Społeczeństwo » Społeczeństwo
Co zdecyduje o dalszym rozwoju regionu? Wnioski z konferencji Property Forum Katowice
Zobacz więcej zdjęć » |
Śląsk, a szczególnie Katowice, szybko zmieniają swoje oblicze, obalając stereotyp mówiący o regionie jako przemysłowym monolicie i „pustyni kulturalnej”.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
– Ściągając inwestora trzeba dziś uwzględniać przestrzeń kultury i możliwości spędzania czasu po pracy – podkreślił na Property Forum Katowice Mirosław Czarnik, prezes Górnośląskiego Parku Przemysłowego, firmy inwestującej w nowoczesną przestrzeń biurową na Śląsku.
- Z naszego punktu widzenia dla sukcesu w branży potrzebni są ludzie. Wybierając Górny Śląsk jako lokalizację dla naszego centrum usług postawialiśmy nie tylko na dostępność kadr, ale również na wysoki poziom życia w Katowicach – powiedziała Jolanta Jaworska, dyrektor Programów Publicznych Polska & Kraje Bałtyckie IBM Polska.
Dodatkowo, zdaniem przedstawicielki IBM, jedną z najbardziej mocnych stron regionu jest otwartość władz na współpracę z inwestorami. – Czujemy, że władze chcą współpracować i dbać o nas, jako firmę dającą miejsca pracy. To cieszy i motywuje do działania – dodała Jaworska.
Region musi inwestować w spójność. Miasta aglomeracji tylko wspólnie wygrywają konkurencję o inwestorów z największymi polskimi ośrodkami miejskimi. Transport, komunikacja i edukacja to dziedziny, w których trzeba i warto współpracować w skali ponadlokalnej.
Zdaniem prezydenta Katowic Marcina Krupy, niepowodzenia w obszarze współdziałania miast aglomeracji to już przeszłość, a do samorządowców przedziera się świadomość korzyści wynikających ze współpracy nawet wówczas, gdy wymagałoby to rezygnacji z części ambicji lokalnych.
Arkadiusz Hołda, prezes firmy Holdimex, deweloper, a jednocześnie przedsiębiorca branży medialnej i edukacyjnej, zwrócił uwagę na to, że śląskie miasta się wyludniają w wyniku migracji i trendów demograficznych. Niezasiedlone mieszkania i nowe puste osiedla to zjawiska, których nie można lekceważyć. – Nie musi to jednak oznaczać katastrofy – zastrzegł Hołda. – Na Śląsku pracują młodzi ludzie z innych regionów i krajów, a emigranci wracają z nowym doświadczeniem.
Część debaty Property Forum Katowice poświęcono przyszłym zmianom w modelu rozwoju województwa – znaczącym z punktu widzenia już działających i potencjalnych inwestorów. Potężna kwota z 3,6 mld euro z funduszy strukturalnych, jaką ma do dyspozycji woj. śląskie w nowej perspektywie finansowej UE, będzie kierowana na rozwój takich gałęzi gospodarki jak: IT, medycyna, nowocześnie traktowana energetyka i nowe technologie związane z wykorzystaniem węgla. Mówią o tym regionalne strategie innowacji i rozwoju technologicznego, których główne założenia przypomniała na potrzeby debaty Gabriela Lenartowicz, członkini zarządu województwa śląskiego.
Górny Śląsk to obecnie jeden z bardziej perspektywicznych rynków dla branży handlowej. Olbrzymi potencjał ludnościowy w połączeniu ze względnie niskim nasyceniem rynku sprawia, że w konurbacji wciąż istnieje szansa dla realizacji nowych inwestycji.
Na Górnym Śląsku funkcjonują obecnie 72 centra handlowe o łącznej powierzchni prawie 1,6 mln mkw. Średnie nasycenie wynosi około 495 mkw./1000 mieszkańców – najmniej spośród wszystkich ośmiu głównych miast w Polsce. Na rynek w najbliższym czasie wprowadzone zostaną kolejne inwestycje. Griffin, P.A. Nova oraz HRS Grupa w 2015 roku otworzą obiekty o łącznej powierzchni 61 tys. mkw. W planach są kolejne inwestycje o łącznej powierzchni ponad 50 tys. mkw.
Duży rynek konsumencki, Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna, bardzo dobra lokalizacja i wysoko rozwinięta infrastruktura drogowa – to tylko kilka z atutów Górnego Śląska jako destynacji dla firm logistycznych. W 2014 roku popyt netto na górnośląskim rynku magazynowym wyniósł ok. 125 tys. mkw. W tym samym okresie podaż nowych inwestycji uplasowała się na poziomie 57 tys. mkw.
– W nadchodzących latach będziemy świadkami dalszego rozwoju rynku magazynowo-przemysłowego na Górnym Śląsku. Spodziewamy się napływu nowych inwestycji wzdłuż autostrady A1, a perspektywiczną lokalizacją może stać się odcinek od Węzła Sośnica do Piekar Śląskich. Równolegle nadal będą rozwijać się okolice Gliwic. Podregiony jak Bielsko-Biała również cieszą się zainteresowaniem inwestorów, czego przykładem jest powstająca fabryka GE – tłumaczył na Property Forum Katowice Wojciech Zoń, dyrektor w Dziale Powierzchni Magazynowych JLL w Polsce.
Coraz większa liczba firm z sektora usług dla biznesu traktuje Katowice jako jedną z najbardziej atrakcyjnych lokalizacji dla swojego oddziału w Polsce. Korzystają z tego deweloperzy, planując kolejne inwestycje biurowe.
Katowice to obecnie czwarty największy regionalny rynek biurowy w Polsce. Istnieje tu prawie 334 tys. mkw. powierzchni. W budowie jest kolejne 54,5 tys. mkw. Miasto charakteryzuje się również jednym z najniższych wskaźników pustostanów – 9 proc., czyli minimalnie wyższym niż we Wrocławiu (8,7 proc.).
– Z uwagi na to, że Katowice stanowią centrum znacznie większego obszaru urbanistycznego, zamieszkałego przez ponad 2-3 mln mieszkańców, potencjał miasta na absorpcję nowej powierzchni biurowej jest duży. Silną stroną rynku jest obecność lokalnych wynajmujących, jak i wiodących deweloperów. To powoduje, iż najemcy mają szeroki wybór, od nowoczesnych budynków klasy A, zrewitalizowanych kamienic, po budynki z lat 70-80 – komentował Tomasz Subocz, Associate Director Działu Powierzchni Biurowych - Reprezentacja Najemcy, Savills.
Według analityków najbliższe miesiące mogą przynieść wzrost liczby transakcji najmu na lokalnym rynku biurowym. Po III kwartałach 2014 roku absorbcja netto wyniosła 17 tys. mkw. W całym 2013 roku było to 20,5 tys. mkw. Na najemców czekają deweloperzy. W tym momencie na etapie planowania jest łącznie pięć nowych inwestycji biurowych, które mogą dostarczyć na rynek kolejne 34 tys. mkw.
Górny Śląsk, na czele z Katowicami, ma ogromny potencjał w zakresie rozwoju turystyki biznesowej. Infrastruktura, którą posiada region, przy odpowiedniej promocji oraz współpracy samorządów i biznesu, może uczynić z konurbacji śląskiej poważnego gracza na europejskim rynku wydarzeń kongresowych, kulturalnych oraz sportowych.
Marcin Herra, w latach 2008-2014 prezes spółki PL.2012+, wskazał, że nowe obiekty, które powstały w ostatnich latach w Katowicach, stanowią doskonałe zaplecze dla rozwoju turystki biznesowej w Katowicach. Chodzi o nową siedzibę Muzeum Śląskiego, nowy gmach Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, a także Międzynarodowe Centrum Kongresowe, którego budowa znajduje się na finiszu.
Krzysztof Mikuła, wiceprezydent Katowic, akcentował skalę przemian, które dokonały się w mieście w ciągu ostatnich 20 lat, zaznaczając przy tym, że Katowice startowały – jako miasto utożsamiane z przemysłem – z całkiem innego pułapu niż Wrocław czy Katowice.
Mikuła zaznaczył, że Katowice nie poprzestaną w zmienianiu wizerunku miasta po zakończeniu inwestycji w tzw. strefie kultury przy Spodku. Do 2020 r. miasto planuje też wydać 54 mln zł na promocję turystyki biznesowej.
W woj. śląskim działa obecnie 211 hoteli, w tym 17 w Katowicach. Łącznie posiadają one ponad 9,9 tys. pokoi. Średni obłożenie wynosi około 40 proc.
***
Regionalne konferencje Property Forum to szeroka platforma debaty merytorycznej na temat atrakcyjności inwestycyjnej, kondycji gospodarczej i stanu rynku nieruchomości komercyjnych
w głównych ośrodkach regionalnych Polski.
Do dyskusji podczas konferencji zapraszane są władze samorządowe, Urzędy Marszałkowskie, właściciele oraz zarządcy spółek inwestujących na rynku centrów handlowych, biurowców, magazynów i hoteli, najemcy powierzchni komercyjnych, sieci hotelowe, szefowie największych agencji doradczych oraz przedstawiciele instytucjonalnego otoczenia branży, a także reprezentanci instytucji finansowych, funduszy inwestycyjnych i inne osoby mające realny wpływ na sektor nieruchomości komercyjnych w regionie.
Organizatorem regionalnych konferencji Property Forum jest redakcja portalu propertynews.pl wraz z wydawcą, Grupą PTWP.
Zapraszamy do odwiedzenia strony: www.propertynews.pl
###
Informacje o Grupie PTWP SA:
Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości powstało w Katowicach w 1995r. Specjalizuje się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji obejmujących wydawanie magazynów prasowych i specjalistycznych publikacji, budowę i zarządzanie portalami internetowymi, a także organizację kongresów, konferencji, seminariów i wydarzeń specjalnych oraz szkoleń, na czele z Europejskim Kongresem Gospodarczym – European Economic Congress (EEC) – jedną z najbardziej prestiżowych imprez odbywających się w Europie Centralnej.
Grupa PTWP SA jest wydawcą m.in.: Miesięcznika Gospodarczego Nowy Przemysł, czasopisma Rynek Spożywczy, miesięcznika Rynek Zdrowia i miesięcznika Farmer. Grupa PTWP SA posiada 70 proc. udziałów w PTWP-ONLINE Sp. z o.o., do której należą branżowe portale m.in.: wnp.pl, propertynews.pl, rynekzdrowia.pl, portalspozywczy.pl, dlahandlu.pl, rynekaptek.pl, portalsamorzadowy.pl, infodent.pl, pulsHR.pl, promocjada.pl, farmer.pl, serwis gieldarolna.pl.
Posiada 100 procent udziałów w spółkach Publikator i Publiaktor.pl, wydających tytuły takie jak: Dobrze Mieszkaj, Świat Łazienek i Kuchni, 100% Wnętrza, Meble Plus, Łazienka oraz dobrzemieszkaj.pl.
W kwietniu 2013 r. Grupa PTWP zadebiutowała na rynku NewConnect.
Zapraszamy na stronę www.ptwp.pl.
Dodatkowe informacje:
Marta Stach, Imago Public Relations
T. 32 608 29 85, M. 609 808 119
m.stach@imagopr.pl
Nadesłał:
ImagoPR
|
Komentarze (0)