Firma » Biznes
Bankowość spółdzielcza: Inwestycja w nowe technologie, nie twarze
Jednym z celów strategicznych banków spółdzielczych na najbliższe  lata jest konsekwentne wdrażanie innowacyjnych rozwiązań, rozwój  systemów informatycznych, wzrost konkurencyjności i jakości obsługi  klientów z zachowaniem bezpieczeństwa i wierności 150-letniej tradycji.
Banki  spółdzielcze wyróżniają się tym, że w ich placówkach zawsze można  spotkać się z reprezentantem kadry zarządczej. Wszystkie decyzje  podejmowane są na miejscu i nie wymagają akceptu tzw. centrali. To  szczególnie ważne z punktu widzenia klienta, jednak w dzisiejszych  czasach już niewystarczające. Rozwój technologii, zmiana społecznych  przyzwyczajeń, coraz większe przywiązanie konsumentów do komfortu  wymagają od banków spółdzielczych wdrażania najnowocześniejszych  rozwiązań. Banki spółdzielcze to rozumieją i aktywnie poszukują  produktów informatycznych służących jak najpełniejszej obsłudze  współczesnego klienta. Widać to podczas spotkań i konferencji  poświęconych bankowości spółdzielczej. Przedstawiciele tego sektora są  zainteresowani nowymi rozwiązaniami informatycznymi, ich  funkcjonalnościami, bezpieczeństwem oraz możliwościami integracji z  dotychczasową infrastrukturą.
Dbanie o nowe potrzeby lokalnych społeczności
Co  ma w tym względzie do zaoferowania bankom spółdzielczym rynek produktów  informatycznych? Wiele jest obecnie dostępnych ciekawych i łatwych w  implementacji rozwiązań klasy contact center, które mogą realnie  usprawnić działanie banków spółdzielczych. Co ważne – polscy producenci  dobrze rozumieją sytuację tych instytucji, znają ich obecne systemy i są  w stanie dopasować swoją ofertę do istniejącej infrastruktury i  możliwości finansowych banków.
- Korzystanie z rozwiązań  klasy contact center nie powinno kojarzyć się z licznymi zespołami  konsultantów pracujących w pomieszczeniach oddzielonych od klientów.  Istniejące na rynku rozwiązania znajdują szerokie zastosowania, również  tam, gdzie pracowników dedykowanych do pracy z klientem jest kilku i  muszą oni dzielić czas pomiędzy obsługę klienta na miejscu (lokalnie np.  w oddziale banku, przy okienku), a obsługę pozostałych kanałów, takich  jak połączenia telefoniczne, e-mail lub chat – mówi Kajetan Kilim, key account manager w firmie Alfavox. – Warto o tym wiedzieć, ponieważ tego typu systemy w znaczący sposób ułatwiają codzienną pracę oraz przynoszą wymierne korzyści – dodaje Kajetan.
Rozwiązania  informatyczne powinny przede wszystkim poprawiać szybkość i  niezawodność obsługi klienta. Dziś konsument oczekuje możliwości  skontaktowania się z bankiem o każdej porze, z każdego miejsca na  świecie. Spodziewa się jak najszybszej odpowiedzi na frapujące go  pytania i zależy mu na wyjątkowym traktowaniu. 
Co więcej,  innowacje powinny być maksymalnie i wielowymiarowo pomocne dla  konsumenta. Jeśli klient banku zdecyduje się wypełnić wniosek o kredyt w  domu, siedząc wygodnie na własnej kanapie, technologie muszą dać mu  możliwość uzyskania natychmiastowej pomocy doradcy banku w przypadku  jakichkolwiek problematycznych kwestii. Bez potrzeby łączenia z  infolinią i poszukiwania kogoś, kto zrozumie wytłumaczony telefonicznie  problem.
- Bankom spółdzielczym szczególnie polecamy  rozwiązania klasy contact center do zarządzania całym procesem  komunikacji z klientami oraz produkty, które pozwalają na obsługę  klienta z wykorzystaniem coraz popularniejszego dziś kanału wideo.  Dzięki temu kanałowi konsument może porozmawiać twarzą w twarz z doradcą  banku bez konieczności wizyty w placówce. Rozwiązania takie umożliwiają  m. in. współdzielenie plików, dzięki czemu klient banku może wypełnić  cały wniosek kredytowy czy inny formularz z bieżącą pomocą doradcy,  który ma wgląd do dokumentu i może dokonywać w nim zmian i poprawek.  Ponadto, system udostępnia kanał czat, chętnie wybierany w codziennej  komunikacji przez osoby chcące ekspresowo i dyskretnie uzyskać potrzebne  informacje. Przy pomocy tych narzędzi klient, używając tylko komputera  lub tabletu, przechodzi całą procedurę, która kiedyś wymagała wizyty w  banku i stania w kolejkach – tłumaczy Janusz Tomiczek, prezes Alfavox. – Co  niezwykle istotne – jesteśmy w stanie dostarczyć nasze aplikacje w  wersji i webowej, i mobilnej, a to oznacza, że klienci banków  korzystających z naszych rozwiązań mogą mieć także dostęp do bardzo  pożądanej dziś bankowości przez telefon.
Warto też być  zawsze tam, gdzie są klienci banku, czyli w social mediach. Konsumenci  docenią, jeśli pracownik banku odpowie na ich pytanie pozostawione w  sieci, rozwieje jego wątpliwości czy przedstawi szczegóły oferty.  Dodatkowo social media pozwalają badać profile klientów, dzięki czemu  banki mogą trafić do nich z ofertą idealnie dopasowaną do potrzeb. Dobre  systemy informatyczne pozwalają obserwować klientów w świecie  wirtualnym i tym samym wspierają banki w interakcji z nimi także w  social mediach.
Nie tylko dla klienta 
Nowoczesne  rozwiązania mają jednak dbać nie tylko o komfort konsumentów, ale też o  wygodę pracy konsultantów, doradców i kadry zarządzającej banku  spółdzielczego. Z tego powodu systemy wdrażane w bankach spółdzielczych  powinny wspomagać zarządzanie placówką. Technologie wspierające  zarządzanie dbają między innymi o podstawy, czyli oferują perfekcyjnie  działające kanały codziennej komunikacji – telefon i pocztę email wraz z  obsługą kanału SMS i fax oraz rejestracją rozmów. Wraz z dobrymi  rozwiązaniami klasy contact center warto także wdrożyć narzędzia klasy   Workflow Management, które służą do planowania i zarządzania czasem  pracy konsultantów telefonicznych czy doradców online. 
W akcjach  wychodzących, czyli inicjowanych przez pracowników banku, niezastąpiony  jest natomiast system klasy PDS, który podnosi wydajność pracy agentów  nawet do 150 procent, eliminując ręczne wydzwanianie numerów. To nie  człowiek wybiera numer, a system, który dzięki zastosowanemu algorytmowi  dostosowuje liczbę generowanych połączeń do charakteru kampanii,  jakości bazy kontaktów oraz specyfiki pracy konsultantów banku.
- Z  badań przeprowadzonych przez firmę Alfavox wynika, że w przypadku  rozmów wychodzących połączenia efektywne, czyli zakończone nawiązaniem  rozmowy, stanowią jedynie od 25 do 35 proc. wszystkich wybieranych  numerów. Pozostałe 10 proc. to połączenia do różnych urządzeń (faksów,  automatycznych sekretarek itd.), 5 proc. stanowią błędy sieci, kolejne 5  proc. numery zajęte, a aż 40-60 proc. obejmują połączenia nieodebrane.  Dzięki systemom klasy PDS minimalizowany jest czas spędzony przez agenta  w oczekiwaniu na połączenie – mówi Janusz Tomiczek.
Koszty? Tylko na rozsądnym poziomie!
Banki  spółdzielcze mają bardzo jasno sprecyzowane potrzeby oraz wieloletnie  tradycje. To oczywiste zatem, że dbają o koszty i zależy im na tym, aby  proces unowocześnienia ich infrastruktury do wspomagania kontaktu z  klientem nie wiązał się z gwałtowną rewolucją i koniecznością wymiany  dotychczasowych technologii, lecz był precyzyjnie nadzorowanym procesem  pozytywnych zmian. 
Dobre systemy informatyczne posiadają  szerokie możliwości integracji z wewnętrznymi systemami placówek,  umożliwiają też sprawne przeprowadzenie wdrożenia bez zakłócania innych  procesów banku. Nowoczesne rozwiązania pozwalają na łatwą skalowalność,  dzięki czemu bank nie musi rozbudowywać swojej infrastruktury w momencie  wzrostu liczby pracowników i klientów.
Banki spółdzielcze mogą dziś skorzystać z wielu nowoczesnych narzędzi, które przeniosą obsługę klienta na wyższy poziom, nie narażając jednocześnie placówki na wysokie koszty i konieczność wymiany całej infrastruktury informatycznej. Nowe technologie są doskonałym narzędziem wpływającym na wzrost konkurencyjności, dlatego warto je implementować i udostępniać coraz bardziej wymagającym klientom.
| Nadesłał:
            K-myk | 
 MODA PYTA O TOŻSAMOŚĆ I KORZENIE. FINALIŚCI KONKURSU ZŁOTA NITKA 2025 WYBRANI
						MODA PYTA O TOŻSAMOŚĆ I KORZENIE. FINALIŚCI KONKURSU ZŁOTA NITKA 2025 WYBRANI			 Na przekór masowości. Co o współczesnym designie mówi debiut MOTE podczas Warsaw Home & Contract
						Na przekór masowości. Co o współczesnym designie mówi debiut MOTE podczas Warsaw Home & Contract			
Komentarze (0)