Motoryzacja » Samochody
Zimowe warunki jak w nich jeździć?
Hamowanie, przyśpieszanie oraz pokonywanie zakrętów
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Te trzy czynności są kluczowe w aurze zimowej, a posiadanie opon na dany sezon wspomaga je. Jeżeli hamujemy na drodze oblodzonej czy ośnieżonej to należy robić to delikatnie, a nie gwałtownie. Każde gwałtowne naciśnięcie hamulca może nas wprowadzić w poślizg, dlatego zaleca się zachowanie bezpiecznego odstępu przed pojazdem z naprzeciw ka jak i dostosowanie prędkości do danej sytuacji.
Awaryjne hamowanie na przykład po zobaczeniu przeszkody jest szczególnie niebezpieczne. Co zrobić w takiej sytuacji, by utrzymać samochód na drodze?
Należy ciągle kontrolować drogę i obserwować przeszkodę, a nie hamować z zamkniętymi oczami.
Jeżeli posiadamy samochód z napędem na przednią oś to, jeżeli nie jesteśmy w stanie kontrolować auta, należy puścić hamulec.
Jeżeli natomiast przednia oś napędowa ma problemy z utrzymaniem się na drodze to trzeba nacisnąć sprzęgło i przyczepność powinna się zwiększyć.
W przypadku aut z tylnym napędem, gdy nie kontrolujemy samochodu po gwałtownym hamowaniu należy natychmiast zdjąć nogę z hamulca. Dodatkowo należy lekko manewrować kierownicą.
W przypadku poślizgu możemy wrócić na odpowiedni tor jazdy manewrując hamulcem i sprzęgłem.
Jeżeli chodzi o przyśpieszenie to podczas rozpędzania samochodu w zimie można poczuć, że koła ślizgają się. Rozwiązaniem jest włączenie wyższego biegu, ale także należy rozpędzać samochód powoli. Także dotyczy to ruszania pod górkę.
Pokonując zakręty nie manewruj gwałtownie kierownicą. Wchodząc w zakręt zmniejsz prędkość, a po jego pokonaniu można zacząć powoli przyśpieszać.
Elektryczne systemy wspomagania jazdy – jak i kiedy pomagają?
Wiele aut zwłaszcza tych wyprodukowanych w XII wieku posiada różne systemy wspomagania jazdy. Część z nich jest już nieodłącznym seryjnym wyposażeniem. Zostały stworzone by ułatwiać jazdę i pomagać podczas niebezpiecznych sytuacji na drodze. Najbardziej popularne to ABS i ESP.
ABS zapobiega blokowaniu się kół w przypadku nagłego, awaryjnego hamowania. Należy pamiętać, że wydłuża on drogę hamowania, ale problem może pojawić się także, kiedy prawy i lewy bok samochodu poruszają się po różnych nawierzchniach. Za przykład możemy wziąć ”czarną ” drogę asfaltową po lewej stronie i po prawej stronie samochodu śnieg, który na przykład pozostał po przejechaniu odśnieżarki. Musimy wówczas uważać w takiej sytuacji i spodziewać się niepożądanych reakcji ze strony samochodu.
ESP pomaga ustabilizować tor jazdy. Pomaga on także w przypadku poślizgu przedniej lub tylnej osi. Jest to bardzo cenna rzecz, ale jeżeli chcemy wyjechać ze śliskiej drogi przy ruszaniu najlepiej wyłączyć go i dopiero próbować ruszać. W najnowszych autach starano się ten mankament wyeliminować, ale mimo to czasowe wyłączenie ESP na moment ruszenia może nam ułatwić np. wydostanie się z zaspy.
Producenci opon także dostosowują budowę opon do wyżej wspomnianych systemów. Na przykład opony Continental TS 830 P posiadają sinusoidalne lamele, powodujące odpowiednie przenoszenie sił wzdłużnych i poprzecznych.
Zimą trzeba bardzo dokładnie obserwować warunki, abyśmy nie byli zaskoczeni na przykład nagle śliską nawierzchnią i należy dostosowywać styl jazdy tak, aby bezpiecznie dotrzeć do celu. Kluczowym elementem jest tutaj prędkość, dlatego zaleca się jej zmniejszenie w zimowej aurze. Oczywiście nie należy zapominać o oponach zimowych, bez których jazda w zimowej aurze, nawet bez śniegu jest niebezpieczna.
Nadesłał:
rezulteo_opony
|
Komentarze (0)