Technologie » Telekomunikacja

Sprawna komunikacja w ratownictwie

Co smsy mają wspólnego z bezpieczeństwem publicznym? Bardzo wiele. O tym, jak krótkie wiadomości tekstowe poprawiają i będą poprawiać coraz bardziej stan bezpieczeństwa obywateli, rozmawiamy z Panem Arkadiuszem Kaniakiem, głównym informatykiem Państwowej Straży Pożarnej

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Co smsy mają wspónego z bezpieczeństwem publicznym? Bardzo wiele. O tym, jak krótkie wiadomości tekstowe poprawiają i będą poprawiać coraz bardziej stan bezpieczeństwa obywateli, rozmawiamy z Panem Arkadiuszem Kaniakiem, głównym informatykiem Państwowej Straży Pożarnej - Centrum Powiadamiania Ratunkowego, Zarządzania Kryzysowego i Stanowisko Kierowania PSP

Dzień dobry, panie Arkadiuszu, dziękujemy, że zechciał Pan poświęcić nam czas i opowiedzieć o wykorzystywaniu innowacyjnych form komunikacji w ratownictwie i działaniach kryzysowych. Jest Pan Głównym Informatykiem Centrum Powiadamiania Ratunkowego i Zarządzania Kryzysowego w Państwowej Straży Pożarnej. Proszę zdradzić czytelnikom MojaKampaniaSMS.pl czy i w jakim stopniu PSP wykorzystuje innowacyjne technologie w swojej pracy?

Ze względu na coraz większe skomplikowanie zdarzeń z jakimi strażak/ratownik spotyka się na co dzień, wykorzystanie innowacyjnych technologii w Państwowej Straży Pożarnej jest szczegónie istotne. Sprzęt jakim dysponuje ratownik to często bardzo zaawansowane technicznie narzędzia, samochody czy nawet ubiór. Jednak aby mógł je wykorzystać, należy doposażyć go jeszcze w sprawnie podaną, rzetelną informację o zdarzeniu, co często stanowi o czasie i powodzeniu przeprowadzenia akcji. Tutaj z pomocą przychodzi informatyka oraz odpowiednio zorganizowana łączność, zarówno tradycyjna przewodowa, jak i bezprzewodowa - radiowa. Akcja zawsze zaczyna się od informacji telefonicznej o zdarzeniu do tzw. Miejskiego/Powiatowego Centrum Kierowania gdzie dyspozytor po jej zarejestrowaniu, wykorzystując szereg informacji z cyfrowych systemów wspomagania, uruchamia całą procedurę pomocy ratowniczej od wykorzystania automatyki wyjazdowej, automatycznego doprowadzenia na miejsce i monitoringu jednostek, do zadysponowania (często także w sposób automatyczny) odpowiedniej pomocy ze strony innych służb ratowniczych. Jak widać ważny jest krótki czas reakcji poprzez automatyzację procesu dzięki wykorzystaniu szeroko rozumianej technologii informatycznej i telekomunikacyjnej.

Coraz większa liczba jednostek ratunkowych, centra zarządzania kryzysowego itp. wykorzystują krótkie wiadomości SMS w przekazywaniu ważnych informacji związanych z akcjami ratowniczymi. Czy możemy naszym czytelnikom zdradzić kiedy, komu i jakie informacje są przekazywane w formie wiadomości SMS?

Tak, wiadomości SMS coraz częściej wykorzystywane są jako jeden ze sposobów powiadamiania o zagrożeniach i to nie tylko ratowników, ale również mieszkańców. Najszerszą grupę odbiorców stanowią Ochotnicze Straże Pożarne i tzw. Zespoły Reagowania Kryzysowego. Do nich trafia krótka informacja o rodzaju i miejscu zdarzenia, oraz dyspozycji konkretnego zastępu-zespołu. Z kolei dla dyspozytorów stanowisk kierowania, wiadomości SMS mogą być źródłem informacji o ostrzeżeniach meteorologicznych.
Bardzo ważną rolę odgrywają również w komunikacji z osobami głuchoniemymi, często stanowiąc dla nich jedyną możliwość wezwania pomocy.
Prowadzimy także prace nad wykorzystaniem platform komunikacyjnych SMS do masowego informowania o zagrożeniu, ale odbiorcami będą tylko osoby przebywające na zagrożonym obszarze.

Panie Arkadiuszu, wysyłka SMS w komunikacji w sytuacji zagrożenia wydaje się ciekawą koncepcją, jednak częstokroć spotykamy się z obawami o efektywność dostarczenia takiej wiadomości. Czy służby ratunkowe, wysyłając smsy w sytuacjach zagrożenia, otrzymują raporty dotyczące tego jaki procent wiadomości SMS został faktycznie, realnie dostarczony?

Tak, mamy pełną informację o ilości wiadomości przesłanych oraz dostarczonych. Na szczęście odsetek informacji niedostarczonych jest marginalny i najczęściej nie wynika z błędu systemu. Należy także zaznaczyć, że nasze wiadomości mają przyznany wysoki priorytet chroniący je przed kolejkowaniem, co z resztą potwierdziło się w praktyce np. podczas nocy sylwestrowej.

Czy możemy naszym czytelnikom opisać jakieś ciekawe, konkretne przykłady zastosowań smsów w ratownictwie?

Trudno przytaczać jakieś szczegónie "medialne" przypadki wykorzystania SMS, gdyż w większości komunikacja jest jednostronna: Stanowisko Kierowania - odbiorca. Wykluczenie stanowi dwustronna komunikacja z osobami głuchoniemymi ale i tutaj, szczęśliwie nie mieliśmy jeszcze spektakularnych zdarzeń. Im mniejsza potrzeba wykorzystania przez nas systemu - tym lepiej dla mieszkańców.

Wspominał Pan wcześniej o bardzo ciekawym zagadnieniu, a mianowicie, iż prowadzone są prace nad wykorzystywaniem smsów jako powiadamiania ludności z danego regionu. Rozumiem, że byłaby to wysyłka nie tylko do stałych mieszkańców, ale po prostu do wszystkich osób, które w momencie zagrożenia przebywają na danym terenie i posiadają telefon komórkowy. Czy aktualny stan prawny i technologiczny pozwala na tego typu ostrzeganie? Co stoi aktualnie na przeszkodzie, aby wykorzystywać w ten sposób komunikację sms-ową?

Tak, myślimy o masowej wysyłce wiadomości do osób znajdujących się na terenie bezpośrednio zagrożonym. Z różnych źródeł wiemy, że problem realizacji takiego działania nie jest związany z ograniczeniami technicznymi, tylko z procesami decyzyjnymi operatorów sieci komórkowych. Mamy jednak nadzieję, że już niedługo takie rozwiązanie będzie możliwe.

No to już wiem z kim w następnej kolejności będę chciała przeprowadzić wywiad. Dziękuję Panie Arkadiuszu za garść wartościowych informacji z zakresy usług mobilnych. Życzymy Państwu powodzenia w dalszych pracach nad wykorzystaniem smsów w poprawie bezpieczeństwa ludności.

Arkadiusz Kaniak - główny informatyk, Państwowa Straż Pożarna - Centrum Powiadamiania Ratunkowego, Zarządzania Kryzysowego i Stanowisko Kierowania PSP.
Absolwent Politechniki Warszawskiej (Zarządzanie Zasobami IT) oraz Szkoły Głównej Służby Pożarniczej w Warszawie (Oficerskie studia podyplomowe)

Centrum Powiadamiania Ratunkowego (CPR) - działa w systemie ratownictwa medycznego i krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego. Głównym zadaniem CPR jest przyjmowanie (numery telefonów 999, 998, 997 i 112), analizowanie i wysyłanie przez dyspozytorów w miejsca zagrożeń odpowiednich służb. W CPR najczęściej działają razem służby dyspozytorskie straży pożarnej, policji i pogotowia ratunkowego.
Wyrażamy zgodę na przedruk całości artykułu lub jego części z podaniem linku MojaKampaniaSMS.pl



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

SerwerSMS.pl

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »