Rozrywka » Sport

Spotkanie projektowe "Sports against bullying" w Polsce za nami.

Spotkanie projektowe "Sports against bullying" w Polsce za nami.
Zobacz więcej zdjęć »
W dniach 18-22 listopada 2019 r. Instytut Rozwoju Sportu i Edukacji gościł europejskich ekspertów w ramach projektu "Sports against bullying". Wykłady i zajęcia praktyczne odbywały się w Szkole Wyższej im. Pawła Włodkowica w Płocku.

Przemoc w szkole jest coraz częstszym zjawiskiem. Nauczyciele i środowisko szkolne często nie radzą sobie z przejawami agresji wśród dzieci i młodzieży. Kto zostaje ofiarą przemocy w szkole? Jacy uczniowie są narażeni na agresję rówieśników? Jakie skutki niesie ze sobą przemoc szkolna i jak sport pomaga przeciwdziałać temu zjawisku? Na te, i wiele innych pytań odpowiedzi udzieli europejscy eksperci.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

W pierwszych dniach projektu omawiane były ważne zagadnienia, takie jak: co to jest bullying (dyskryminacja, agresja, zastraszanie), jakie są stereotypy prowokujące takie zachowania, jak je rozpoznać i jak im przeciwdziałać.

Podczas trzeciego dnia spotkania projektowego delegacja z Bułgarii omówiła między innymi bardzo ciekawe zagadnienie tzw. Edukacji przez Sport (ang ETS). Program ma na celu wykorzystanie potencjału sportu jako narzędzia służącego kształtowaniu i promowaniu pozytywnych wartości oraz nauczaniu ważnych kompetencji i umiejętności społecznych. Mówiliśmy m. in. o tym, jak wykorzystać siłę sportu do promowania integracji i włączania społecznego, tolerancji, budowania pokojowego społeczeństwa, współpracy w zespole, odpowiedzialności, krzewienia postaw fair play etc.

W części praktycznej - zagraliśmy w "ludzką piłkę stołową". Byliśmy ustawieni w kilka rzędów (obrońców, pomocników i napastników), ale poruszaliśmy się tylko po swojej linii, trzymając się pod ręce, jak w popularnych piłkarzykach.

Każdy miał przy tym swoją rolę, np. był osobą wspierającą innych lub przeciwnie - dyskryminującą i krytykującą.

Po grze omawialiśmy nasze uczucia, emocje, towarzyszące rozgrywce z podziałem na role. To był bardzo ciekawy przykład wykorzystania sportu do celów edukacyjnych.

W przedostatnim, czwartym dniu treningu dla nauczycieli w ramach międzynarodowego projektu "Sports against bullying" delegacja z dwóch instytucji tureckich omawiała ważne kwestie, związane z problemem agresji i dyskryminacji w szkołach oraz ich przeciwdziałaniu.

Mówiliśmy m. in. o tym, co należy uznać za "peer bullying" (powtarzające się akty przemocy, agresji czy dyskryminacji rówieśniczej), kto może stać się jego ofiarą oraz jak reagować na takie zdarzenia.

W części warsztatowej staraliśmy się zrozumieć, jak może się czuć ofiara takich zachowań. Uczyliśmy się także, jak jako rodzice lub przyszli rodzice możemy komunikować się z naszymi dziećmi, żeby im pomóc radzić sobie z tego typu sytuacjami.

Mieliśmy także ciekawe, integracyjne zajęcia praktyczne:

a) "labirynt" - podobny do jednej z wersji "kotka i myszki" - jedna osoba goni drugą, a wszyscy pozostali tworzą labirynt, trzymając się za ręce i zmieniając pozycje,

b) "gwiazda" - rzucaliśmy do siebie piłki tenisowe i staraliśmy się na sygnał odpowiadać na pytania związane z problematyką przemocy w szkole,

c) action bound - ciekawy rodzaj gry z wykorzystaniem infrastruktury lokalnej, z tematyką szkolenia jako motywem przewodnim.

Ostatnim akcentem treningu dla nauczycieli w ramach europejskiego projektu "Sports against bullying", była wizyta wszystkich uczestników w siedzibie Harcerskiego Zespołu Pieśni i Tańca "Dzieci Płocka" im. Druha Wacława Milke.

W pierwszej części spotkania nasi goście obejrzeli krótkie przedstawienie taneczne, przygotowane przez najmłodszą grupę tancerzy "Dzieci Płocka".

Druga część to krótkie zajęcia warsztatowe - uczestnicy projektu z Portugalii, Słowenii, Turcji i Bułgarii mieli okazję zatańczyć polskie tańce narodowe - poloneza i oberka.

W piątek, 22.11.2019 r. na zakończenie treningu, odbyło się międzynarodowe seminarium nt. "Wykorzystania sportu w przeciwdziałaniu agresji rówieśniczej w szkole".

Podczas niej liderzy i partnerzy projektu - Diana Goncalves z Portugalii, Igor Razbornik ze Słowenii i dr Bartosz Prabucki (w imieniu Patrycji Jaksim) oraz doc. dr Jan Harasymowicz i dr Lena Jędrzejak omówili bardzo ważne, teoretyczne i praktyczne zagadnienia, związane z tym tematem.

Na koniec całego szkolenia dr Bartosz Prabucki z Instytutu Rozwoju Sportu i Edukacji wystąpił z prezentacją nt. społecznych i kulturowych wartości sportów tradycyjnych.

Efektem projektu będą bardzo ważne materiały szkoleniowe, dostępne w języku angielskim i polskim dla zainteresowanych osób i instytucji.

Dziękujemy wszystkim partnerom projektowym, wykładowcom, trenerom i wszystkim uczestnikom biorącym udział zarówno w seminarium jak i w całym projekcie "Sports against bullying". Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w programie Erasmus+. Instytut Rozwoju Sportu i Edukacji jest jednym z partnerów.

Zapraszmay na nasze strony internetowe: www.sportinstytut.pl i www.traditionalsports.org 

Kontakt:

Instytut Rozwoju Sportu i Edukacji w Warszawie

Dział Public Relations

Patrycja Jaksim

pjaksimm@sportinstytut.pl



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

INSTYTUT ROZWOJU SPORTU I EDUKACJI
http://www.sportinstytut.pl

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »