Firma » Podatki

8 wydatków, które nie mogą być kosztem w firmie

8 wydatków, które nie mogą być kosztem w firmie
Zobacz więcej zdjęć »
Każdy przedsiębiorca ponosi wydatki. Te, które przyczyniają się do osiągnięcia przychodu firmy, zaliczane są jako koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Ale uwaga – nie wszystkie takie wydatki są kosztami!

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

- Ogólna zasada, którą należy kierować się prowadząc firmę, to taka, że wszystko co ma wpływ na osiąganie przychodów, jest kosztem. Od tej ogólnej zasady są jednak wyjątki, które precyzyjnie określają przepisy ustaw podatkowych – wyjaśnia Małgorzata MarekBiura Rachunkowego i Kancelarii Doradztwa Podatkowego „ANNA”.

Oto 8 wydatków, które mają związek z osiąganiem przychodów, ale mimo to nie stanowią kosztów w firmie:

1. Podatki

Podatek dochodowy i podatek VAT, ale również podatek od spadków i darowizn czy podatek akcyzowy nie są kosztem w firmie. - Są to nasze zobowiązania jako osób prowadzących działalność gospodarczą wobec państwa – stwierdza M. Marek.
 
2. Wydatki powyżej 3500 zł netto

Takie wydatki związane są najczęściej z zakup sprzętów i wyposażenia. Jeśli ich wartość przekracza kwotę 3500 zł netto i będą użytkowane powyżej 1 roku, wówczas zalicza się je jako zakup środków trwałych.

- Zakup środków trwałych nie może być od razu wliczony w koszty, bo podlegają amortyzacji. I dopiero odpisy amortyzacyjne stanowią koszt firmowy – tłumaczy specjalista z Biura Rachunkowego i Kancelarii Doradztwa Podatkowego „ANNA”. 

3. Zaliczki

Nie są kosztem firmowym, ale stają się nimi dopiero w momencie, gdy otrzymamy ostateczną fakturę od kontrahenta. W przypadku utraty zaliczki (np. bankructwo przedsiębiorstwa), również nie można uznać wpłaconej wcześniej zaliczki jako koszt.

4. Koszty egzekucji

Kary umowne, odsetki i inne wydatki związane z egzekucją nie stanowią kosztów w firmie. - Natomiast wydatki związane z windykacją naszych firmowych należności od dłużników są kosztem firmowym jak najbardziej – podkreśla Małgorzata Marek z Biura „ANNA”.

5. Wynagrodzenie przedsiębiorcy

Wynagrodzenie przedsiębiorcy, małżonka czy niepełnoletnich dzieci przedsiębiorcy nie mogą być kosztem w firmie. Do kosztów zaliczamy natomiast wynagrodzenia innych pracowników firmy.

6. Składki członkowskie

Wszelkie składki członkowskie na rzecz organizacji, w których przynależność przedsiębiorcy nie jest wymagana przez przepisy prawa, nie są wliczane do kosztów. - Na przykład, członkostwo w izbie gospodarczej nie może być kosztem, ale już członkostwo prawnika w Naczelnej Izbie Adwokackiej stanowi koszt firmowy – tłumaczy M. Marek.

7. Edukacja przedsiębiorcy

Kursy i szkolenia przedsiębiorcy, o ile zdobywana wiedza przyczynia się do osiągania przychodów w firmie, mogą być wliczane jako koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Bez problemu do kosztów firmy zaliczy przedsiębiorca kurs językowy, jeśli z oferty jego firmy  korzystają klienci z zagranicy. 

8. Wydatki bieżące, gdy siedzibą firmy jest mieszkanie przedsiębiorcy

Gdy siedzibą firmy jest mieszkanie przedsiębiorcy, to trudno jest udowodnić przed organami podatkowymi wydatki ponoszone z bieżącym utrzymaniem biura. Rozwiązaniem jest wydzielenie powierzchni użytkowanej na potrzeby działalności gospodarczej i proporcjonalne rozliczanie czynszu i innych opłat eksploatacyjnych. Ale uwaga, często może się to wiązać z większym podatkiem od części nieruchomości, przeznaczonej właśnie pod działalność gospodarczą.


Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

introPR

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »