Motoryzacja » Samochody

Ford Fiesta świętuje 35 lat produkcji

Ford Fiesta świętuje 35 lat produkcji
Zobacz więcej zdjęć »
Kiedy Ford zaprezentował model Ford Fiesta 35 lat temu niewielu przewidziało fenomenalną historię sukcesu, jaka tworzyła się przez kolejne dekady.

Poniższe kalendarium pozwala zapoznać się z najważniejszymi wydarzeniami z tego okresu.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:


1972

  • Koncepcja nowego Forda Fiesta ma swój początek w przedsięwzięciu o kryptonimie „Project Bobcat" - mającym na celu opracowanie małego samochodu Forda, który mógłby być oferowany na wielu rynkach świata. Zamysł taki zawsze był jednym z priorytetów prezesa firmy Ford, Henry Forda II.

  • W Europie i w Stanach Zjednoczonych ruszają prace nad nowym małym samochodem, obejmujące wszystkie aspekty nowej konstrukcji, od układów mechanicznych i podzespołów, poprzez założenia stylistyczne, aż po pozycjonowanie nowego modelu na rynku.

1973

  • Gospodarka światowa przeżywa wstrząs wywołany kryzysem paliwowym, przez co doprowadzenie do końca prac nad praktycznym, ekonomicznym małym samochodem osobowym stało się jeszcze bardziej palącą koniecznością.

  • Zarząd koncernu Ford daje zielone światło dla produkcji nowego małego samochodu Forda, określanego kryptonimem „Bobcat".

1974

  • Rozpoczęcie prac nad budową nowej wytwórni samochodów Forda w Walencji w Hiszpanii. Nowy kompleks produkcyjny zajmuje powierzchnię 2,7 mln m2.

1975

  • Rozpoczęcie produkcji silników w zakładach w Walencji.

  • Henry Ford II osobiście wybiera dla nowego modelu nazwę „Fiesta" ze względu na aliterację z nazwą Ford, ze względu na przyjemne skojarzenia ze świętem i radością życia oraz dla podkreślenia nowych związków Forda z Hiszpanią.

1976

  • Rozpoczęcie w maju produkcji nowego Forda Fiesta w zakładach Forda w Walencji, w Hiszpanii. Ford Fiesta jest początkowo oferowany z silnikami o pojemności 1,0 litra i w wersji Ghia z jednostką 1,1 litra.

  • Prezes Forda Henry Ford II i król Hiszpanii Juan Carlos dokonują uroczystego otwarcia wytwórni samochodów w Walencji. 18 października 1976 r. rusza seryjna produkcja Forda Fiesta.

  • Podczas listopadowego Salonu Samochodowego w Turynie firma Ghia pokazuje dwa studia nadwoziowe oparte na Fordzie Fiesta - prototypy koncepcyjne Corrida i Prima.

1977

  • Ford wprowadza do produkcji Forda Fiesta z większym silnikiem o pojemności 1,3 litra. W ofercie pojawia się usportowiona wersja „S" oraz wersja Ghia.

  • Rozpoczęcie eksportu Forda Fiesta do USA.

  • Ford Fiesta zdobywa w Hiszpanii tytuł „Samochodu Roku".

1978

  • Ford Fiesta zostaje wyróżniony specjalną nagrodą za „ogólną efektywność koncepcji" przyznaną przez Brytyjską Radę Wzornictwa Przemysłowego (British Design Council).

  • Ford przygotowuje wersję rajdową Forda Fiesta mającą startować w Grupie 5 Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata.

1979

  • Milionowy Ford Fiesta zjeżdża z taśmy montażowej. Specjalna wersja sportowa Forda Fiesta startuje w Rajdzie Monte Carlo - później egzemplarz ten stanie się punktem wyjścia do opracowania usportowionego Forda Fiesta XR2.

  • Jackie Stewart ogłasza w Londynie inaugurację specjalnych wyścigów dla pań pod nazwą Faberge Fiesta Ladies Challenge.

1980

  • Ford organizuje wyścigi specjalnej formuły Fiesta Challenge, co pozwala w jeszcze większym stopniu wykorzystać potencjał Forda Fiesta w sporcie samochodowym.

1981

  • Fiesta Ford wprowadza na rynek nowego Forda Fiesta XR2, napędzanego 1,6-litrowym silnikiem, wyposażonego w sztywniejsze zawieszenie i liczne sportowe akcenty stylistyczne, łącznie z oryginalnymi aluminiowymi obręczami kół z charakterystycznymi otworami oraz dodatkowymi światłami drogowymi. To pierwszy Ford Fiesta osiągający prędkością maksymalną powyżej 160 km/h.

  • Z taśmy montażowej zakładów w Walencji zjeżdża milionowy egzemplarz Forda Fiesta wyprodukowany w Hiszpanii.

  • W fabryce w Saarlouis w Niemczech powstaje 2-milionowy egzemplarz Forda Fiesta wyprodukowany w Europie.

1982

  • Ford Fiesta już szósty rok z rzędu jest najchętniej kupowanym samochodem w swojej klasie w Wielkiej Brytanii i w Niemczech.

  • Firma Ghia prezentuje studium nadwoziowe Shuttler oparte na podzespołach Forda Fiesta.

1983

  • Pojawia się II generacja Forda Fiesta z nadwoziem o lepszych własnościach aerodynamicznych. Nowy model jest nieco dłuższy i ekonomiczniejszy od swojego poprzednika. Nabywca ma do wyboru silniki benzynowe o pojemności 1,0 oraz 1,1 litra.

  • Forda Fiesta napędzany silnikiem o pojemności 1,3 litra otrzymuje 5-stopniową skrzynię biegów.

  • Wprowadzenie do oferty silnika Diesla o pojemności 1,6 litra. Ta jednostka z wałkiem rozrządu w głowicy oraz pośrednim wtryskiem paliwa pozostanie jednym z ważniejszych silników w ofercie Forda przez ponad dekadę.

1984

  • Wprowadzenie na rynek Forda Fiesta w wersji XR2 z 1,6-litrowym silnikiem z jednym wałkiem rozrządu w głowicy, 5-stopniową skrzynią biegów, niskoprofilowymi oponami oraz ulepszonym zawieszeniem i wzmocnionymi hamulcami.

  • Liczba wyprodukowanych egzemplarzy przekracza 3 miliony.

  • Pierwszy Ford Fiesta z silnikiem przystosowanym do spalania benzyny bezołowiowej.

1985

  • Debiut prototypu Urby Concept, kolejnego inspirowanego przez Forda Fiesta studium stylistycznego firmy Ghia.

1986

  • Z taśmy produkcyjnej fabryki w Walencji zjeżdża 2-milionowy egzemplarz Forda Fiesta.

  • Wprowadzenie do oferty silnika benzynowego o pojemności 1,4 litra przystosowanego do spalania ubogiej mieszanki (lean burn).

1987

  • Ford Fiesta wzbogaca się o bezstopniową przekładnię automatyczną CTX.

  • Ford Fiesta notuje najlepszy rok pod względem sprzedaży na rynku brytyjskim - do klientów trafia 158 000 egzemplarzy tego modelu.

1989

  • Premiera III generacji Forda Fiesta, wyposażonego w mechaniczny układ zapobiegający blokowaniu hamulców oraz bardzo ekonomiczne silniki o pojemności 1,0 i 1,1 litra przystosowane do spalania ubogiej mieszanki (lean burn). Nowy Ford Fiesta ma dłuższe i szersze nadwozie oraz zwiększony rozstaw osi. Po raz pierwszy Ford Fiesta jest dostępny w bardziej uniwersalnej wersji 5-drzwiowej, która stanowi uzupełnienie modelu 3-drzwiowego.

  • Ford Fiesta jako pierwszy samochód w segmencie aut małych otrzymuje układ ABS.

  • W Kolonii nowy Ford stał się dziełem sztuki - kompozycja Goldener Vogel („złoty ptak") autorstwa artysty-performera H. A. Schulta, została umieszczona na szczycie wieży miejskiego muzeum. Mały Ford wyposażony w duże orle skrzydła stał się ulubieńcem mieszkańców Kolonii i atrakcją turystyczną dla odwiedzających miasto.

  • W ofercie pojawia się wersja wyposażeniowa „LX", umiejscowiona między wersją Fiesta L i bardziej luksusową Fiesta Ghia.

  • Fiesta III generacji otrzymuje silnik o pojemności 1,4 litra - to pierwsza jednostka napędowa Forda spełniająca nowe europejskie normy czystości spalin, mające obowiązywać od 1996 roku. Dostępny jest także silnik benzynowy o pojemności 1,6-litra.

  • Pod koniec roku do salonów trafia Ford Fiesta XR2i - pełen temperamentu sportowy hatchback napędzany 1,6-litrowym silnikiem z dwoma wałkami rozrządu w głowicy, z 5-biegową ręczną skrzynią biegów. Wersję XR2i wyróżniają poszerzone, wyprofilowane nadkola, zderzaki lakierowane w kolorze nadwozia, oryginalna tapicerka, a także sportowe zawieszenie oraz specjalnie dobrane ogumienie.

1990

  • Premiera Forda Fiesta RS Turbo podczas Salonu Samochodowego w Turynie. Do napędu posłużyła jednostka XR2i z turbosprężarką firmy Garret i chłodnicą powietrza doładowującego (intercooler). Ford Fiesta RS Turbo przyspiesza od zera do 100 km/h o 1,6 sek. szybciej niż wersja XR2i.

1991

  • Fabryka w Walencji świętuje wyprodukowanie w Hiszpanii 3-milionowego Forda Fiesta. Jubileuszowy samochód zostaje przekazany Fundacji Królowej Zofii.

  • Najlepszy jak dotąd rok pod względem sprzedaży Forda Fiesta - liczba samochodów, które trafiły na rynki Europy osiągnęła 624 186 sztuk.

  • Wprowadzenie na rynek wersji dostawczej Ford Fiesta Courier.

1992

  • Do oferty wchodzi Ford Fiesta RS 1800. Napędzana 16-zaworowym silnikiem o pojemności 1,8 litra, nowa usportowiona wersja legitymuje się świetnymi własnościami jezdnymi. Rasowy wygląd podkreślają oryginalne 5-ramienne obręcze z lekkiego stopu i spoiler lakierowany w kolorze nadwozia.

  • Wprowadzenie do oferty 16-zaworowego silnika Zetec o pojemności 1,8 litra.

  • Ford Fiesta jest oficjalnym samochodem podczas wystawy Expo 92 w hiszpańskiej Sewilli.

  • Sprzedaż Forda Fiesta w Europie osiąga najwyższy poziom w historii - w całym roku sprzedano 648 781 sztuk tego pojazdu.

1993

  • Poduszka powietrzna kierowcy wchodzi do wyposażenia standardowego Forda Fiesta.

1994

  • Roczna sprzedaż Forda Fiesta przekracza pół miliona: w roku kalendarzowym zarejestrowano 548 046 egzemplarzy.

1995

  • Nabywcy w Europie rejestrują 540 052 nowych egzemplarzy Forda Fiesta i dostawczego Forda Fiesta Courier.

1996

  • Premiera nowej, IV generacji Forda Fiesta, z nowym nadwoziem o zaokrąglonych kształtach i owalną kratą wlotu powietrza. Nowy model jest dostępny z silnikami benzynowymi o pojemności 1,25, 1,4 i 1,6 litra oraz z silnikiem Diesla o pojemności 1,8 litra. W wyposażeniu standardowym pojawiają się dwie czołowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera.

  • Kolejny rok, w którym poziom sprzedaży przekroczył liczbę 600 tysięcy sztuk.

  • 4-milionowy Ford Fiesta opuszcza bramy fabryki w Walencji.

1997

  • Premiera nowego modelu - sportowego coupé noszącego nazwę Ford Puma, zaprojektowanego na platformie podwoziowej i wykorzystującego główne rozwiązania konstrukcyjne Forda Fiesta.

1998

  • Prezentacja opartego na Fordzie Fiesta studium nadwoziowego Libre Concept.

1999

  • Światowa premiera Forda Fiesta z nadwoziem poddanym face-liftingowi podczas Salonu Samochodowego IAA we Frankfurcie. Rodzinę modeli wieńczy całkowicie nowa, usportowiona wersja „Sport".

2000

  • Ford Fiesta otrzymuje 1,8-litrową jednostkę wysokoprężną z turbodoładowaniem.

2001

  • Podczas Salonu Samochodowego IAA we Frankfurcie Ford prezentuje opinii publicznej kształty nowego Forda Fiesta V generacji.

  • W zakładach w Kolonii i Walencji rusza produkcja nowego Forda Fiesta.

2002

  • Nowa generacja Forda Fiesta oferowana jest początkowo w wersji 5-drzwiowej, z nową gamą jednostek napędowych, wśród których jest silnik benzynowy Duratec o pojemności 1,3 litra i 16-zaworowa jednostka Duratec o pojemności 1,6 litra.

  • Pojawia się 3-drzwiowa wersja Forda Fiesta. Oferta silników zostaje poszerzona o benzynową 1,4-litrową jednostkę Duratec oraz nowy silnik wysokoprężny Duratorq TDCi o pojemności 1,4 litra, wyposażony we wtrysk common rail.

  • Wprowadzenie do oferty zautomatyzowanej mechanicznej sekwencyjnej skrzyni biegów Durashift EST.

