Gospodarka » Przemysł
Granit ciągle w cenie
Zobacz więcej zdjęć » |
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Eksporterem tego typu kamienia jest również Polska, chociaż wielkość importu pozostaje wciąż wyraźnie wyższa.
Z najnowszego raportu włoskiego ośrodka badawczego IMM Carrara pn. „Stone Sector 2014” wynika, że w poprzednim roku globalny rynek kamienia był warty aż 22,3 mld euro (ogólna wartość handlu międzynarodowego), co oznacza wzrost o 4,3 proc. rok do roku. Kilkuprocentowy wzrost to głównie efekt zwiększenia cen wyrobów, które zdrożały z poziomu średnio 197 euro za tonę w 2011 r. do 264 euro za tonę w roku 2013.
Ponad jedna trzecia rynku (34,3 proc.) należy do Chin, dominujących w produkcji granitu. Na kolejnym miejscu znajduje się – mająca przewagę na rynku marmuru – Turcja. Ostatnie miejsce na podium zajmują Włochy.
„Światowy rynek wyraźnie się stabilizuje. Mamy jednak do czynienia także z ciekawymi trendami. Mowa przede wszystkim o osłabieniu pozycji Włoch i wzroście roli producentów z Turcji i Indii, którzy zdobywają przewagę dzięki zdecydowanie niższym kosztom pracy” – komentuje Damian Grzonka, właściciel zakładu kamieniarskiego Granitex z Wodzisławia Śląskiego, w którym korzysta się głównie z surowca polskiego oraz sprowadzanego z Indii, RPA i państw skandynawskich.
Polski granit
W przypadku Polski nadal więcej granitu jest importowanego niż eksportowanego. Jak wynika z danych statystycznych publikowanych cyklicznie przez Główny Urząd Statystyczny, nad Wisłę trafiają przede wszystkim materiały z Chin, Indii, RPA oraz krajów skandynawskich. Z kolei Polska eksportuje granity głównie do Szwajcarii oraz Niemiec.
„W ostatnim dziesięcioleciu widoczna jest tendencja wskazująca na możliwość wyrównania w ciągu następnej dekady wartości eksportu i importu” – ocenia Damian Grzonka.
Wielkość eksportu polskich kamieni utrzymywała się w ostatnich dwóch latach na poziomie ok. 240 tys. ton. Wysokość importu jest wyższa o ponad 150 tys. ton. W tym czasie odnotowano wzrost jego wartości – ze 143 mln zł w 2012 r. do ponad 160 mln zł w roku 2013.
Wzrost był możliwy dzięki granitowi, który odpowiada za ponad połowę (blisko 140 tys. ton o wartości ponad 90 mln zł) całości eksportu kamieni polskich. Pod względem wartości surowy granity i wyroby z granitu są sobie równe (po ok. 46 mln zł), chociaż pod względem wielkości liczonej w tonach przewaga granitów nieprzetworzonych jest bardzo duża (118 wobec 19 tys. ton).
Jak wskazuje Grzonka, to właśnie granit jest obecnie najbardziej perspektywicznym polskim kamieniem. Przy utrzymaniu aktualnego trendu wzrostowego w produkcji i przetwórstwie granitu możliwa jest znaczna poprawa w bilansie handlowym kraju.
Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Nadesłał:
tab2
|
Komentarze (0)