Technologie » AGD - RTV
3 sposoby na odzyskanie skradzionego sprzętu elektronicznego
W 2017 roku Komenda Główna Policji odnotowała 65 514 kradzieży z włamaniem. Chociaż ich liczba z roku na rok spada (10 lat temu było ich ponad 2 razy więcej – 141 tys.), to wciąż takich przestępstw jest bardzo dużo. Statystycznie aż 178 dziennie! Kradzieży jest dużo szczególnie, kiedy domy są pozostawione bez opieki właścicieli – np. podczas ich wyjazdów wakacyjnych.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Straty związane z takimi przestępstwami są bolesne - średnia wartość kradzionych z domów i mieszkań przedmiotów wynosiła w 2016 roku ponad 2,5 tys. zł – wynika z danych jednego z ubezpieczycieli.
Najczęściej kradziona jest biżuteria, a zaraz po niej elektronika. W tej grupie znikają przede wszystkim telewizory, komputery i sprzęt audio.
Jak odzyskać zrabowany sprzęt, ewentualnie jak uzyskać odszkodowanie, które pozwoli nam na zastąpienie utraconych urządzeń odpowiednikami podobnej klasy? Sposobów jest przynajmniej trzy.
Zgłoszenie na policję
Wykrywalność w przypadku kradzieży z włamaniem nie napawa optymizmem – w 2017 roku wykryto niecałe 25 tys. takich przestępstw z 65 tys., czyli 36,5%. Nieco więcej niż co trzecie. To i tak postęp w porównaniu z wcześniejszymi latami. Dla przykładu w 2005 roku wykryto co 5 tego typu przestępstwo. Trzeba też mieć świadomość, że nawet w przypadku wykrycia sprawców kradzieży odzyskanie sprzętu nie zawsze jest możliwe - bywa, że jest zniszczony lub ponownie zmienił „właściciela”. Jednak nawet jeśli policja nie znajdzie sprawcy i skradzionego sprzętu krok zgłoszenia kradzieży na policję jest konieczny, żeby móc uruchomić dwa kolejne.
Ubezpieczenie domu lub mieszkania
Dostępne na polskim rynku rozwiązania chronią właścicieli nieruchomości przed kradzieżami z włamaniem, w których widoczne są ślady przestępstwa. Oznacza to, że w przypadku kradzieży można otrzymać odszkodowanie za utratę znajdujących się w domu czy mieszkaniu przedmiotów (tzw. ruchomości domowych). Ubezpieczyć można nie tylko najczęściej kradziony sprzęt RTV, ale także np. przedmioty znajdujące się w garażu, budynku gospodarczym czy ogrodzie (np. anteny SAT/TV czy stojącą w garażu elektryczną deskorolkę).
Decydując się na takie ubezpieczenie należy przede wszystkim dokładnie oszacować, jaka jest wartość znajdujących się w domu przedmiotów, czyli ile można stracić na ich ewentualnej kradzieży z włamaniem. Ubezpieczenie nie powinno bowiem zostać zawarte na zbyt niską sumę, która nie pokryje w całości skradzionego mienia.
Ostatnia deska ratunku - Przedłużone gwarancje
Nadzieję na odzyskanie sprzętu dają też wybrane warianty ubezpieczenia sprzętu, potocznie nazywanego „przedłużoną gwarancją”. Jest oferowana przy zakupie sprzętu w większości sieci handlowych. To rozwiązanie, które kojarzone jest przede wszystkim z możliwością wydłużenia ochrony w razie awarii urządzenia. Coraz częściej jednak pozwalaja zabezpieczyć kupowany sprzęt od dodatkowych ryzyk, których nie obejmuje gwarancja producenta, np. nieumyślnych uszkodzeń, przepięcia prądu, rabunku czy też kluczowej w tym przypadku kradzieży z włamaniem.
- Przedłużone gwarancje mają znacznie szerszy zakres ochrony niż gwarancja producenta, a utrata sprzętu w następstwie kradzieży z włamaniem lub rabunku pozwala klientowi otrzymać nowy sprzęt. Zresztą, przedłużona gwarancja ma znacznie więcej zastosowań. W wariancie pełnym przedłużonej gwarancji można znaleźć dodatkowo takie udogodnienia, jak np. odpowiedzialność ubezpieczyciela za szkody spowodowane przez dzieci i zwierzęta czy zapewnienie sprzętu zastępczego do odbiorników TV i laptopów. Decydując się na przedłużoną gwarancję nie myślmy o jej cenie, a przede wszystkim o okresie i zakresie ochrony. Często warto zapłacić kilkadziesiąt złotych więcej, bo w istocie płacimy za komfort, także na wypadek kradzieży z włamaniem – mówi Michał Niewiarowski ze sklepu Chorzów RTV EURO AGD.
Proces zgłoszenia szkody w przypadku przedłużonych gwarancji jest bardzo prosty i krótki - wystarczy zadzwonić pod numer infolinii podany na polisie. Coraz częściej można też wypełnić formularz elektroniczny dostępny na stronie ubezpieczyciela. Zostaniemy poproszeni o wskazanie modelu sprzętu jaki został skradziony oraz momentu i okoliczności jego utraty. Potrzebne jest też zaświadczenie z policji potwierdzające, że kradzież została zgłoszona i miała miejsce. Dokumentem potwierdzającym ochronę jest polisa. Nawet w przypadku jej utraty, ubezpieczyciel jest w stanie wydać nam jej duplikat, gdyż przy zakupie podpisujemy dwie kopie dokumentów, z których jedna trafia do ubezpieczyciela.
To, co odróżnia przedłużone gwarancje od ubezpieczeń mieszkania to szybkość postępowania. W przedłużonych gwarancjach ubezpieczyciel nie prowadzi skomplikowanej wyceny wszystkich skradzionych z lokalu elementów, nie powołuje rzeczoznawców - wystarczy dostarczenie zaświadczenia potwierdzającego zgłoszenie kradzieży na policji. To najszybszy sposób na odzyskanie skradzionego sprzętu.
- Na rynku zazwyczaj spotykamy trzy warianty przedłużonej gwarancji: podstawowy, rozszerzony i pełny. Największe korzyści niesie ze sobą posiadanie ochrony w wariancie pełnym, który zapewnia ochronę nie tylko od nieszczęśliwych wypadków spowodowanych przyczyną zewnętrzną, ale także od wszelkich nieumyślnych uszkodzeń, nawet tych, które powstały z nieuwagi użytkownika lub nieznajomości instrukcji obsługi. Co ważne, zakres i jakość tej ochrony różnią się nie tylko w zależności od ubezpieczyciela oferującego ochronę, ale przede wszystkim od sieci sklepów z elektroniką, w której kupujemy sprzęt – mówi Michał Niewiarowski z RTV EURO AGD.
Nadesłał:
brandscope
|
Komentarze (0)