  • Prezentacja koncepcyjnego samochodu rajdowego Ford RallyeConcept podczas Salonu Samochodowego w Birmingham.

  • Nowy Ford Fiesta zdobywa cenioną w Niemczech prestiżową nagrodę „Złotej Kierownicy" przyznawaną przez Bild am Sonntag, gazetę mającą najwyższy nakład ze wszystkich niemieckich gazet niedzielnych.

2003

  • Inauguracja pucharu Fiesta ST Cup - kolejnej formuły w wyścigach samochodów turystycznych w Niemczech.

2004

  • Prezentacja koncepcyjnego Forda Fiesta JWRC podczas Salonu Samochodowego w Genewie.

2005

  • Premiera Forda Fiesta ST z silnikiem o mocy 150 KM. Ten najmocniejszy model Forda Fiesta w historii jest pierwszą seryjną propozycją Ford TeamRS, działu Forda zajmującego się projektowaniem i produkcją seryjnych usportowionych modeli Forda.

  • Wprowadzenie do oferty dynamicznego Forda Fiesta S, oferowanego w segmencie tzw. „gorących hatchbacków".

  • Najlepszy rok dla Forda Fiesta pod względem sprzedaży od 1998 r. W całej Europie zarejestrowano 358 931 nowych egzemplarzy tego modelu.

2006

  • Premiera odnowionego Forda Fiesta, dysponującego m.in. funkcją głosowego sterowania elektronicznymi urządzeniami pokładowymi oraz technologią Bluetooth.

  • Inauguracja zawodów z serii Fiesta Sporting Trophy - nowej formuły rajdowych mistrzostw dla kierowców startujących na tym samym modelu Forda, rozgrywanych według podobnych zasad jak Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Świata FIA.

2007

  • Prezentacja limitowanej edycji Forda Fiesta Zetec S 30th Anniversary zbudowanej z okazji trzydziestolecia modelu. Samochód wyróżniał się żółtym kolorem nadwozia Radian Yellow oraz dachem w szachownicę.

  • Premiera koncepcyjnego Forda Verve podczas Salonu Samochodowego IAA we Frankfurcie.

2008

  • Premiera nowej, VI generacji Forda Fiesta podczas Salonu Samochodowego w Genewie.

  • Ford Fiesta VI generacji wchodzi do produkcji w fabryce w Kolonii w Niemczech, w Walencji w Hiszpanii oraz w Nanjing w Chinach. Oferta obejmuje benzynowy silnik 1,6 litra Duratec Ti-VCT oraz jednostki wysokoprężne 1,6 litra Duratorq emitujące poniżej 100 gramów CO2 na kilometr.

  • Ford Fiesta ECOnetic zyskuje miano najbardziej oszczędnego, 5-miejscowego samochodu rodzinnego w Wielkiej Brytanii. Zużycie paliwa wynosi jedynie 3,7 l/100 km, a emisja CO2 98 g/km.

2009

  • Premiera Forda Fiesta w Ameryce Północnej podczas Salonu Samochodowego w Los Angeles.

  • Stylistyka Kinetic Design Forda Fiesta zostaje wyróżniona nagrodą „red dot" przyznawaną w dziedzinie wzornictwa.

2010

  • Ford Fiesta jest najlepiej sprzedającym się pojazdem w Europie w pierwszym kwartale roku. W pierwszych trzech miesiącach sprzedano 140 496 egzemplarzy, a tylko w marcu aż 68 630 sztuk.

  • Moc silnika wysokoprężnego 1,6 litra Duratorq TDCi zostaje zwiększona do 95 KM, natomiast trzy silniki benzynowe oferowane w Fordzie Fiesta odznaczają się zredukowaną emisją CO2.

  • Prezentacja Forda Fiesta RS World Rally Car podczas Salonu Samochodowego w Paryżu.

2011

  • W specjalnej edycji Forda Fiesta S1600 debiutuje najmocniejszy silnik w historii modelu - jednostka 1,6-litra Duratec Ti-VCT o mocy 134 KM.

  • Ford Fiesta RS World Rally Car debiutuje w znakomitym stylu podczas Rajdu Szwecji, zajmując wszystkie trzy miejsca na podium.

  • Obecna generacja Forda Fiesta zapisuje się na kartach historii za sprawą milionowego egzemplarza, który opuścił fabrykę w Kolonii.

  • Ford Fiesta świętuje trzydziestą piątą rocznicę z wynikiem 15 milionów egzemplarzy sprzedanych na całym świecie. Nowy model wyróżnia się także niewielkimi modyfikacjami nadwozia i wnętrza.



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

ap

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »