Firma » Reklama

Co to takiego roll up?

Co to takiego roll up?
Zobacz więcej zdjęć »
Kiedy pojawia się potrzeba cięcia kosztów, roll up wydaje się rozsądnym rozwiązaniem. Na czym polega?

Dla tych, którzy zajmują się reklamą i marketingiem sformułowanie roll up ma jedno znaczenie: chodzi o rozwijany, ustawiany pionowo baner prezentujący firmę. Dla finansistów i rzutkich przedsiębiorców to jednak coś zupełnie innego.

Chodzi o specyficzną technikę zarządzania firmą stosowaną przede wszystkim przez fundusze private equity po przejęciu i połączeniu wielu małych firm działających na tym samym rynku.

Private equity, czyli właściciele kapitału

Zanim dokładnie opiszemy, na czym polega roll up, przypomnijmy, czym są fundusze private equity. To specyficzne firmy, które reprezentują właścicieli kapitału. Kapitał ten wykorzystywany jest do rozwoju małych przedsiębiorstw rokujących duże nadzieje na zyski.

Inwestorów tego rodzaju można podzielić na kilka kategorii. Są wśród nich takie, które nastawiają się na wykup lewarowany wykup udziałów w prężnie rozwijającej się firmie. Inne finansują rozwój przedsięwzięcia od zera. Niektóre przejmują w nich udziały, inne po prostu udzielają zabezpieczonych pożyczek. Za każdym razem chodzi o jedno: osiągnięcie zysku w przypadku wzrostu wartości firmy. Rzecz w tym, jak się do tego zabrać.

Roll up jako proces racjonalizacji

Tu właśnie wracamy do sformułowania roll up. Proces ten ma przede wszystkim na celu zracjonalizowanie wydatków związanych z funkcjonowaniem zbliżonych firm. A więc – wykorzystanie efektu skali, który nie pojawiłby się, gdyby każda z nich pracowała na własną rękę (pamiętajmy, mowa o małych firmach).

Roll up może też odnosić się do procesu racjonalizacji konkurencji między firmami należącymi do jednego funduszu private equity. Jeśli rynek jest podzielony, jest w nim wiele nisz i segmentów, można wyprofilować działanie mniejszych firm na każdy z nich. Tak, żeby nie wchodziły sobie wzajemnie w drogę.

Żeby firmy nie wchodziły sobie w drogę

W niektórych sytuacjach roll up jest także procesem łączenia firm nie związanych ze sobą. W ten sposób próbuje się stworzyć firmę o pełnych możliwościach, co w innej sytuacji byłoby niemożliwe. Niektóre duże firmy kupują mniejsze i w ten sposób uzupełniają swoją ofertę o brakujące elementy.

Często łączą się też przedsiębiorstwa, które mają różne wyniki finansowe. Przykładowo, jedno przynosi straty, drugie zyski. Po połączeniu tworzą pozornie rentowną firmę, którą można sprzedać.

Shakeout i konsolidacja

Zdarza się, że roll up jest częścią większego procesu, zwanego shakeout. O co chodzi? O sytuację, w której wiele firm odpada z rynku w wyniku działania konkurencji. Zwykle dzieje się to w czasie spowolnienia gospodarczego, w czasie którego duzi i silni gracze wykupują mniejszych, przeżywających okresowe kłopoty.

W przypadku konsolidacji, w czasie której także dochodzi często do zjawiska znanego jako roll up, celem jest łączenie wielu przedsiębiorstw o uznanej pozycji rynkowej w jedno. W ten sposób następuje akumulacja możliwości i kapitału, pojawia się też nadzieja na zwiększenie zysków poprzez wykorzystanie efektu skali i uzupełnienia. Wiele konsolidacji przeprowadzanych jest ze względów podatkowych.

Jak można podsumować roll up w dwóch zdaniach? Bardzo prosto. Jeśli łączą się trzy firmy z trzema działami HR, po przeprowadzeniu połączenia zostanie tylko jeden dział. Reszta to oszczędności, czyli zysk dla akcjonariuszy.



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

sbart

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami


Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »