Firma » Praca

Zakupy – przewaga w biznesie

Firmy ciągle dążą do optymalizowania procesów, redukcji kosztów i zwiększania konkurencyjności. Bez względu na wielkość, profil działalności czy zasięg, przychodzi moment na rozpoczęcie działań wewnątrz działów zakupów, które umożliwiają osiągnięcie tych celów.

Dlaczego Zakupy?

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Sprawne działanie i odpowiednia strategia działu zakupów mają bezpośredni wpływ na rachunek zysków i strat w przedsiębiorstwie. Jego optymalizacja pozwala na wykorzystanie dotąd niedostrzeganych możliwości redukcji kosztów. Mogą one być powiązane zarówno z głównym obszarem działalności przedsiębiorstwa, jak i z działaniami pozornie nieistotnymi z punktu widzenia prowadzenia biznesu.

Najczęściej występującymi problemami w działach zakupowych przedsiębiorstw w Polsce są:

·           brak jasnego podziału obowiązków (w obszarze negocjacji z dostawcami, zamówień, obsługi klienta i reklamacji),

·           brak analizy strategicznej (niewiedza o strukturze wolumenów zakupowych i dostawców we własnej organizacji),

·           brak umów ramowych oraz niewystarczająca wiedza na temat aktualnej sytuacji rynkowej,

·           brak lub złe zdefiniowanie procesów zakupowych.

 

„Reorganizacja działań zakupowych prowadzić powinna do dokładnego określenia kompetencji i uprawnień oraz rozdzielenia, które zasoby firmy mają być wykorzystywanie przy realizacji konkretnych zadań.” – zauważa Roman Zabłocki, lider zespołu w Antal Engineering & Operations.

 

Zakupy – redukcja kosztów

Redukcja kosztów w obszarze zakupów to przede wszystkim krytyczna analiza pozyskiwanych kategorii produktów, usług i dostawców oraz szukanie możliwości konsolidacyjnych i substytucyjnych dostępnych na rynku. Szczegółowo rozpatrując poszczególne kategorie zakupowe, można odkryć obszary z mniejszym lub większym potencjałem oszczędności. Mogą to być: drobne oszczędności przy olbrzymich wolumenach, transakcje na preferencyjnych zasadach lub dodatkowe korzyści wynikające z długofalowych relacji z dostawcami. Prawidłowa ocena dostępnych rozwiązań zależy przede wszystkim od tego, na ile dokładnymi i wiarygodnymi danymi dysponuje organizacja i jakie wnioski z nich wyciąga.

 

 

Trendy globalne w działach zakupów

Międzynarodowe firmy, korporacje o zasięgu globalnym zwiększają swoją konkurencyjność poprzez konsolidację działań. Jednym z takich przykładów jest funkcjonowanie globalnych działów zakupów, które dzięki szerokiemu obszarowi swojego działania, dostępie do informacji z całego świata i wspólnej strategii potrafią wygenerować każdego roku olbrzymie oszczędności. Byłoby to niemożliwe bez odpowiednich kompetencji, możliwości i motywacji pracowników działów zakupów.

„Firmy coraz częściej wdrażają regionalne strategie zakupowe. Dotyczy to przede wszystkim regionów z dużym potencjałem kadrowo-gospodarczym, takich jak Azja czy CEE. Stanowiska związane z regionem CEE często są ulokowane w Polsce. Wysokie kwalifikacje i kompetencje polskich specjalistów i menedżerów umożliwiają skuteczną implementację ustalonych założeń. Kandydaci, którzy zdobyli takie doświadczenia w kraju i w regionie, później chętnie są zatrudniani również na szczeblach globalnych organizacji.” – komentuje Roman Zabłocki, lider zespołu w Antal Engineering & Operations.

Najczęstsze powody utworzenia nowego lub relokowania już istniejącego stanowiska do Polski to:

·         lepsze zrozumienie prowadzenia biznesu i negocjacji z dostawcami z rejonu CEE,

·         wzrost zainteresowania inwestycjami w tej części Europy,

·         zdecydowanie niższe koszty pracy wysoko wykwalifikowanej kadry,

·         bardzo dobra opinia pracodawców o wykształceniu, kompetencjach i zaangażowaniu polskich specjalistów i menedżerów pracujących za granicą lub w międzynarodowych strukturach.

 

„Zachodzące zmiany niosą ze sobą wzrost liczby obowiązków specjalistów i menedżerów w działach zakupów. Na przykład powstają biura zakupowe obsługujące działalność firm poza granicami Polski, konsolidują się działy zakupów firm o podobnym profilu działalności w grupie i rozwijają się zwiększając obszar działania i odpowiedzialności na inne kraje.” – wylicza Roman Zabłocki, lider zespołu w Antal Engineering & Operations.

Firmy poszukują specjalistów i menedżerów z bardzo wysokimi kwalifikacjami, umożliwiającymi sprostanie nowym wyzwaniom. W tabeli poniżej zostały zawarte przykłady zrealizowanych rekrutacji takich pracowników.

 

Nazwa stanowiska

Branża

Zakres odpowiedzialności

Oczekiwania finansowe kandydatów

Global Indirect Buyer

Przemysł ciężki

Odpowiedzialność za procesy, zakupy nieprodukcyjne, głównie logistykę i transport w Europie dla 7 zakładów produkcyjnych.

8 000-10 000 PLN brutto miesięcznie

MRO Buyer

Motoryzacja

Zakupy materiałów nieprodukcyjnych dla 3 zakładów w Polsce.

Ścisła współpraca ze służbami utrzymania ruchu i działem inwestycyjnym.

7 000- 9 000 PLN brutto miesięcznie

Global Commodity Manager

Motoryzacja

Zakup materiałów i implementacja nowej polityki zakupowej dotyczącej elementów plastikowych dla 9 zakładów produkcyjnych w Europie.

Ograniczenie aktywnych dostawców, a także zmiana preferowanych dostawców na kraje LCC.

12 000 – 14 000

PLN brutto miesięcznie

 

Źródło: Antal International, opracowanie własne na podstawie projektów rekrutacyjnych w latach 2011- 2012

 

Roman Zabłocki, lider zespołu w Antal Engineering & Operations - specjalizuje się w rekrutacji na stanowiska średniego i wyższego szczebla w firmach produkcyjnych w obszarze przemysłu ciężkiego i motoryzacji. Świetna znajomość tych branż pozwala mu znaleźć odpowiednich kandydatów nawet z bardzo specyficznymi kwalifikacjami. Są to m.in. główni technolodzy, inżynierowie procesu, metalurdzy, estymatorzy kosztów, kierownicy i specjaliści działów zakupów oraz działów R&D. Z Antal International związany jest od 4 lat, od 1 sierpnia br. prowadzi projekty we wrocławskim biurze firmy.

 

O Antal International

Antal International jest międzynarodową firmą executive recruitment posiadającą 107 oddziałów w 33 państwach w Europie, Azji, Afryce i obu Amerykach. Firma powstała w 1993 roku, a obecnie zatrudnia ponad 550 konsultantów. Więcej informacji na www.antal.com.

 

O Antal International w Polsce

 

Polski oddział rozpoczął działalność w 1996 roku. Biura w Warszawie, Wrocławiu i Krakowie liczą kilkudziesięciu konsultantów. Antal International jako jedna z pierwszych firm rekrutacyjnych wprowadził podział zespołów na specjalizacje, dzięki czemu konsultanci specjalizują się w wąskich branżach i sektorach, co czyni ich ekspertami w swoich dziedzinach. To pozwala na lepsze zrozumienie branży i, co za tym idzie, wymagań kandydatów i potrzeb pracodawców. Więcej informacji na www.antal.pl



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

Antal

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »