Gospodarka » Maszyny

Statki morskie emitują silne zanieczyszczenie powietrza w portach.

Nadchodzą duże zmiany dla portów morskich i właścicieli statków, którzy będą musieli przejść na zasilanie z lądu podczas postoju w porcie. Celem wprowadzanych już od kliku lat przepisów jest zmniejszenie emisji tlenków siarki (SOx), tlenków azotu (NOx) i CO2.

·         Statki przewożą 90% światowych towarów generując przy tym 15% globalnej emisji tlenku azotu

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

 

·         Porty morskie i statki muszą dostosować się do możliwości poboru mocy
z lądu, aby zmniejszyć emisję szkodliwych gazów

·         Wymagany udział energii elektrycznej statku ma wzrosnąć do 70% do roku 2017 i 80% do roku 2020

·         Rosnące ceny paliw oraz globalny trend przechodzenia na wysokiej jakości paliwo morskie o niskim stężeniu siarki sprawią, że zasilanie lądowe stanie się jeszcze bardziej atrakcyjne


Zanieczyszczenie środowiska morskiego jest przedmiotem regulacji Międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki - MARPOL IV. Dokument wszedł w życie w 2005 roku, nakładając limity na emisje tlenków siarki (SOx) i tlenków azotu (NOx) oraz zakazując emisji gazów niszczących warstwę ozonową. Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) rozpoczęła też działania zmierzające do ograniczenia emisji CO2. Szczególnie rygorystyczne wymogi nałożono na obszary przybrzeżne, w których poziom zanieczyszczenia powietrza jest bardzo wysoki. Mało kto zdaje sobie sprawę, że obszar półkuli północnej odpowiedzialny jest za 85% całkowitych zanieczyszczeń generowanych przez statki. Od 2012 roku przepisy MARPOL VI stały się jeszcze bardziej wymagające, wprowadzając standardy Energy Efficient Design Index – wskaźnik efektywności energetycznej projektów statków oraz Ship Energy Efficiency Management Plan – plan zarządzania efektywnością energetyczną statków.


Energia z lądu zmniejszy zanieczyszczenie i obniży koszty

Eksperci w zakresie energetyki i środowiska znaleźli rozwiązanie dla problemów emisyjnych w portach. Jest nim możliwość poboru energii z lądu, dla statków przebywających w porcie. Widząc korzyści z tego rozwiązania kwestię tę zaczęły regulować również przepisy unijne. Korzystanie z lądowego źródła energii nakazuje Dyrektywa Unii Europejskiej 2005/33/EC, która nakłada także limity na zawartość siarki w paliwie morskim na poziomie 0,1% wagi dla statków stojących w porcie.

Dla przykładu w USA Rada ds. Zasobów Powietrznych Stanu Kalifornia wdrożyła regulacje, które nakładają obowiązek wyłączenia silników i przełączenia się na lądowe źródła zasilania na wszystkie statki zacumowane w porcie od roku 2014. Według założeń energia elektryczna musi pokrywać 50% zapotrzebowania statku na energię, a wymagany udział energii elektrycznej ma wzrosnąć do 70% do roku 2017 i 80% do roku 2020. Na świecie widać już wyraźny trend przechodzenia na zasilanie statków z lądu. Podyktowane jest to nie tylko regulacjami w zakresie zanieczyszczenia powietrza, ale również rosnącymi cenami paliwa morskiego, które musi zawierać coraz niższe stężenie siarki. Z tego względu zasilanie z lądu staje się jeszcze bardziej atrakcyjne – mówi Paweł Bachorz, Wiceprezes Schnedier Electric, globalnego specjalisty w zakresie zarządzania energią, który zajmuje się mi.in. produkcją urządzeń
do zasilania statków morskich w portach.


Inteligentna infrastruktura energetyczna dla portów morskich

Rozwiązaniem problemów związanych z wysoką emisją szkodliwych związków jest przejście na pobór energii z lądu w trakcie postoju statków w porcie. Możliwe jest to dzięki nowoczesnym dedykowanym rozwiązaniom, budującym skuteczny system zasilania statków
w energię elektryczną w porcie. Polega on na instalacji urządzeń Onboard na statkach – wtyczki umożliwiającej podłączenie zasilania oraz systemu Onshore na nabrzeżu. System Onshore to tzw. ShoreBox zawierający w sobie transformator, przetwornik częstotliwości, transformatory upstream, rozdzielnice SN oraz system kontroli i sterowania za pośrednictwem dedykowanego oprogramowania. Całość zamknięta w jednym kontenerze (ShoreBox) pozwala efektywnie wykorzystać wolne miejsce do cumowania statków w porcie.

 

Międzynarodowe zrzeszenie portów morskich (World Port Climate Initiative) już stosuje wskaźniki w zakresie efektywności Environmental Ship Index do oceny statków pod względem emisji tlenków azotu, tlenków siarki i dwutlenku węgla. Porty coraz częściej korzystają ze wskaźnika ESI przy wyznaczaniu wysokości opłat portowych, a więc im bardziej przyjazny dla środowiska jest statek, tym niższa będzie taka opłata. Pokazuje to, że zmiany w tym zakresie są już wdrażane przez porty i należy się do nich przygotować. Pozwolą one nie tylko bardziej chronić środowisko poprzez zmniejszenie emisji szkodliwych związków, ale przyniosą również realne oszczędności dla właścicieli statków.



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

Mondaypr

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »