Gospodarka » Bezpieczeństwo
Specjalista ds. Compliance – zawód tylko dla prawników?
Od kilku lat działy Compliance w wielu firmach rosną. Trend ten zaobserwować można zarówno zagranicą jak i na polskim rynku. Warto dodać, że działy Compliance to już nie tylko domena branży finansowej ale i, szerzej, rynku regulowanego oraz także spółek notowanych na GPW. W związku z dynamicznym rozwojem Compliance, rośnie także zapotrzebowanie na specjalistów tego zawodu. Jakie warunki trzeba więc spełnić, aby pracować w branży jako ekspert tej dziedziny?
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Duże znaczenie ma posiadane wykształcenie, jednakże do profesji poszukiwani są ludzie z umiejętnością szybkiego uczenia się, kompetencjami analitycznymi oraz nienaganną etyką. Zawód specjalisty ds. Compliance wykonują najczęściej prawnicy i finansiści, a także osoby z wiedzą z zakresu IT oraz lingwiści. Warto jednak dodać, że praca związana z Compliance oferowana jest w różnych branżach, dzięki temu także absolwenci innych kierunków mogą funkcjonować w tej profesji. Dodatkowo, kwalifikacje zawodowe można wzmacniać poprzez certyfikowane szkolenia przygotowane m.in. przez Stowarzyszenie Compliance Polska, jak i szkolenia międzynarodowe np. ICA lub ACAMS. Oprócz ukończonych studiów i wiedzy teoretycznej, ważne są także umiejętności miękkie, takie jak kompetencje komunikacyjne, umiejętność zdobywania zaufania ale i asertywność czy budowanie relacji.
Kariera w Compliance i AML jest coraz ciekawsza zarówno w Polsce, gdzie pracowników w tych dziedzinach potrzebują instytucje finansowe i centra outsourcingowe, jak i zagranicą, o czym przekonują liczne przykłady osób rozpoczynających pracę w kraju, by po kilku latach kontynuować ją w średnim lub wyższym szczeblu menadżerskim za granicą np. w Anglii lub Niemczech.
„Globalny fokus na wypełnianie zobowiązań wynikających z przepisów prawa i wymogów organów nadzoru wytworzył rosnącą potrzebę na specjalistów w dziedzinie Compliance i zapobiegania praniu pieniędzy (AML). W konsekwencji dynamicznie rosnącego rynku jest zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników w tych dziedzinach. Firmy i pracownicy Compliance coraz częściej korzystają z najwyższych standardów kształcenia, takich jak np. certyfikaty ICA AML Diploma. Te międzynarodowe standardy pozwalają na dynamiczny rozwój kariery zarówno w Polsce jak i w Londynie, Dubaju czy Hong Kongu.” mówi Bill Howarth, prezes International Compliance Association (międzynarodowej organizacji skupiające pracowników działów Compliance).
W strukturach firm, komórki Compliance osadzone są bezpośrednio pod zarządem, co ma zapewnić niezależność i odpowiedni dostęp do menedżerów wyższego szczebla w organizacji. Specjaliści tego zawodu pracują jednak z wieloma departamentami oraz z pracownikami różnych szczebli organizacji, dzięki czemu mają możliwość kontroli niemal wszystkich procesów w firmach. To ułatwia zarządzanie procedurami zgodnie z obowiązującym prawem i regułami w określonej branży. Dokładny zestaw obowiązków pracowników ds. Compliance jest różny, w zależności od organizacji, jednak do najważniejszych zadań specjalistów należy:
- zapewnienie działania organizacji zgodnego z przepisami prawa, wytycznymi, dobrymi praktykami, politykami firmy w imieniu zarządu
- identyfikacja, ocena, monitorowanie i raportowanie dotyczące ryzyk Compliance
- zapobieganiu praniu brudnych pieniędzy
- zarządzanie i zapobiegania konfliktowi interesów w firmie
- doradzane regulacyjne poszczególnym departamentom firmy oraz współpraca z biznesem w tym zakresie.
Specjaliści ds. Compliance zrzeszeni są w Stowarzyszeniu Compliance Polska, które jest miejscem wymiany wiedzy i doświadczenia. Organizacja każdego roku przygotowuje Ogólnopolską Konferencję Compliance, podczas którego omawiane są najnowsze trendy i problemy stojące przed środowiskiem. W tym roku wydarzenie odbywa się w dniach 24-25 listopada, w Warszawie.
Więcej informacji znajduje się na stronie www.Compliancepolska.pl.
Nadesłał:
Anika Banach
|
Komentarze (0)