Społeczeństwo » Szkolnictwo i nauka

Czarne radioaktywne błyskawice – nowe zagrożenie dla pasażerów samolotów?

Czarne radioaktywne błyskawice – nowe zagrożenie dla pasażerów samolotów?
Zobacz więcej zdjęć »
Pioruny i błyskawice wciąż budzą w nas strach dzięki swojej nieujarzmionej sile. Temperatura wewnątrz błyskawicy sięga 30 tys. stopni Celsjusza i niesie ładunek równy 1 miliarda volt. Nie są to jednak najstraszniejsze wyładowania w trakcie burzy.
Oczywiście o ile nie wszyscy z nas odczuwają strach, gdy obserwując pioruny z okna własnego domu, to w trakcie podróży samolotem przez środek burzy z piorunami, sytuacja przedstawia się zapewne inaczej. Wszystko wskazuje jednak na to, że w trakcie burzy pasażerowie samolotu muszą martwić się o jeszcze gorszą odmianę błyskawicy. Czarną, radioaktywną błyskawicę, której nie towarzyszy błysk ani grzmot, jednak której efekt może okazać się bardzo niebezpieczny dla zdrowia.

Dzięki satelitarnym pomiarom promieniowania gamma, naukowcy z University of Florida, Florida Institute of Technology, oraz University of California wspólnie odnaleźli dowody na istnienie niewidzialnych dla ludzkiego oka czarnych błyskawic. W przeciwieństwie do znanych nam „białych" błyskawic - ziemski błysk gamma (lub czarna błyskawica) rozprzestrzenia się niczym eksplozja - we wszystkich kierunkach naraz. W wyniku tego nie dociera do powierzchni planety, przez co nie stwarza niebezpieczeństwa dla ludzi na ziemi. Zjawisko to ma natomiast miejsce na wysokościach, na jakich podróżują pasażerskie loty komercyjne, a więc głównymi zagrożonymi są pasażerowie i załoga samolotów.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Pasażerowie „trafieni" czarną błyskawica w momencie zdarzenia nie poczuliby nic. Nie byliby oni w stanie nawet jej wykryć bez odpowiedniego oprzyrządowania do mierzenia poziomu promieniowania. Jednakże wchłonęliby w trakcie takiego zdarzenia dawkę promieniowania jonizującego równą 400 rentgenów klatki piersiowej. Innymi słowy, dawkę bezpiecznego promieniowania, jaką można otrzymać na całe życie, w ciągu ułamka sekundy.

Na szczęście, takie zjawiska występują jedynie wewnątrz burzowych chmur. Piloci są szkoleni, a nawet zobowiązani do omijania burz z piorunami, a nie kierowania samolotu w sam ich środek. W dodatku czarne błyskawice występują blisko 1000 razy rzadziej od standardowych błyskawic. Rocznie dochodzi jedynie do kilku przypadków trafienia samolotów pasażerskich przez „zwykłe" błyskawice. Szanse na trafienie samolotu pasażerskiego tak zwanym „ziemskim błysk gamma" są więc bardzo niewielkie i nie ma obecnie żadnego „trafienia" zarejestrowanego oficjalnie w trakcie lotu. Naukowcy zgadzają się jednak nad tym, że nowo odkryte zjawisko będzie się wiązać z konstrukcją silniejszej osłony przed promieniowaniem jonizującym, w jakie zaopatruje się samoloty pasażerskie.

Obecnie badania nad zjawiskiem czarnych błyskawic są kontynuowane. Dodatkowe dane mają zostać dostarczone przez Fermi Gamma-ray Space Telescope lub GSALT, czyli kosmiczne obserwatorium promieniowania gamma orbitujące naszą planetę, będące wspólnym przedsięwzięciem NASA, Departamentu Energii USA oraz agencji rządowych z Francji, Niemiec, Włoch, Japonii i Szwecji. Dopiero czas pokaże czy projektowanie osłon radiologicznych dl samolotów, będzie musiało przejść drastyczną zmianę, by chronić się w przyszłości przed sinymi dawkami promieniowania jonizującego dostarczonego przez czarną błyskawicę.



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

w.jagodzinska

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »