Firma » Praca
Zmiany w polskim szkolnictwie wyższym
Wśród głównych założeń projektu w dokumencie znalazły się zapisy dotyczące ułatwienia dostępu do nauki osobom, które skończyły 25 lat, a także zapewnienia lepszej jakości kształcenia studentom.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Łatwiejszy dostęp do szkolnictwa osób po 25 roku życia
W naszym kraju wciąż aktualny jest model kształcenia się do 25 roku życia. Jak wynika z badań tylko 5% Polaków po ukończeniu studiów korzysta z formalnych i poza formalnych form kształcenia się po 25 roku. Innowacyjny projekt ma z założenia polegać na potwierdzaniu efektów nauki osoby, która podjęła się innych form kształcenia niż formalne (profesjonalne szkolenia, kursy, wolontariat). Zachętą do uczestnictwa w projekcie ma stanowić fakt, iż zdobycie tytułu magistra czy licencjata będzie możliwe po zrealizowaniu programu obejmującego mniejszą liczbę godzin zajęć i z mniejszą ich intensywnością, tak, by osoby pracujące mogły pogodzić codzienne obowiązki z nauką.
Podział na uczelnie zawodowe i akademickie
Jednym z pomysłów, którego realizacja ma na celu podnieść jakość kształcenia na polskich uczelniach wyższych ma być wyspecjalizowanie się uczelni albo w stronę kształcenia praktycznych umiejętności albo w stronę badań naukowych. Uczelnie ogólnoakademickie stawiałyby na rozwój naukowych doświadczeń uczestnicząc m.in. w międzynarodowych projektach badawczych, do których zapraszani byliby także studenci. Z kolei uczelnie zawodowe mające na celu kształcić studentów, którzy w przyszłości mają się odnaleźć na rynku pracy kształciłyby praktyczne umiejętności. Dodatkowo na uczelnie zawodowe nałożony ma zostać obowiązek wysyłania studentów w trakcie nauki na co najmniej trzymiesięczne praktyki. Dzięki tym działaniom efekty nauki mają być bardziej widoczne, a w sytuacji niżu demograficznego mają zniknąć z niektórych uczelni kierunki, na których studenci studiują masowo nie znajdując później swojego miejsca w strukturze zatrudnienia.
Lista ostrzeżeń
System informowania uczniów o uczelniach ma z kolei zostać wzmocniony poprzez stworzenie uaktualnianej każdego roku w maju tzw. ,,Listy ostrzeżeń". Będzie ona zawierać informacje na temat uczelni, które uzyskały negatywną ocenę Polskiej Komisji Akredytacyjnej, a także którym cofnięto lub zawieszono uprawnienia do nauczania danego przedmiotu lub w przypadku których wszczęto postępowanie wyjaśniające.
Wśród licznych, planowanych zmian znalazły się również te dotyczące m.in. obowiązku sprawdzania przez uczelnie prac w systemie antyplagiatowym, usprawnienia trybu zawieszania i cofania uprawnień do prowadzenia studiów na danym kierunku, a także dotyczące finansowania. Związane są one ze zmianą przepisów regulujących udział polskich instytucji w międzynarodowych projektach badawczych, a także tworzenia oraz utrzymywania i wykorzystania infrastruktury badawczej.
Komentarze (0)