Motoryzacja » Jednoślady

Rower miejski. Współczesne standardy z historią w tle

Pierwsze modele rowerów wykonane były z drewna i stali. Pozwalały rozpędzić się do 10 -13 km/h, jednak pozbawione hamulców trudne były do zatrzymania, więc jazda często kończyła się wypadkiem. Mimo wszystko fascynowały, każdy chciał na nich jeździć, dlatego konstruktorzy wciąż je udoskonalali.

Współczesny rower miejski

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Konstrukcja roweru miejskiego składa się z szerokiej, nieco wygiętej kierownicy, siodełka ustawionego na wysokości umożliwiającej przyjęcie wygodnej pozycji oraz ramy – w modelu męskim ułożonej poziomo, zaś damskim ukośnie. Konstrukcja osadzona jest na dwóch równej wielkości kołach otoczonych błotnikami, które chronią rowerzystę przed ochlapaniem. Współczesne rowery miejskie posiadają też dodatkowe akcesoria, które mają zapewnić praktyczną jazdę. Podstawowe to lampa zapewniająca oświetlenie nocą, dzwonek sygnalizujący pieszym jadącego rowerzystę, bagażnik montowany na tylnym błotniku umożliwiający przewożenie pakunków oraz koszyk na podręczne rzeczy przywieszony z przodu kierownicy.

Aby zyskać taką budowę, rower przebył daleką drogę. Ale w jego ciekawej historii doskonale widać, że od początku budził wielkie zainteresowanie. Nic więc dziwnego, że dziś jest środkiem komunikacji miejskiej, alternatywą dla pojazdów zmechanizowanych.

Zawrotna historia „dwóch kółek”

Pierwszy projekt pojazdu przypominającego rower pochodzi z XVI wieku i jest autorstwa Leonardo da Vinci. Podobny pomysł ponoć zrodził się też w głowie pewnego francuskiego hrabiego, który końcem XVII wieku miał skonstruować drewniany pojazd na dwóch kołach, pozbawiony pedałów i o kierownicy nieruchomej. Pojazdem nie można było skręcać, pozostawało tylko mocno odpychać się nogami i jechać przed siebie, hamując piętami.

Właściwe konstrukcje rowerowe powstały dopiero w XIX wieku i daleko im było do dzisiejszych „dwóch kółek”. W 1816 roku Friedrich Drais skonstruował tzw. drezynę wprawianą w ruch poprzez odpychanie się od podłoża nogami. Drezyna wyposażona była w obrotową kierownicę, skórzane siodło o regulowanej wysokości i hamulec na tylne koło. Pojazd napędzany pedałami powstał dopiero w 1839 roku za sprawą Kirkpatricka MacMillana, który przymocował je w pobliżu przedniego koła, ale co ciekawe, nie obracały się, lecz jako swoista dźwignia poruszały tylne koło. Kolejnych modyfikacji dokonali bracia Pierre i Ernest Michaux, wprowadzając ruchome pedały przymocowane do przedniego koła o dużej średnicy, aby można było osiągnąć większą prędkość. Konstrukcja z drewna i żelaza była ciężka, niewygodna i bardzo głośna, a przede wszystkim niestabilna.

Prototyp współczesnego roweru miejskiego

Zastosowanie łańcucha pozwoliło przesunąć pedały na środek pojazdu, a wkrótce przeniesiono też napęd na tylne koła. Największy przełom w historii roweru nastąpił za sprawą Johna Starley’a, który wyrównał średnice kół i stworzył ramę z rur. Ten nowy model, tak mocno różniący się od bicykla, nazwał rowerem. Komfort jazdy nowoczesnym jak owe czasy „dwukołowcem” poprawił się za sprawą André i Edouard Michelin, którzy wynaleźli gumowe opony. Wkrótce konstrukcja rowerów stała się lżejsza, bardziej stabilna, a jazda zdecydowanie wygodniejsza. Dziś rower to środek komunikacji zarówno dla mężczyzn, jak i dla kobiet, stąd też różne jego modele.

Artykuł powstał przy współpracy ze sklepem Damelo http://damelo.pl



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

Suzi

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »