Zdrowie » Dziecko
„Segregujesz? Nie marnujesz!” – czyli jak rozwijać kreatywność dziecka poprzez segregację odpadów?
Zobacz więcej zdjęć » |
Jak można pozytywnie wpłynąć na ich rozwój ucząc zachowań ekologicznych i jednocześnie rozwijać u nich kreatywność radzi Dorota Kalinowska – psycholog i ekspert Akademii Misia Haribo.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Kreatywność to elastyczność myślenia i proces umysłowy, którego efektem są nowe idee i pomysły. W skrócie możemy określić ją zdolnością tworzenia czegoś nowego. Każde dziecko już od małego poznaje świat zmysłami i jest zaciekawione tym, co je otacza. Wraz z rozwojem motorycznym może i potrafi coraz więcej. Ciekawość i chęć odkrywania stanowią „siłę napędową” do eksplorowania, poznawania i rozumienia otoczenia, dając tym samym możliwość rozwoju kreatywności.
Dzieci rozwijają swoją kreatywność m.in. poprzez zabawę. Kiedyś wystarczył patyk, pudełko, kapsel czy kawałek sznurka i tworzeniu różnych fantazyjnych przedmiotów nie było końca. Dziś kupujemy naszym pociechom gotowe, kolorowe zabawki, gromadząc przy tym góry opakowań, kartonów, torebek itp. I tu właśnie pojawia się pomysł na połączenie przyjemnego z pożytecznym. Dlaczego nie wykorzystać odpadów do rozwijania kreatywności u dzieci? − Możemy połączyć ich naturalną ciekawość świata, chęć poznawania i kreowania z dbaniem o środowisko. Segregując odpady i promując ich powtórne wykorzystanie, kształtujemy u dzieci postawę proekologiczną, motywujemy do podejmowania aktywności na rzecz ochrony środowiska naturalnego. Uświadamiamy im realny problem nadmiernej ilości śmieci oraz ich negatywnego wpływu na otoczenie, a tym samym na nasze zdrowie. Poprzez zabawę przedmiotami powstałymi z odpadów dzieci uczą się, że nie wszystko należy od razu wyrzucać, że „śmieciom” można dać drugie życie i tylko od nich zależy czy chcą to zrobić.
Wykorzystanie odpadów wtórnych do własnoręcznego stworzenia przedmiotów pobudza wyobraźnię i fantazję. Wystarczy taśma klejąca czy odrobina kleju i można stworzyć coś z niczego. Próby nadania elementom nowych kształtów, dopasowywanie ich do siebie czy poszukiwanie innego zastosowania angażuje wiele zmysłów, co nie tylko rozwija u dzieci zdolność myślenia kombinacyjnego, ale jednocześnie buduje postawy kreacyjne i innowacyjne podejście do rzeczywistości. Nie można też zapomnieć, że sam proces realizacji daje dzieciom mnóstwo radości i satysfakcji, a także motywację do pokonywania trudności i doprowadzenia pracy do końca.
Na każdym etapie zabawy i twórczych poszukiwań dziecko powinno czuć wsparcie ze strony rodziców i nauczycieli. Na stronie www.haribo.com w zakładce Akademia Misia Haribo, dorośli znajdą wskazówki i materiały edukacyjne pomocne w kształtowaniu postaw ekologicznych oraz rozwijaniu dziecięcej kreatywności. Zgodnie z tegorocznym hasłem programu „Segregujesz? Nie marnujesz!” wiele z dostępnych porad i scenariuszy zabaw zachęca dzieci i rodziców do dbania o środowisko naturalne poprzez selektywną zbiórkę odpadów i ich segregację.
Akademia Misia Haribo to długoterminowy, ogólnopolski program edukacyjno-społeczny zainaugurowany w 2007 r. Akademia pomaga maluchom poznać i zrozumieć otaczający świat poprzez twórczą zabawę i eksperymenty. W dotychczasowych edycjach programu dzieci zaangażowane były m.in. w tworzenie instrumentów, przygotowanie fotoreportażu czy dydaktycznej gry planszowej. W tym roku Organizator skupił się na edukacji w zakresie bezpiecznego obchodzenia się z odpadami oraz możliwości ich ponownego wykorzystania. Projekt wspiera Rada Programowa, w skład której wchodzą m.in. psycholodzy, lekarze oraz pedagodzy. Patronem honorowym Akademii Misia Haribo jest Towarzystwo Przyjaciół Dzieci.
Dorota Kalinowska – psycholog, terapeutka i współtwórczyni Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej NINTU. Członek Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Od marca 2012 roku ekspert Rady Programowej Akademii Misia Haribo.
Nadesłał:
JBcomm
|
Komentarze (0)