proc. w ujęciu rocznym, do poziomu 2,89 mld zł (wobec 3,29 mld zł w ubiegłym roku).
Inwestycje w pierwszych 9 miesiącach wzrosły o 65 proc., osiągając poziom 419 mln zł, z czego prawie 100 mln zł przeznaczono na modernizację lokomotyw i zakup wagonów.
– Nasza sytuacja finansowa umożliwia realizację planów systematycznej optymalizacji działalności Grupy oraz rozważną ekspansję, także poprzez przejęcia – mówi Łukasz Hadyś, członek zarządu PKP CARGO ds. finansowych.
Nadesłał:
iwonamichalowska
|
Komentarze (0)