Kultura » Muzyka

Streaming koncertów – pora się do niego przekonać

Streaming koncertów – pora się do niego przekonać
Zobacz więcej zdjęć »
Wielu artystów nie może żyć bez koncertów. Dla nich rok 2020 z pewnością zaliczyć można do straconych. Branża rozrywkowa stała zasadniczo w miejscu od marca. Narodowa kwarantanna, lock down i szereg obostrzeń nie dawały przestrzeni do tego by choćby planować wydarzenia muzyczne.

Wiele dużych wydarzeń zostało przełożonych, a mniejsze po prostu odwołano. Wraz z artystami bez pracy zostali wszyscy pracownicy obsługi technicznej, organizatorzy, właściciele sal widowiskowych. Choć 2021 roku daje nam nadzieję na poprawę tej sytuacji, w końcu pojawiła się szczepionka na COVID-19, to jednak do wznowienia życia kulturalnego wciąż wszyscy podchodzimy z dużym dystansem. Na tym tle live streaming wydarzeń muzycznych okazuje się jedyną dostępną alternatywą. Jak organizować koncerty online?

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Koncerty online to nie nowość

Live streaming koncertów to nie nowość. Wiele wydarzeń muzycznych w naszym kraju korzysta już z tego typu rozwiązań. Wymienić trzeba choćby Open’er czy Męskie Granie. Niemniej transmisja online wciąż stanowi jedynie dodatek aniżeli miałaby być traktowana jako główny kanał dystrybucji sygnału audio-wideo. Do marca 2020 roku jednak główny zysków z wydarzeń muzycznych generowali ich uczestnicy – widzowie, którzy zapłacili za bilet wstępu na wydarzenie. Oczywiście, powoli dostrzegać zaczęto, że potencjalnych zainteresowanych jest dużo więcej, a nie wszyscy mogą pozwolić sobie na wycieczkę na drugi koniec Polski po to by wziąć udział w koncercie lub festiwalu. Dało to początek pierwszym transmisjom online, w dużej części darmowym, organizowanym na platformach typu YouTube.

Jak zarabiać na transmisjach?

Bezpłatne transmisje online to nie problem, zwłaszcza jeśli mają charakter promocyjny, są finansowane z części budżetu ogólnego wydarzenia. Oczywiście mają swoją specyfikę i z całą pewnością wymagają w pełni profesjonalnego przygotowania. Problem zaczyna się, gdy chcemy zacząć na nich zarabiać. Warto szukać i podglądać podobne realizacje z innych rynków lub branż. Za przykład podać można choćby galę KSW. Jest ona organizowana zarówno na żywo jak i w formie odpłatnej transmisji. Bilety na wydarzenie transmitowane online można nabyć w kwocie kilkudziesięciu złotych. Przychód z transmisji stanowi na tyle duży udział w zysku, że Federacja KSW zdecydowała się przenieść transmisję z telewizji na własną platformę online. Pamiętać bowiem musimy, że pierwsze transmisje z gali KSW oglądać można było w Polsacie. Jeśli natomiast chcemy zasiąść na trybunach to wydatek na bilet sięgnąć może kilkuset złotych. W dobie restrykcji i ograniczeń wywołanych pandemią ostatnie trzy gale w roku 2020 organizowane są bez udziału publiczności, oglądać je będzie można tylko po wykupieniu dostępu online.

Jak przełożyć te doświadczenia na kanwę branży muzycznej? Bardzo prosto. W zależności od ograniczeń i restrykcji jakie będą czekać nas w poszczególnych okresach 2021 live streaming koncertu może być łączony ze sprzedażą biletów na wydarzenie lub też, w okresach o zwiększonych rygorach, być samodzielnym kanałem dystrybucji.

Ile to kosztuje?

Na koniec wszystko rozbija się o pieniądze. Jeżeli nie potrzebujemy indywidualnych rozwiązań takich jak np. dedykowana platforma do streamingu ppv, 5 kamer czy specjalnie budowanej na tą okazję sceny, to transmisja może ograniczyć się do zaledwie 2-3 operatorów i osób nadzorujących dystrybucję sygnału. Streaming może być zorganizowany w ramach jednej z gotowych platform dedykowanych koncertom online np. playlive.net. Wykorzystanie gotowych rozwiązań z całą pewnością obniży koszt realizacji koncertu online.

Jak zarabiać na streamingu koncertu?

To teraz porozmawiajmy o biznesie. Istnieją trzy modele monetyzacji streamingu. Pierwszy z nich zakłada dochód z reklam, czyli w zasadzie od reklamodawców lub sponsorów. Drugi, zwany pay per view, opiera się na odpłatnym dostępie do sygnału audio-wideo transmitowanym na żywo. Ostatni model monetyzacji to tzw. wideo na żądanie. Zasadniczo chodzi tu o odpłatność za dostęp do zgromadzonej biblioteki mediów. Modele te można łączyć ze sobą w dowolnej konfiguracji.

Czy nową formę koncertowania zaakceptują fani? Pamiętać trzeba, że obie strony spragnione są wydarzeń muzycznych w równym stopniu. Codzienność, która w ostatnim czasie sprowadza się do pracy, sklepu i znanych już na wylot 4 ścian naszych domów, męczy każdego z nas. Wszyscy poszukujemy namiastki normalności w tych trudnych dla nas czasach.

Źródło: https://streamonline.pl/



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

slawek

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »