Rozrywka » Sport
Spotkanie projektowe "Sports against bullying" w Polsce za nami.
Zobacz więcej zdjęć » |
Przemoc w szkole jest coraz częstszym zjawiskiem. Nauczyciele i środowisko szkolne często nie radzą sobie z przejawami agresji wśród dzieci i młodzieży. Kto zostaje ofiarą przemocy w szkole? Jacy uczniowie są narażeni na agresję rówieśników? Jakie skutki niesie ze sobą przemoc szkolna i jak sport pomaga przeciwdziałać temu zjawisku? Na te, i wiele innych pytań odpowiedzi udzieli europejscy eksperci.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
W pierwszych dniach projektu omawiane były ważne zagadnienia, takie jak: co to jest bullying (dyskryminacja, agresja, zastraszanie), jakie są stereotypy prowokujące takie zachowania, jak je rozpoznać i jak im przeciwdziałać.
Podczas trzeciego dnia spotkania projektowego delegacja z Bułgarii omówiła między innymi bardzo ciekawe zagadnienie tzw. Edukacji przez Sport (ang ETS). Program ma na celu wykorzystanie potencjału sportu jako narzędzia służącego kształtowaniu i promowaniu pozytywnych wartości oraz nauczaniu ważnych kompetencji i umiejętności społecznych. Mówiliśmy m. in. o tym, jak wykorzystać siłę sportu do promowania integracji i włączania społecznego, tolerancji, budowania pokojowego społeczeństwa, współpracy w zespole, odpowiedzialności, krzewienia postaw fair play etc.
W części praktycznej - zagraliśmy w "ludzką piłkę stołową". Byliśmy ustawieni w kilka rzędów (obrońców, pomocników i napastników), ale poruszaliśmy się tylko po swojej linii, trzymając się pod ręce, jak w popularnych piłkarzykach.
Każdy miał przy tym swoją rolę, np. był osobą wspierającą innych lub przeciwnie - dyskryminującą i krytykującą.
Po grze omawialiśmy nasze uczucia, emocje, towarzyszące rozgrywce z podziałem na role. To był bardzo ciekawy przykład wykorzystania sportu do celów edukacyjnych.
W przedostatnim, czwartym dniu treningu dla nauczycieli w ramach międzynarodowego projektu "Sports against bullying" delegacja z dwóch instytucji tureckich omawiała ważne kwestie, związane z problemem agresji i dyskryminacji w szkołach oraz ich przeciwdziałaniu.
Mówiliśmy m. in. o tym, co należy uznać za "peer bullying" (powtarzające się akty przemocy, agresji czy dyskryminacji rówieśniczej), kto może stać się jego ofiarą oraz jak reagować na takie zdarzenia.
W części warsztatowej staraliśmy się zrozumieć, jak może się czuć ofiara takich zachowań. Uczyliśmy się także, jak jako rodzice lub przyszli rodzice możemy komunikować się z naszymi dziećmi, żeby im pomóc radzić sobie z tego typu sytuacjami.
Mieliśmy także ciekawe, integracyjne zajęcia praktyczne:
a) "labirynt" - podobny do jednej z wersji "kotka i myszki" - jedna osoba goni drugą, a wszyscy pozostali tworzą labirynt, trzymając się za ręce i zmieniając pozycje,
b) "gwiazda" - rzucaliśmy do siebie piłki tenisowe i staraliśmy się na sygnał odpowiadać na pytania związane z problematyką przemocy w szkole,
c) action bound - ciekawy rodzaj gry z wykorzystaniem infrastruktury lokalnej, z tematyką szkolenia jako motywem przewodnim.
Ostatnim akcentem treningu dla nauczycieli w ramach europejskiego projektu "Sports against bullying", była wizyta wszystkich uczestników w siedzibie Harcerskiego Zespołu Pieśni i Tańca "Dzieci Płocka" im. Druha Wacława Milke.
W pierwszej części spotkania nasi goście obejrzeli krótkie przedstawienie taneczne, przygotowane przez najmłodszą grupę tancerzy "Dzieci Płocka".
Druga część to krótkie zajęcia warsztatowe - uczestnicy projektu z Portugalii, Słowenii, Turcji i Bułgarii mieli okazję zatańczyć polskie tańce narodowe - poloneza i oberka.
W piątek, 22.11.2019 r. na zakończenie treningu, odbyło się międzynarodowe seminarium nt. "Wykorzystania sportu w przeciwdziałaniu agresji rówieśniczej w szkole".
Podczas niej liderzy i partnerzy projektu - Diana Goncalves z Portugalii, Igor Razbornik ze Słowenii i dr Bartosz Prabucki (w imieniu Patrycji Jaksim) oraz doc. dr Jan Harasymowicz i dr Lena Jędrzejak omówili bardzo ważne, teoretyczne i praktyczne zagadnienia, związane z tym tematem.
Na koniec całego szkolenia dr Bartosz Prabucki z Instytutu Rozwoju Sportu i Edukacji wystąpił z prezentacją nt. społecznych i kulturowych wartości sportów tradycyjnych.
Efektem projektu będą bardzo ważne materiały szkoleniowe, dostępne w języku angielskim i polskim dla zainteresowanych osób i instytucji.
Dziękujemy wszystkim partnerom projektowym, wykładowcom, trenerom i wszystkim uczestnikom biorącym udział zarówno w seminarium jak i w całym projekcie "Sports against bullying". Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w programie Erasmus+. Instytut Rozwoju Sportu i Edukacji jest jednym z partnerów.
Zapraszmay na nasze strony internetowe: www.sportinstytut.pl i www.traditionalsports.org
Kontakt:
Instytut Rozwoju Sportu i Edukacji w Warszawie
Dział Public Relations
Patrycja Jaksim
pjaksimm@sportinstytut.pl
Komentarze (0)