Rozrywka » Hobby
Światło na scenie. Magia kolorów
Zobacz więcej zdjęć » |
Jeśli lato, to wypoczynek i rozrywka, a jeśli rozrywka to także imprezy plenerowe. Przez cały lipiec i sierpień w Polsce odbywają się różnego rodzaju koncerty muzyczne. Specjaliści od oświetlenia scenicznego dwoją się i troją, by spotęgować wrażenia dźwiękowe, przyozdabiając je w odpowiednie barwy. Bo dźwięk i scenografia to nie wszystko. Dzisiaj koncert ma być wielkim show, który zapadnie w pamięć. Wraz z rozwojem technologii oświetleniowej zmieniają się także trendy w tej dziedzinie, ale nie zmienia się jedno: światło ma cieszyć wzrok.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Dobranie odpowiedniego oświetlenia na scenę na zewnątrz to oczywiście kwestia tego, jaka impreza ma się na niej odbyć. Inne motywy i źródła światła wykorzystane zostaną w trakcie koncertu grupy heavy metalowej, a inne podczas koncertu jazzowego czy występu gwiazdy disco. Nie mniej ważna jest liczba widowni. Jeśli chodzi o sezon letni, mowa tutaj przede wszystkim o przynajmniej kilku tysiącach osób, a więc chodzi o duże koncerty.
Mocowanie
Zanim jednak oświetleniowcy przystąpią do instalowania urządzeń świetlnych, muszą mieć je na czym zamocować. Na dużych, profesjonalnych scenach wykorzystuje się przede wszystkim konstrukcje aluminiowe czterorurowe - wygodne, lekkie, odporne na warunki atmosferyczne, łatwe w montażu jak i w demontażu. Oczywiście oprócz funkcji mocowania oświetlenia stanowią one przede wszystkim szkielet sceny. (czytaj więcej o systemach mocowania).
Urządzenia inteligentne
Zaliczymy do nich m.in. takie odbiorniki jak stroboskopy, ruchome głowice, lasery. To automatyczne urządzenia, dzięki którym można stworzyć profesjonalny pokaz. Zarządza nimi osoba sterująca (realizator światła). - Z konsoli wysyłany jest sygnał do wszystkich podłączonych urządzeń. Przesyłane szeregowo dane w postaci protokołu DMX (czytaj więcej o DMX) opisują czterdzieści razy na sekundę np. kolor, intensywność barwy, aktualne położenie głowicy reflektora czy sposób strobowania – tłumaczy Michał Filipowski członek zarządu firmy Pro Lighting i sklepu internetowego http://prosklep.pl/.
Przykładowe urządzenia:
(Fot.1) Ruchoma głowica FUTURELIGHT PHS-1200E PRO-Head SPOT
· balast elektroniczny
· zintegrowany odbiornik bezprzewodowy DMX (W-DMX)
· ekstremalnie mocne źródło światła o mocy 1200W
· system wielo-soczewkowy daje maksymalnie jasne i ostre projekcje
· paleta barw CMY - nieograniczona kolorystyka
· tarcza kolorów z 4 różnymi filtrami dichroicznymi, kolor biały, filtry korekcji CTB, filtr UV
· tarcza może zostać obsadzona filtrami kolorów lub gobosami
· efekt tęczy z regulacją prędkości w obu kierunkach
· predefiniowane makra zmiany barw i gobo
· różne możliwości korekcji temperatury barwowej filtrem CTO
· płynny filtr frost do rozjaśniania i przyciemniania projekcji
· system szybkiej i łatwej wymiany gobo "Gobo Slot In" (wymiana bez użycia narzędzi)
· 2 tarcze z obrotowymi gobo + otwarte
· funkcja gobo-shake
· tarcza efektów z pryzmatem podwójnym, potrójnym, pięciokrotnym, efekt 3D + otwarte
· funkcja obrotów pryzmatu w obu kierunkach, indeksowanie pryzmatu
· funkcje makro do łączenia obrotów gobo i pryzmatu
· efekt animowanego ognia
· ostrość regulowana elektronicznie (silnik)
· dimmer mechaniczny
· zomm regulowany elektronicznie (silnik)
· płynnie sterowany iris
· predefiniowane, różne efekty pulsacyjne dla iris/dimmer/shutter
· efekt stroboskopowy 1-10Hz i oddzielną przysłoną (shuter)
· stroboskop z funkcją random
· kąt świecenia 17°-32°
· kolorowy wyświetlacz obsługi urządzenia
· możliwość aktualizacji oprogramowania sterującego urządzeniem
· tryb pracy sterowanie sygnałem DMX lub praca samodzielna (również jako Master/Slave)
· 250 predefiniowanych scen dla pracy bez DMX (z możliwością ich zmiany)
· 8 wbudowanych programów możliwych do kontrolowania DMXem
· sterowanie dźwiękiem poprzez wbudowany mikrofon
· automatyczna korekcja pozycji
· rozdzielczość 8 lub 16 bitowa
· fabrycznie zamontowane i wyregulowane źródło światła
· sterowanie dowolnym dostępnym w handlu sterownikiem DMX
(Fot. 2) Stroboskop Showtec Titan Strobe 1500W DMX
· możliwość przyciemniania
· częstotliwość 1-15Hz
· ściemniacz
· 2 kanały DMX
· możliwość pracy bez DMX
· normatywna siła błysku
· specjalnie ukształtowany reflektor w celu najlepszego efektu
(Fot. 3) Volkslaser MegaLase RGB 600
· moc lasera RGB: 80-100mW zielony, czerwony 350mW, granatowy 150mW
· sterowanie: auto, audio (za pomocą wbudowanego mikrofonu), DMX, slave
· 80 zaprogramowanych gotowych układów promieni
· 16 zaprogramowanych wzorów graficznych
· 16 zaprogramowanych cyfr i liter
· 16 zaprogramowanych słów
· 46 zaprogramowanych krótkich pokazów laserowych
· 17 kanałów DMX dla wszystkich mozliwych wariantów sterowania i trybów pracy
· połaczenie ILDA: D-sub 25 pin ILDA standard
· połaczenie DMX: 3 pin XLR
· zasilanie: 100-250VAC/35W
· wymiary: 505 x 327 x 90 mm
· waga: 8 kg
Urządzenia konwencjonalne
Zaliczamy do nich takie odbiorniki jak reflektory typu PAR, naświetlacze, projektory PC i profilowe, blindery, ACLe , projektory z soczewką Fresnela.
Przykładowe urządzenia:
(Fot. 4) Sunstrip Active DMX
Sunstrip Active jest następcą popularnego już Sunstrip I i II. Jednakże, Sunstrip jest w pełni aktywnym urządzeniem z wbudowanym dimmerem. Urządzenie może pracować w trybie stand-alone i posiada wbudowane 16 programów. Dla łatwego montażu Sunstrip Active wyposażony jest w uchwyty ścienno - podłogowe z regulowaną pozycją montażu.
· 16 wbudowanych programów
· Zasilanie - powercon in/out
· Zasilanie: 240V/50 Hz
· Pobór mocy: 750W
· Control Mode: DMX (do wyboru: 1, 2, 5 lub 10 kanałów)
· Bezpiecznik: F6, 3A
· Lampa: 10x Showtec 240V/75W GU10 (82382)
· Wymiary: 1000 x 130 x 77 mm
· Waga: 5,32 kg
(Fot. 5) Reflektor EUROLITE ML-64 GKV
- reflektor z 4 wymiennymi soczewkami(VNSP - NSP - MFL i WFL)
- moc świetlna jak konwencjonalnych parów 64 przy znacznie mniejszym poborze prądu
- wysokiej jakości obudowa aluminiowa odlewana ciśnieniowo
- z ramkami do filtrów barwnych
- opcjonalnie skrzydełka ograniczające
- silnie światło dzięki żarówce GKV 240/600W
Urządzenia LED
Zaliczamy do nich takie urządzenia jak reflektory i tuby LED. - Światło elektroluminescencyjne zrewolucjonizowało scenę. Zaletami tego typu żarówek jest ich mała awaryjność, niski pobór prądu (oszczędność do kilkudziesięciu procent), mała waga, mała wartość napięcia zasilającego, duża trwałość i wartość luminacji – mówi Michał Filipowski.
Przykładowe urządzenia:
(Fot. 6) ADJ Flat Par TRI7
- Jasno świecący cienki PAR wyposażony w 7 x 3W diody TRI LED (3-w-1 RGB)
- Idealny na estrady, tam gdzie niska emisja ciepła jest musem
- Bardzo smukła obudowa
- Możliwa bezprzewodowa kontrola aż do odległości 4,5m (Model: ADJ LED RC – sprzedaż jako wyposażenie dodatkowe)
- 7 trybów kanału DMX: 1, 2, 3, 4, 5, 6 oraz 7kanałowy tryb
- 6 trybów pracy: manualna zmiana kolorów; automatyczna zmiana kolorów; tryb zanikania kolorów; tryb auto; sound active; DMX-512
- Łagodne mieszanie kolorów (wolna lub szybka zmiana kolorów)
- Technologia TRI LED nie wyświetla cieni RGB
- 32 kolory macro
- Efekt stroboskopu
- Elektroniczny dimming: 0-100%
- Kąt świecenia: 40stopni
- Przyłącze: 3-pin XLR (Wejście/Wyjście)
- 4przyciki obok wyświetlacza do zmiany ustawień
- Podwójny system pałągu pozwala na swobodne ustawienie produktu na parkiecie oraz powieszenie na kratownicy aluminiowej
- Wejście/Wyjście IEC AC do podłączeń szeregowych
- Zabezpieczający hat na tylnim panelu urządzenia
- W zestawie ramka na opcjonalne filtry
- Może pracować całą noc, bez potrzeby chłodzenia
- Długa żywotność diod LED, szacowana na 50 000godzin
- Maksymalny pobór mocy: 25W
- Napięcie: AC 90V-240V 50/60Hz
- Wymiary (Dł. x Szer. x Wys.): 272x230x105mm
- Waga: 2,8kg
Konsolety sterujące i regulatory napięcia.
Urządzenia, dzięki którym „maszyna świetlna” może działać.
Przykładowe urządzenia:
(Fot. 7) MA Lighting grandMA micro
- Wewnętrzny, wysokiej rozdzielczości, kolorowy ekran dotykowy TFT
- Wbudowany dysk twardy
- Wbudowany dysk flash, dzięki czemu urządzenie jest niezależne od jakiegokolwiek zewnętrznego PC
- 1024 kontrolowane parametry (HTP lub LTP) z 8 lub 16 bitową rozdzielczością
- W zasadzie nieograniczona ilość presetów, efektów, cue list i pamięci
- Napęd dyskietek 3,5”
- Enkodery do ustawiania wyświetlania
- 5 głównych enkoderów do wprowadzania danych
- 10 suwaków
- Opcjonalnie TrackBall i mysz
- Ciągły dostęp do pojedynczych urządzeń oraz grup
- Biblioteka urządzeń (aktualizacje prze Internet)
- Swobodne przechodzenie między ruchami względem sceny, a sterowaniem DMX w połączeniu z 3D
- Zabezpieczenie przed interfejsami radiowymi
- Wejścia: MIDI, Dźwięk, Zdalne Go, DMX 512, Analogowe, SMPTE / Wyjścia: MIDI, 2XDMX 512, Ethernet, drukarka
Nadesłał:
StartBull
|
Komentarze (0)