Motoryzacja » Samochody
Z wizytą w serwisie nie tylko z okazji urodzin czy awarii auta
Zobacz więcej zdjęć » |
- Jako rozsądne minimum pomiędzy przeglądami u mechanika powinniśmy przyjąć przebieg 15 000 kilometrów lub okres jednego roku. Z taką częstotliwością należy wymieniać olej silnikowy. Większość olejów z czasem zaczyna tracić swoje właściwości, co skutkuje spadkiem poziomu ochrony jednostki napędowej i stopniowym pogarszaniem się jej kondycji - komentuje Cezary Wyszecki, ekspert techniczny Shell Polska.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Przeczytaj również
Płyny pod kontrolą
Znacznie rzadziej, ale również regularnie, należy wymieniać płyn hamulcowy, gdyż chłonie on wilgoć z otoczenia, co sprawia, że obniża się temperatura jego wrzenia. Stan ten może doprowadzić do szybkiego „zagotowania się" hamulców, co niemal uniemożliwi zatrzymanie auta! Zaleca się jego wymianę co dwa lata lub co 60 000 kilometrów.
Większość producentów nie wskazuje jednoznacznie na terminy wymian płynu chłodniczego oraz oleju w skrzyni biegów. Nie znaczy to jednak, że nie ulegają one degradacji czy zużyciu. Jeśli więc nie ma o tym słowa w instrukcji, powinniśmy wymieniać płyn chłodniczy co 2-4 lata, w zależności od intensywności eksploatacji. Natomiast w przypadku manualnej skrzyni biegów co 5 lat lub 100 000 kilometrów. Właściciele „automatów" powinni przeprowadzić pierwszą wymianę nawet po 60 000 kilometrów (jeśli użytkujemy samochód intensywnie), a kolejne co 30-40 000 kilometrów.
Klimatyzacja tworzy klimat
Przynajmniej raz do roku należy również serwisować klimatyzację. Standardowy przegląd powinien obejmować wymianę filtra kabinowego, a także odgrzybianie całej instalacji. Wpływa to nie tylko na wydajność całego układu, ale także na nasze zdrowie. Korzystanie z zanieczyszczonej klimatyzacji może w skrajnych przypadkach sprawić, że nabawimy się alergii. Istotne jest także kontrolowanie poziomu chłodziwa w układzie. Jego niski poziom powoduje spadek wydajności chłodzenia, a zupełny brak może doprowadzić do zatarcia się sprężarki, której naprawa jest bardzo kosztowna.
Przy okazji standardowej wizyty w serwisie warto sprawdzić ogólny stan techniczny auta - na przykład zużycie zawieszenia, klocków i tarcz hamulcowych, kontrola zużycia wycieraczek, prawidłowe funkcjonowanie oświetlenia czy poziom ciśnienia w oponach. Wszystko to wpływa nie tylko na kondycję samochodu, ale również na bezpieczeństwo podróży.
Warto również odwiedzić serwis za każdym razem, kiedy zauważymy jakąś potencjalną usterkę. Niech czujność obudzi stukanie podczas przejeżdżania przez nierówności, które może być czymś błahym (chociażby wybity łącznik stabilizatora), ale równie dobrze może być pierwszym objawem poważniejszej usterki.
***
O Shell
Shell jest wiodącym globalnym dostawcą środków smarnych dla samochodów osobowych, ciężarowych, motocykli i maszyn przemysłowych. Najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne powstają w trzech głównych centrach badawczo-rozwojowych w Hamburgu, Szanghaju i Houston. Shell produkuje oleje w 50 blendowniach, a smary w 17 zakładach produkcyjnych na świecie, na bazie oleju powstałego z gazu naturalnego, w największej instalacji petrochemicznej zlokalizowanej w Katarze. Niezmiennie od 9 lat Shell zajmuje pierwsze miejsce wśród dostawców środków smarnych na świecie (źródło: Kline&Company).
Komentarze (0)